Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428330_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0037-0090
1390082
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingelo-
ven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren – som anbefalet af UNHCR i højkommissaria-
tets høringssvar – indsætte en præcisering, så det klart fremgår,
at subsidiær beskyttelse kun gives i tilfælde, hvor der ikke er
nogen forbindelse mellem risikoen for eller truslen om forføl-
gelse og nogen af de fem årsager, der er defineret i FN’s flygt-
ningekonvention, jf. "the five Convention grounds"?”
Svar:
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget er tilstrækkelig præcist
i forhold til at afgrænse, hvilke personer der er omfattet af den foreslåede
nye bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3. Der kan henvises til pkt.
2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår,
at indførelsen af en midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge ik-
ke vedrører flygtninge omfattet af flygtningekonventionen, jf. udlændinge-
lovens § 7, stk. 1, eller udlændinge med beskyttelsesstatus i henhold til §
7, stk. 2, hvor der foreligger særlige individuelle omstændigheder, der i sig
selv – også før asylmyndighedernes ændrede praksis vedrørende udlæn-
dingelovens § 7, stk. 2, i lyset af Sufi og Elmi-dommen – ville have be-
grundet en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2.
Justitsministeriet skal endvidere bemærke, at det er de uafhængige asyl-
myndigheder, som i forbindelse med afgørelsen af asylsager vurderer
spørgsmålet om, hvorvidt en asylansøger må anses for omfattet af flygt-
ningekonventionen, og at lovforslaget ikke ændrer herved.
Vedrørende Flygtningenævnets praksis for anvendelse af flygtningekon-
ventionen
kan der henvises til formandskabets 22. beretning (2013), afsnit
3.1.1.1. og 3.1.1.2. Beretningen er tilgængelig på Flygtningenævnets hjemme-
side.
2