Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 88
Offentligt
1514159_0001.png
27. marts 2015
J.nr. 14-5164043
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 88 - Forslag til Lov om ændring af lov om kildeskatteloven og selskabs-
skatteloven (Indførelse af skattepligt for udenlandske deltagere i danske kommanditsel-
skaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 20. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514159_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det er forbundet med betydelige vanskeligheder at afgøre, om
der skal indeholdes udbytteskat ved udbytteudlodning fra danske selskaber, hvis ejeren af
aktier (udbyttemodtageren) er et dansk K/S med udenlandske deltagere, herunder delta-
gere, der er hjemmehørende i et ikke DBO land?
Svar
Udgangspunktet er, at et dansk selskab, i forbindelse med enhver vedtagelse eller beslut-
ning om udbetaling eller godskrivning af udbytte af aktier, skal indeholde 27 pct. af det
samlede udbytte, jf. kildeskattelovens § 65.
Der findes en række undtagelser fra denne indeholdelsespligt, men det påhviler det ud-
loddende selskab at påvise, at betingelserne for undtagelserne er opfyldte. Hvis det ud-
loddende selskab ikke er i stand til at dokumentere, at en af undtagelserne finder anven-
delse, skal selskabet indeholde udbytteskatten på 27 pct.
I tvivlstilfælde skal det udloddende selskab derfor tilbageholde udbytteskatten på 27 pct.,
hvorefter modtageren af udbyttet vil have mulighed for tilbagesøgning af for meget inde-
holdt udbytteskat ved at dokumentere, at modtageren opfylder betingelserne for lavere
udbyttebeskatning fx som følge af en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Det bemærkes, at det danske kommanditselskab ikke skattemæssigt kan anses som mod-
tager af udbyttet, når kommanditselskabet anses for at være transparent. Efter dansk skat-
teret anses kommanditselskaber for at være transparente, medmindre kommanditselska-
bet er omfattet af selskabsskattelovens § 2 C, hvorefter transparente enheder omkvalifice-
res til selvstændige skattesubjekter, hvis hovedparten af deltagerne er hjemmehørende i et
land uden for EU, som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, eller
i et land, som anser den transparente enhed for at være et selvstændigt skattesubjekt.
Side 2 af 2