By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 89
Offentligt
1486058_0001.png
Dato:
15. januar 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 15 ad forslag til
lov om ændring af lov om planlægning og lov om almene boliger m.v. (Blandet
boligsammensætning)(L 89). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Dyremose
(KF).
Spørgsmål nr. 15:
Hvorledes vil ministeren sikre, at de nye lejligheder i de nye almene boligområder, der opføres med
offentlige tilskud, går til enlige mødre på bistand, pensionister og familier med mange børn, og
hvorledes vil ministeren sikre, at de kan betale den husleje, som de almene boligselskaber vil kræve
for de pågældende lejligheder bygget efter de nye regler i de københavnske bydele Nordhavnen,
Carlsberg Byen, Nordøst Amager og Ørestaden?
Svar:
Udgangspunktet for udlejningen af almene familieboliger er, at de udlejes efter anciennitet på
venteliste.
Med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af boligmassen har visse persongrupper
fortrinsret frem for andre på ventelisten:
Ældre og handicappede har i mindre omfang fortrinsret til bestemte ældre- og
handicapegnede boliger.
Personer, der allerede har bolig i boligorganisationen, har fortrinsret frem for udefrakommende
ansøgere (oprykningsretten).
Det kan aftales mellem kommune og boligorganisation, at børnefamilier har fortrinsret til de
større lejligheder.
Med henblik på løsning af boligsociale opgaver kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om
anvisningsret til indtil 1/4 af de ledige familie- og ungdomsboliger. Herudover kan
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftale, at kommunens anvisningsret udvides til indtil 100
pct. af de ledige boliger. Anvisningsretten går forud for ventelisten. Når kommunen har anvist en lejer,
garanterer kommunen for opfyldelsen af lejerens betaling af eventuelle udgifter til istandsættelse ved
fraflytning.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover kan kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation indgå aftale om, at udlejning af
ledige almene familieboliger skal ske efter særlige kriterier (fleksibel udlejning). Der er ingen bindinger
med hensyn til, hvilke udlejningskriterier der kan aftales, da dette vil afhænge af de lokale forhold. I de
svage boligafdelinger kan der fx indgås aftaler, der giver bestemte grupper, fx pendlere med
beskæftigelse i kommunen, unge studerende eller ældre, der ønsker at flytte i tide, en fortrinsret til de
ledige boliger. I de mere velfungerende afdelinger kan det på den anden side være relevant at indgå
aftaler, der tilgodeser udsatte befolkningsgruppers boligbehov.
Det bemærkes, at de almene boliger, som måtte blive bygget som følge af lovforslaget, følger de
gældende regler vedr. maksimumsbeløb, lejefastsættelse mv. De vil således som udgangspunkt ikke
blive dyrere at bo i end i almene boliger, som bygges andre steder.
Der vil ligeledes kunne ydes individuel boligstøtte i tilsvarende omfang, som gælder for boliger
placeret andre steder.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk