Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 94
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01440
Den 3. februar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 29. januar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 til L 94, forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse (Opfølgning på dele af Naturplan Danmark om etablering af et
Grønt Danmarkskort, forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer og indførsel af et vejledende bødeniveau for overtrædelse af
naturbeskyttelsesloven m.v.), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 54 (L 94)
Udvalget har fået oplyst, at der findes § 3-arealer på intensivt drevet
landbrugsjord. Hvad er sammenhængen mellem § 3-arealer og landbrugsdrift, og
er det driften af et område, der kan føre til udpegning som § 3-natur?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
”Der vil normalt ikke forekomme § 3-beskyttede naturområder på intensivt drevet
landbrugsjord, da den intensive drift, herunder hyppig omlægning og såning,
påvirker naturforholdende på en måde, som er uforenelig med den naturtilstand,
der beskyttes efter § 3. Der er ikke den landbrugsmæssige drift der afgør om et
område bliver omfattet af § 3-beskyttelsen. Der skal være særlige naturmæssige
forhold til stede, for at et areal kan udvikle en beskyttet tilstand.
De § 3-beskyttede naturtyper er især defineret ud fra den vegetation, der
forekommer på områderne, herunder de særlige jordbunds- og fugtighedsmæssige
forhold, som vegetationen er betinget af f. eks. fugtige ferske enge og moser eller
tørre og næringsfattige heder og overdrev. På nogle af de beskyttede arealer kan
der lovligt forekomme en ekstensiv landbrugsmæssig drift f.eks. med afgræsning
eller høslæt. De gældende regler for de § 3-beskyttede arealer er, at den hidtidige
landbrugsmæssige drift, som der var på arealerne på det tidspunkt, hvor
beskyttelsen blev indført, må fortsættes i uændret omfang. For f.eks. de beskyttede
ferske enge betyder det, at hvis de frem til den 1. juli 1992, hvor
naturbeskyttelsesloven trådte i kraft, blev drevet med ekstensiv omlægning (typisk
pløjning og såning af nyt græs) hvert 7.-10 år, måtte den drift fortsættes, men ikke
intensiveres. På samme måde må man, med de nuværende § 3-regler i
naturbeskyttelsesloven, fortsætte med at gøde en § 3-beskyttet eng med samme
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk