Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429405_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1391282
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Er ministeren indstillet på at ændre forslagets anvendelsesom-
råde, således at tidsbegrænsede opholdstilladelser ikke blot kan
men i udgangspunktet skal inddrages ud fra de i forslaget an-
givne kriterier?”
Svar:
Allerede efter de nuværende – og foreslåede – regler er asylmyndigheder-
ne forpligtet til at inddrage en opholdstilladelse.
Med lovforslaget foreslås det præciseret i udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 1, at der ved en afgørelse om inddragelse efter bestemmelsen skal tages
hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladel-
sen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller den foreslåede stk. 3. På den måde
tydeliggøres det, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal
stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventions-
flygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med mid-
lertidig beskyttelsesstatus.
For så vidt angår muligheden for at inddrage en tidsbegrænset opholdstil-
ladelse meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus), på
grund af ændrede forhold i hjemlandet henvises der til Justitsministeriets
besvarelse af spørgsmål nr. 843 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik, hvoraf fremgår bl.a., at forholdene i
hjemlandet efter Flygtningenævnets praksis skal være fundamentale, stabi-
le og varige for at kunne føre til inddragelse af opholdstilladelsen.
Udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og
midlertidig beskyttelsesstatus efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk.
3, er derimod ikke omfattet af flygtningekonventionen, og der skal således
ikke som betingelse for inddragelse stilles krav om, at der er sket funda-
mentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
For sådanne udlændinges vedkommende skal der foretages en vurdering
af, om der på inddragelsestidspunktspunktet aktuelt fortsat er et krav på
beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herunder om en tilbagevenden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid
med EMRK’s artikel 3.
I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af en opholdstilladelse
meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, opstår som følge af en
forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, kan der efter omstændig-
hederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene − trods for-
bedringerne − fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og ufor-
udsigelige. Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages at
være af helt midlertidig karakter.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder anvendelse ved alle
afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse.
Der henvises i øvrigt herom til pkt. 2.3.1 og 2.3.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Som det fremgår, vil en opholdstilladelse på asylområdet med lovforslaget
herefter inddrages, når betingelserne herfor er opfyldt. Af samme grund
vurderes der ikke at være behov for den i spørgsmålet foreslåede ændring.
3