Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78
Offentligt
1432533_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 78) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats m.m. (socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på bag-
grund af andelen af frafaldstruede elever) har Børne- og Undervisnings-
udvalget i brev af 5. december 2014 efter ønske fra Peter Juel Jensen (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 9:
”Hvordan vil ministeren sikre, at skoler, der ikke umiddelbart har elever,
der er frafaldstruede ved indgangen på uddannelsen, men som oplever
elever, der undervejs i uddannelsesforløbet, bliver frafaldstruede (syg-
dom, psykiske udfordringer m.m.), får den nødvendige støtte og opbak-
ning, når lovforslaget cementerer, at man kun er frafaldstruet ved ind-
gangen til uddannelsen?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af 9. december 2014 på udvalgets
spørgsmål 2 samt det fremsendte høringsnotat (L78 - bilag 2), er det
samlet set vurderingen, at regeringens foreslåede løsning udgør en balan-
ceret model for det sociale taxameter. Institutioner, der får andel i taxa-
meteret, får en reel mulighed for at iværksætte målrettede, ekstra indsat-
ser mod frafald, samtidig med at konsekvenserne for de institutioner, der
vil modtage færre midler, ikke er uoverkommelige.
Både skoler, der får andel i taxameteret, og skoler, der modtager færre
midler, vil også fremover skulle sikre, at alle frafaldstruede elever får den
nødvendige støtte og opbakning.
Med venlig hilsen
09-12-2014
Christine Antorini