Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 86
Offentligt
1485079_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4401-00366
Den 12. januar 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 17. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 til L 86, forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse og lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold (afdragsordning, finansiering
og fristfastsættelse ved påbud om forbedret spildevandsrensning samt drift og
vedligeholdelse af anlæg til spildevandshåndtering), som hermed besvares.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V).
Spørgsmål nr. 7 (L 86)
Ministeriet skønner, at det vil være omkring 5 procent og dermed ca.1.700 af de
berørte boligejere, som vil være ude af stand til inden udgangen af 2015 at finde de
nødvendige midler, hvilket de baserer på stikprøver hos Guldborgsund, Syddjurs
og Hjørring. Ministeren bedes derfor kommentere Guldborgsund og Lolland
kommuners høringssvar, hvori de oplyser, at eksempelvis Guldborgsund
Kommune skønner, at op til 20-30 % af husejere, der modtager påbud om
forbedret spildevandsrensning i Guldborgsund Kommune, vil være omfattet af den
foreslåede ordning, hvoraf hovedparten må forventes at ønske at benytte den,
hvilket unægtelig vil medføre en betragtelig økonomisk belastning for
spildevandsforsyningsselskabet, som dernæst bliver pålagt de øvrige forbrugere i
forsyningsområdet?
Svar
Guldborgsund Kommune oplyste i 2012, i forbindelse med Naturstyrelsens
undersøgelse af hjælpemuligheder for grundejere ved spildevandsrensning i det
åbne land, at spildevandsselskabet havde sendt opkrævning for tilslutningsbidrag
til 600 ejendomme. Heraf blev 48 opkrævninger (svarende til ca. 8 %) sendt til
inddrivelse hos SKAT.
Guldborgsund Kommune oplyste endvidere, at der var geografiske forskelle i
kommunen, således at der i yderområder var op til ca. 10 % af ejendomsejerne, der
havde problemer med betalingen for kloakering, mens der i oplande tættere på
motorveje og købstæder var problemer hermed hos ca. 5 % af ejendomsejerne.
På baggrund af tallene fra Guldborgsund Kommune og oplysninger fra de øvrige
22 kommuner med stort indsatsbehov over for ejendomme i den spredte
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bebyggelse, vurderede Naturstyrelsen, at andelen af ejendomsejere med stærkt
begrænset eller ingen betalingsevne på landsbasis er ca. 5 %.
Det er formentligt korrekt som påpeget af Guldborgsund og Lolland kommuner, at
flere ejendomsejere vil have adgang til ordningen, men det er ikke ensbetydende
med, at de pågældende ejendomsejere vælger at benytte sig af muligheden.
Det er Naturstyrelsens vurdering, at afdragsordningen er balanceret på en sådan
måde med indkomstgrænse, rente og løbetid, at ejendomsejere, som på anden vis
selv kan lånefinansiere et påbud om forbedret spildevandshåndtering, forventes at
gøre dette i vid udstrækning.
Såfremt flere end de absolut mest økonomisk trængte ejendomsejere vælger at
benytte sig af afdragsordningen vil det ikke nødvendigvis medføre en øget
belastning af spildevandsselskabet. Disse ejendomsejere vil sandsynligvis kunne
betale deres afdrag og således ikke medføre en økonomisk belastning for
spildevandsselskabet.
Kirsten Brosbøl
/
Mads Leth-Petersen
2