Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 86
Offentligt
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4401-00395
Den 18. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 12. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 til L 86, forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse og lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold. (Afdragsordning, finansiering
og fristfastsættelse ved påbud om forbedret spildevandsrensning samt drift og
vedligeholdelse af anlæg til spildevandshåndtering), som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V).
Spørgsmål nr. 1 (L 86)
Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et ændringsforslag, således
at det, som alternativ til tvungen bankvirksomhed fra forsyningsselskabernes
side, skal være frivilligt for den enkelte kommune at bruge alternative
hjælpeordninger for at hjælpe nødstedte borgere med at skaffe finansieringstilbud
ved påbud om forbedret rensning eller kloakering?
Svar
Af
Undersøgelse af hjælpemuligheder for grundejere ved spildevandsrensning i
det åbne land,
af 2012, som tidligere oversendt til MIU i forbindelse med samråd
Q, fremgår en redegørelse for de forskellige hjælpemuligheder efter gældende ret.
Her nævnes bl.a. Økonomi- og Indenrigsministeriets indefrysningsordning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1112 af 30. august 2013 om lån til betaling af
ejendomsskatter og spildevandsforsyningsselskabernes mulighed for henstand
med tilslutningsbidraget, jf. betalingsloven for spildevand.
Derudover har kommunen i visse tilfælde, i forbindelse med håndhævelse af
manglende opfyldelse af påbud efter miljøbeskyttelsesloven, mulighed for at
udføre de påbudte foranstaltninger for ejendomsejers regning og indgå aftale om
en afdragsordning for betaling heraf.
Lovforslaget ændrer ikke på ovenstående muligheder, men ingen af dem giver
kommunen mulighed for at tilbyde en udførelses- og afdragsordning til alle i den
gruppe af ejendomsejere, som regeringen ønsker at hjælpe.
Hvis lovforslaget ændres, så det bliver frivilligt for kommunen at tilbyde særligt
økonomisk trængte grundejere hjælpen, vil det medføre en risiko for, at ikke alle
særligt økonomisk trængte ejendomsejere bliver hjulpet. Det vil betyde, at de
miljømæssige forbedringer ikke i samme grad vil blive gennemført og at visse
ejendomsejere fortsat vil kunne risikere at få en straf for manglende opfyldelse af
påbud.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk