Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429413_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1398153
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 73 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Merete Milo
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 73 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt realitetsbe-
handling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et
andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren redegøre for hjemlen til at foretage praksisændrin-
gen i Udlændingestyrelsen fra slutningen af 2013 i forhold til
familiesammenføringer fra syriske statsborgere.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det følger af udlændingelovens § 9, at betingelserne i stk. 3-
8, stk. 10-12, stk. 16, stk. 19 og stk. 30, kan fraviges, herunder
hvis hensynet til familiens enhed taler derfor. Der skal ved be-
handling af ansøgninger om familiesammenføring foretages en
konkret og individuel vurdering af ansøgningen i forhold til
Danmarks internationale forpligtelser. Hvis det på baggrund af
denne konkrete vurdering må lægges til grund, at det vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, at hen-
vise den herboende til at udøve familielivet i et andet land, vil
betingelserne for familiesammenføring blive fraveget.”
2