Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429435_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1398069
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 64 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 64 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt realitetsbe-
handling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et
andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes redegøre fyldestgørende for flygtninges ret
til familiesammenføring, herunder for den eventuelle forskel
mellem konventionsflygtninge og flygtninge med beskyttelses-
status.”
Svar:
1.
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 1, at flygtninge i relation til fa-
miliesammenføring som udgangspunkt er sidestillet med bl.a. danske
statsborgere, og udlændinge, som har haft tidsubegrænset opholdstilladelse
her i landet i mere end de sidste 3 år.
2.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel
8 har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv. Retten til et fami-
lieliv omfatter efter Menneskerettighedsdomstolens praksis retten til at op-
retholde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at staten undlader at udvise et
familiemedlem, samt i visse situationer statens positive forpligtelse til at
tilvejebringe de nødvendige forudsætninger for at udøve et familieliv,
f.eks. ved at staten giver et familiemedlem opholdstilladelse.
Det kan udledes af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at bestemmel-
sen ikke indebærer en generel og ubetinget ret til familiesammenføring, da
familier ikke efter EMRK artikel 8 har en umiddelbar ret til at vælge det
land, hvori de vil udøve deres familieliv. Der skal i hver enkelt sag, hvor
en udlænding søger om familiesammenføring med en herboende person,
foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det på baggrund af sagens om-
stændigheder er proportionalt – bl.a. ud fra Danmarks interesse i at kon-
trollere indvandringen – at meddele afslag på opholdstilladelse. Proportio-
nalitetsvurderingen tager afsæt i, om der er uoverstigelige hindringer for at
udøve familielivet i et andet land. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet i
forhold til flygtninge omfattet af flygtningekonventionen, jf. udlændinge-
lovens § 7, stk. 1, eller udlændinge med beskyttelsesstatus i henhold til §
7, stk. 2, hvor der foreligger særlige individuelle omstændigheder, der i sig
selv – også før asylmyndighedernes ændrede praksis vedrørende udlæn-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dingelovens § 7, stk. 2, i lyset af Sufi og Elmi-dommen – ville have be-
grundet en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.
3.
Det anførte indebærer bl.a., at Udlændingestyrelsen i praksis, i tilfælde
hvor en herboende udlænding – som har flygtningestatus efter § 7, stk. 1,
eller beskyttelsesstatus i henhold til § 7, stk. 2, hvor der foreligger særlige
individuelle omstændigheder – ansøger om familiesammenføring, som ud-
gangspunkt skal fravige de almindelige betingelser for familiesammenfø-
ring i udlændingelovens § 9.
4.
For så vidt angår familiesammenføring med en udlænding med opholds-
tilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3,
fremgår det af de almindelige bemærkninger til forslaget, pkt. 5, at det ef-
ter Justitsministeriets opfattelse må antages, at det korte ophold her i landet
og det forhold, at opholdstilladelsen kun er meddelt for 1 år, vil indgå med
betydelig vægt i vurderingen af, om den pågældende efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 har krav på familiesammenfø-
ring.
Der vil dog i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af,
om der er krav på familiesammenføring, idet der vil kunne være særlige si-
tuationer, hvor hensynet til familiens enhed vejer tungere. Dette gælder
f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en
handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt
syge mindreårige børn i hjemlandet. I sådanne tilfælde kan et afslag på
familiesammenføring være særligt indgribende allerede inden for det første
år.
3