Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1436115_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1423611
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 178 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 15. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Martin Geertsen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 178 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på L 72, spm. 128, re-
degøre for, om præcis 1 års midlertidig opholdstilladelse er af-
gørende for, om asylansøgere omfattet af forslaget L 72 "lette-
re kan sendes tilbage til deres hjemland"?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, vil opholdstilladelsen for udlændinge, som omfattes af de nye regler,
kunne forlænges efter ét år og derefter igen efter to år.
Der skal i den forbindelse foretages en fornyet asylvurdering, i hvilken
forbindelse der skal tages stilling til, om der på baggrund af de aktuelle op-
lysninger om de generelle forhold i hjemlandet fortsat er grundlag for at
yde beskyttelse. Hensynene nævnt i udlændingelovens § 26, stk. 1, vil ikke
finde anvendelse ved afgørelsen om forlængelse. Spørgsmålet om forlæn-
gelse af opholdstilladelsen vil dog som hidtil skulle afgøres under inddra-
gelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder relevant praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Der vil herudover kunne ske inddragelse af opholdstilladelsen i den mel-
lemliggende periode, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Som det fremgår
af pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, kan der i situa-
tioner, hvor spørgsmålet om inddragelse af opholdstilladelsen opstår som
følge af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, efter omstæn-
dighederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forholdene − trods
forbedringerne − fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og
uforudsigelige. Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne ikke må antages
at være af helt midlertidig karakter.
Udlændingelovens § 26, stk. 1, finder anvendelse ved afgørelser om ind-
dragelse af opholdstilladelsen.
2