By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 89
Offentligt
1486128_0001.png
Dato:
15. januar 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 57 ad forslag til
lov om ændring af lov om planlægning og lov om almene boliger m.v. (Blandet
boligsammensætning)(L 89). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack
Elholm (V)
Spørgsmål nr. 57:
Lovforslaget synes at forudsætte, at byggeri af de almene boliger sker på separate byggefelter. I de
bynære områder er dette dog langt fra tilfældet på grund af den begrænsede plads, og her vil man se
byggeri i ejerlejlighedskonstruktioner. Dette rejser en række problemstillinger, som lovforslaget ikke
forholder sig til. Ministeren bedes derfor forklare følgende:
(i) Hvad sker der med det resterende ejerlejlighedsbyggeri, hvis man ikke kan blive enig om prisen på
ejerlejligheden til den almene boligorganisation?
(ii) Hvorledes forholdes der med fordyrelser af byggeriet ved at ejerlejligheden, som er tiltænkt alment
byggeri skal stå tom (hvis man ikke kan blive enige om prisen)?
(iii) Hvorledes sikres det, at ejendomsejer ikke reelt bliver tvunget til at sælge ejerlejligheden til en
meget lav pris for at sikre opførelsen af den øvrige del af byggeriet?
(iv) Påføres ejendomsejer ulemper ved at skulle opføre det samlede byggeri under iagttagelse af
regler om offentligt udbud?
Svar:
Miljøministeriet har oplyst følgende:
”Det lægges til grund, at spørger forudsætter, at der allerede er planlagt for almene boliger i et givent
lokalplanområde, og at der er eller ved at blive opført bygninger til dette formål og andre boligtyper.
Forslaget om ændringen af planloven giver alene kommunerne en
mulighed
for at planlægge for
almene boliger.
Ved lokalplanen vil de detaljerede krav til bebyggelse og andelen af de almene boliger være fastlagt.
Lokalplaner indebærer ikke en pligt til at realisere og opføre en bygning, heller ikke dele heraf.
Planloven regulerer ikke – heller ikke med lovforslaget – de indbyrdes økonomiske forhold mellem
ejer, bygherre, og en almen boligorganisation. Loven regulerer heller ikke den situation, at f.eks. en
bygning står tom.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis der skal opføres en ejendom med flere ejerformer, herunder almene boliger, forudsættes det, at
det sker i et aftalt samarbejde mellem de involverede parter, herunder en almen boligorganisation, om
byggeriet, prisen mv.”
Jeg kan henholde mig til det af Miljøministeriet oplyste, idet jeg kan tilføje følgende:
Efter gældende regler for alment byggeri skal den almene boligorganisation sikre, at hvert
byggeforetagende udgør en særlig afdeling af boligorganisationen. Den enkelte afdeling skal have
skøde på ejendommen. Ved nybyggeri, skal boligorganisationen have et tingslyst endeligt skøde på
ejendommen inden byggeriets påbegyndelse. Om nødvendigt skal der ske en udstykning af en
eksisterende ejendom, for at de almene boligorganisationer skal kunne leve op til det nævnte krav om
skøde for den enkelte afdeling.
I særlige tilfælde - f.eks. hvor der planlægges indrettet såvel alment boligbyggeri som andet byggeri i
samme bygning - vil der ikke kunne gennemføres en udstykning. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter er opmærksom på, at dette krav udgør en barriere i forbindelse med projekter, hvor der
skal ske en opdeling i ejerlejligheder, da Tingslysningsretten tidligere har oplyst, at der ikke vil kunne
gennemføres tinglysning af et endeligt skøde, førend byggeriet
er
opført og opdelt i ejerlejligheder. Det
bemærkes, at problemstillingen ikke er affødt af dette lovforslag. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter overvejer i øjeblikket, hvorledes denne barriere kan overvindes i forbindelse med
bygninger, som skal indeholde såvel almene boliger som andet byggeri.
Den almene boligorganisation skal endvidere sikre, at bygge- og anlægsarbejdet udbydes efter
gældender regler. Med henblik på at opfylde udbudspligten kan de forskellige involverede parter i en
forudgående aftale fastsætte, hvorledes denne udbudsforpligtelse mest hensigtsmæssigt håndteres.
En mulighed kan f.eks. være at aftale et fælles koordineret udbud af de samlede bygge- og
anlægsarbejder. Den almene boligorganisation har efter gældende regler mulighed for at påtage sig
rollen som administrator af et sådan fælles udbud.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk