Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1483766_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
16. december 2014
1422018
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D
fra Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17.
december 2014
Samrådsspørgsmål D:
”Vil ministeren redegøre nærmere for forslaget, herunder kritikken rejst af
en række organisationer i forhold til Danmarks internationale
forpligtelser, ministerens forventning til virkningen af forslaget og
forventningen til myndighedernes administration af forslaget?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1483766_0002.png
[Indledning]
1.
Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for (igen) at få muligheden
for at komme og tale om L 72.
L 72 er et rigtig vigtigt lovforslag, og det vidner den store interesse fra
udvalget da også om.
Jeg har indtil nu modtaget og besvaret op imod 180 spørgsmål om
forslaget.
Jeg
har
også
sendt
en
omfattende
kommenteret
høringsoversigt til udvalget, hvor jeg svarer på den kritik, som
forskellige organisationer har rejst.
Men det er et vigtigt lovforslag, som helt naturligt giver anledning til
mange spørgsmål. Og derfor er jeg også glad for muligheden for at
redegøre for lovforslaget her i dag.
2.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen fuldt ud anerkender, at
forslaget – hvis det vedtages – vil få konsekvenser for de mennesker,
som bliver omfattet.
Regeringen har valgt at fremsætte forslaget, fordi regeringen mener, at
forslaget rammer den rigtige balance i en situation, hvor antallet af
asylansøgere fra bl.a. Syrien er steget voldsomt. Danmark er et lille
land, og vi skal have integrationen til at fungere, både af hensyn til den
enkelte og af hensyn til vores velfærdssamfund.
3.
Samrådet drejer sig om den kritik, som er rejst i forhold til forskellige
temaer. Den vil jeg gerne gå nærmere ind i nu.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1483766_0003.png
[Familiesammenføring og konventioner]
4.
Det drejer sig for det første om begrænsningen i adgangen til
familiesammenføring
forpligtelser.
Der er ingen tvivl om, at adgangen til familiesammenføring har stor
betydning. Når regeringen har foreslået en begrænsning i adgangen til
familiesammenføring, er det fordi, vi er nødt til at være realistiske.
Men det er samtidig afgørende for regeringen, at Danmarks
internationale forpligtelser overholdes. Det betyder også meget for
hovedparten af partierne i Folketinget.
Derfor er det også vigtigt for mig at understrege, at jeg ikke er enig med
de organisationer, som mener, at forslaget er i strid med vores
internationale forpligtelser.
Det er Justitsministeriets faglige vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med vores internationale forpligtelser – og den
vurdering henholder jeg mig til.
5.
Jeg vil i den forbindelse gerne fremhæve, at der efter lovforslaget vil
skulle gives familiesammenføring inden for det første år i tilfælde, hvor
eksempelvis hensynet til familiens enhed vejer så tungt, at vores
internationale
forpligtelser
medfører,
at
der
er
krav
familiesammenføring.
Og i forhold til den kritik, som Institut for Menneskerettigheder har
rejst af, at der ikke er eksempler nok i lovforslaget, vil jeg gerne
fremhæve min besvarelse af spørgsmål nr. 144 og 148 til lovforslaget.
og
forholdet
til
Danmarks
internationale
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår heraf, at de eksempler, som nævnes i lovforslaget, ikke er
udtømmende, og at der således også i andre situationer vil kunne være
konkrete
omstændigheder,
skal
baggrund
der
af
kan
meddele
medføre,
tilladelse
at
til
udlændingemyndighederne
familiesammenføring
forpligtelser.
[Effekten af lovforslaget]
6.
Der spørges dernæst til effekten af forslaget.
Jeg vil grundlæggende gerne sige, at regeringen selvfølgelig ikke havde
fremsat lovforslaget, hvis vi ikke troede på, at det vil have en effekt.
Hvor stor bliver effekten? Hvad bliver effekten?
Det er gode spørgsmål, men som jeg også har nævnt tidligere, vil jeg
ikke spå om det, fordi effekten af lovforslaget helt og aldeles afhænger
af den generelle udvikling i antallet af asylansøgere og deres
beskyttelsesbehov.
Og antallet af asylansøgere er meget vanskeligt at forudse, bl.a. fordi
det afhænger af udviklingen i verdens konfliktzoner og den økonomiske
og politiske situation i omverdenen.
Tingene ændrer sig hurtigt på asylområdet. Og derfor vil jeg altså heller
ikke gætte på, hvor mange der vil blive omfattet af lovforslaget.
[Myndighedernes administration af reglerne]
7.
Så spørges der også til myndighedernes administration af reglerne.
Jeg må tilstå, at jeg er lidt i tvivl om, hvad der spørges til.
4
Danmarks
internationale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelt vil sager omfattet af de nye regler blive behandlet som alle
andre asylsager. Det vil sige, at Udlændingestyrelsen vil vurdere, om
asylansøgeren er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, 2 eller det
nye stk. 3.
Ligesom i alle andre sager træffer Udlændingestyrelsen afgørelse på
baggrund af asylansøgerens forklaring sammenholdt med relevante
baggrundsoplysninger.
Hvis asylansøgeren bliver meddelt opholdstilladelse efter § 7, stk. 2
eller 3, kan afgørelsen påklages til Flygtningenævnet. Da de nye regler
medfører ændrede vilkår for nogle udlændinge, må der forventes en
stigning i antallet af klagesager til nævnet.
8.
Spørgsmålet om, hvad der sker efter, at udlændingen har fået
opholdstilladelse efter de nye regler [integrationsindsats mv.], er
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold ansvarlig
for.
[Afslutning]
9.
Jeg håber, at jeg har kunnet forklare lidt mere om baggrunden for
forslaget og svare på nogle af de spørgsmål, der er blevet rejst. Jeg ser
på den baggrund frem til en god og konstruktiv debat.
Det er min klare opfattelse, at lovforslaget rammer den rigtige balance i
asylpolitikken. Vi tager ansvar i en situation, hvor der er flere
flygtninge i verden, end der har været i mere end 50 år, men samtidig er
vi realistiske og anerkender, at Danmark er et lille land, og at vi skal
have integrationen til at fungere.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er både rimeligt og fornuftigt, og jeg håber på opbakning til
lovforslaget.
Tak for ordet.
6