Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428387_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1392475
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 44 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes kommentere artiklerne "Splittelse af famili-
er kan stride mod menneskerettigheder" og "Organisationer og
jurister kritiserer asylforslag", Information, 20. november
2014, herunder særligt lektor Peter Starups og adjunkt Jesper
Lindholms udtalelser om, at forslagets overensstemmelse med
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 er
tvivlsom.”
Svar:
Det anføres i de nævnte artikler, at lovforslag nr. L 72 kan være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Lovforslaget er efter Justitsministeriets opfattelse i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser. Det fremgår således af forslaget, at
hvis ganske særlige grunde taler derfor, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
skal der gives tilladelse til familiesammenføring, også før den herboendes
midlertidige 1-årige opholdstilladelse måtte være blevet forlænget. Der vil
i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af, om der er
krav på familiesammenføring, idet der vil kunne være særlige situationer,
hvor hensynet til eksempelvis familiens enhed vejer tungere. Dette gælder
f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en
handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt
syge mindreårige børn i hjemlandet. I sådanne tilfælde kan et afslag på
familiesammenføring være særligt indgribende allerede inden for det første
år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt.
5.
2