Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429403_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1394117
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 21. november 2014.
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 53 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. november
2014 fra Institut for Menneskerettigheder.”
Svar:
1.
I sit brev af 21. november 2014 til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik udtrykker Institut for Menneskerettigheder under henvis-
ning til sit høringssvar bekymring for den praktiske overholdelse af Dan-
marks internationale forpligtelser i forhold til adgangen til familiesammen-
føring, praksis for afslag på forlængelse af midlertidig beskyttelsesstatus
samt adgangen til udsendelse.
2.
Lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks internationale for-
pligtelser, idet det bemærkes, at hvis det følger af Danmarks internationale
forpligtelser, at der skal gives tilladelse til familiesammenføring, har det
ikke nogen betydning, om den herboendes opholdstilladelse efter den fore-
slåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, er blevet forlænget el-
ler ej, jf. de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.4.2.1. Det
fremgår endvidere af lovforslaget, at det i den forbindelse forudsættes, at
udlændingemyndighederne efterlever disse forpligtelser, og at udlændin-
gemyndighederne således i hver enkelt sag foretager en konkret og indivi-
duel vurdering, hvor relevant praksis fra navnlig Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol inddrages.
3.
Udlændingestyrelsen har vedrørende praksis for afslag på forlængelse af
midlertidig beskyttelsesstatus oplyst, at styrelsen i nødvendigt og relevant
omfang inddrager hensynet til barnets tarv i asylsagsbehandlingen. I de sa-
ger, hvor Udlændingestyrelsen efter de foreslåede regler om midlertidig
beskyttelsesstatus ikke finder grundlag for at forlænge en opholdstilladelse
og tildele fortsat asyl, vil styrelsen være opmærksom på, om det ud fra en
konkret vurdering af de foreliggende oplysninger i sagerne er relevant at
vejlede om muligheden for at søge om opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 1. Herudover vil Udlændingestyrelsen i tilfælde, hvor de
konkrete omstændigheder i særlig grad gør en vurdering efter § 9 c rele-
vant, af egen drift sikre en vurdering af, om betingelserne for en opholds-
tilladelse efter § 9 c er opfyldt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår inddragelse af barnets tarv og børnekonventionen i for-
bindelse med sagsbehandlingen kan der i øvrigt henvises til besvarelsen af
spørgsmål nr. 868 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
4.
Vedrørende spørgsmålet om udsendelse henvises der til den samtidig
besvarelse af spørgsmål nr. 23 til lovforslaget.
3