Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 95
Offentligt
1493893_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2015
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2015-0037-0119
1473257
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i grænseområ-
der og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændinges ulovlige
indrejse, ophold og arbejde) (L 95), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 26. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmuligheder i græn-
seområder og lufthavne samt skærpelse af bødeniveau for udlændin-
ges ulovlige indrejse, ophold og arbejde) (L 95):
”Vil ministeren redegøre for, præcis hvilke passageroplysnin-
ger politiet selv får adgang til at indhente uden retskendelse og
som ikke modtages fra toldmyndighederne, hvor lang tid op-
lysningerne må opbevares, hvordan de skal opbevares, hvad
oplysningerne må bruges til og hvem de må deles med, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne pkt. 2.8.3.?”
Svar:
1.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt.
2.8.3.1, omfatter adgangen til at anvende de passageroplysninger, som po-
litiet med hjemmel i den foreslåede § 38, stk. 9, selv kan indhente, oplys-
ninger fra førere af luftfartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal
befordre. Det drejer sig bl.a. om navn, fødselsdato, nationalitet, rejselegi-
timation, stedet for passagerernes oprindelige ombordstigning, grænse-
overgangsstedet i Danmark, luftfartøjets transportkode og afgangs- og an-
komsttidspunkt.
Samme sted fremgår det endvidere, at der er tale om oplysninger, som po-
litiet allerede i dag kan anvende til brug for kontrol ved de
ydre
Schengen-
grænser. Der kan i den forbindelse henvises til udlændingebekendtgørel-
sens § 11, stk. 4.
2.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at de oplysninger, som politiet alle-
rede i dag kan anvende til brug for kontrol ved de
ydre
Schengengrænser,
er reguleret i Rådets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transport-
virksomheders forpligtelse til at fremsende oplysninger om passagerer. Di-
rektivet er omfattet af det danske retsforbehold, men Danmark meddelte
den 21. september 2004, at Danmark ønskede at gennemføre direktivet i
dansk ret. Danmark oplyste samtidig, at gennemførelsen ikke krævede
lovændringer. Direktivets bestemmelser er således bindende for Danmark
på folkeretligt grundlag.
Det fremgår af direktivets artikel 6, stk. 1, bl.a., at de omhandlede person-
oplysninger sendes til de myndigheder, der er ansvarlige for personkon-
trollen ved de ydre grænser, hvor passagerer rejser ind på en medlemsstats
område, med henblik på at lette gennemførelsen af denne kontrol, således
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at ulovlig indvandring kan bekæmpes mere effektivt. Medlemsstaterne sik-
rer, at disse oplysninger indsamles af transportvirksomhederne og overfø-
res elektronisk eller, hvis dette ikke er muligt, på anden passende måde, til
de myndigheder, der er ansvarlige for grænsekontrollen ved det godkendte
grænseovergangssted, som passagerer vil benytte med henblik på indrejse
på en medlemsstats område. De myndigheder, der er ansvarlige for per-
sonkontrollen ved de ydre grænser, lagrer oplysningerne i en midlertidig
fil.
Når passagererne er indrejst, sletter disse myndigheder oplysningerne in-
den 24 timer efter fremsendelsen, medmindre oplysningerne senere er
nødvendige for udøvelsen af de lovpligtige funktioner, som påhviler de
myndigheder, der har ansvaret for personkontrollen ved de ydre grænser i
henhold til national lovgivning og med forbehold af bestemmelserne om
beskyttelse af personoplysninger i henhold til direktiv 95/46/EF om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplys-
ninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Med lovforslaget forudsættes det, at også de passageroplysninger, som po-
litiet med hjemmel i den foreslåede § 38, stk. 9, kan indhente fra førere af
luftfartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal befordre, til brug for
udlændingekontrol ved de
indre
grænser, skal slettes inden 24 timer efter,
at passagererne er indrejst.
3.
Det fremgår videre af de almindelige bemærkninger til lovforslaget pkt.
2.8.3.1, at passageroplysningerne indhentet efter den foreslåede § 38, stk.
9, forudsættes anvendt inden for rammerne af Schengen-samarbejdet, her-
under at oplysningerne anvendes til politiets analyse med henblik på tilret-
telæggelse af en målrettet, ikke-systematisk kontrol ved de
indre
Schen-
gengrænser.
4.
Udover politiets egen adgang til passageroplysninger fra førere af luft-
fartøjer og skibsførere om de passagerer, de skal befordre, får politiet efter
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 38, stk. 8 (lovforslagets
§ 1, nr. 2), en udtrykkelig hjemmel til at modtage relevante passageroplys-
ninger fra toldmyndighederne. Oplysningerne vil være begrænsede til
toldoplysninger omfattet af toldlovens § 17 og vil alene kunne udveksles i
de situationer, hvor der er en tilknytning til ulovlig indrejse mv., der kon-
kret vurderes at være relevante for politiets kontrolarbejde. Hvis toldmyn-
dighederne således i forbindelse med udførelsen af toldkontrol bliver op-
mærksomme på forhold af relevans for politiets kontrolarbejde, vil de
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kunne videregive dem til politiet i Københavns Lufthavn. Det vil navnlig
dreje sig om navne på passagerer og flyankomster. Der er ikke tilsigtet no-
gen fravigelse af persondatalovens regler med den foreslåede bestemmel-
se.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.8.2 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
4