Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 87
Offentligt
1483721_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0113
1430610
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Statsforvaltningens underretning af kommu-
nerne ved udstedelse af registreringsbeviser og opholdskort efter EU-
reglerne samt justering af boligkravet m.v.) (L 87), som Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren
den 18. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af
Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Statsforvaltningens underretning af kommunerne ved udstedelse af
registreringsbeviser og opholdskort efter EU-reglerne samt justering
af boligkravet m.v.) (L 87):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det nye krav om selv-
stændig bolig med egen indgang vil blive håndhævet i forhold
til familiesammenførte par, der har fået en familiesammenfø-
ringstilladelse på baggrund af de hidtidige krav, men som ikke
opfylder lovforslagets krav, eftersom de har lejet en bolig uden
egen indgang, herunder om de pågældende vil blive bedt om at
fraflytte deres nuværende bolig, eller om den familiesammen-
førte ægtefælle risikerer at miste opholdstilladelsen, samt hvil-
ken tidsfrist sådanne par vil få til at bringe forholdene i over-
ensstemmelse med lovforslagets bestemmelser?”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., at de foreslåede justeringer
af boligkravet ikke vil finde anvendelse i sager, hvor der før lovens ikraft-
træden er indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1-3, eller § 9 c, stk. 1, og hvor det godtgøres, at der rådes
over egen bolig efter udlændingelovens § 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9,
stk. 20, 3. pkt., § 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og § 19, stk. 1, nr. 7, 1. pkt. Det
fremgår endvidere af lovforslaget § 2, stk. 2, 2. pkt., at for sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det fremgår herom af bemærkningerne til § 2, stk. 2, at det foreslås, at ju-
steringen af boligkravet som udgangspunkt ikke skal finde anvendelse for
udlændinge, som inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1-3, og § 9 c, stk. 1,
herunder i forhold til sager om inddragelse samt ansøgninger om forlæn-
gelse.
For sådanne udlændinge finder de hidtil gældende regler som udgangs-
punkt anvendelse, hvilket medfører, at boligkravet fortsat vil kunne opfyl-
des ved, at den herboende råder over sin egen bolig. Det foreslås dog, at
også en udlænding, der inden lovens foreslåede ikrafttræden har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse, vil kunne opfylde boligkravet ved at råde
over en selvstændig bolig, jf. den foreslåede bestemmelse i lovens § 1, stk.
1, og bemærkningerne hertil. Det vil eksempelvis medføre, at boligkravet i
forhold til en forlængelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse, som er
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meddelt på grundlag af en ansøgning, der er indgivet før lovens foreslåede
ikrafttræden – i modsætning til efter gældende ret – efter omstændigheder-
ne vil kunne opfyldes ved fremleje.
Hvis der således er meddelt en opholdstilladelse på baggrund af en ansøg-
ning, som er indgivet før lovens foreslåede ikrafttræden, hvor boligkravet
er opfyldt ved, at der rådes over egen bolig, vil denne bolig fortsat kunne
opfylde kravet – også i forbindelse med eventuelle forlængelser af den
nævnte tilladelse.
3