Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1436108_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1421336
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 166 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 12. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 166 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”I fortsættelse af svar på L 72 – spm. 13, hvoraf det fremgår, at
der allerede nu gives tidsbegrænset opholdstilladelse på to år
til visse grupper, bedes det oplyst, hvorfor det skønnes nød-
vendigt at indføre begrebet midlertidig opholdstilladelse.”
Svar:
Der kan henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 11, 18, 19, 27, 63 og 105
til lovforslaget, side 4-6 i den kommenterede høringsoversigt samt pkt.
2.1.2 og 2.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Som det fremgår heraf, tager de gældende asylregler ikke højde for den
særlige situation, som asylansøgere, der er på flugt fra generelle forhold i
hjemlandet, er i. Denne gruppes behov for beskyttelse er generelt mere
midlertidigt, idet beskyttelsen har baggrund i en generel situation, som vil
kunne ændre sig. F.eks. vil en særlig alvorlig situation i forbindelse med
en væbnet konflikt, som gennem en periode skaber store asylstrømme,
kunne udvikle sig på en sådan måde, at en større eller mindre del af disse
asylansøgere vil have mulighed for at vende tilbage til hjemlandet. Med
lovforslaget foreslås der således indført en midlertidig beskyttelsesstatus,
som er tilpasset beskyttelsesbehovet for udlændinge, som opnår asyl på
grund af en særlig alvorlig situation i hjemlandet.
Lovforslaget indebærer, at opholdstilladelse efter den foreslåede bestem-
melse i § 7, stk. 3, skal meddeles tidsbegrænset og med henblik på midler-
tidigt ophold. En midlertidig opholdstilladelse meddelt efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, vil ikke skulle forlænges, hvis
de forhold, der førte til tildeling af beskyttelsen, ikke længere kan begrun-
de beskyttelse. Der skal med andre ord foretages en fornyet asylvurdering,
i hvilken forbindelse der skal tages stilling til, om der på baggrund af de
aktuelle oplysninger om de generelle forhold i hjemlandet fortsat er grund-
lag for at yde beskyttelse. Hensynene nævnt i udlændingelovens § 26, stk.
1, vil ikke finde anvendelse ved afgørelsen om forlængelse. Spørgsmålet
om forlængelse af opholdstilladelsen vil dog som hidtil skulle afgøres un-
der inddragelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder relevant
praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
2