Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1436066_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1420801
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 159 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 11. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 159 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Syriske flygtninge i
Danmark vil tilbage til blodig borgerkrig”, Berlingske Ny-
hedsbureau den 11. december 2014, herunder oplyse, om en
opholdstilladelse vil bortfalde i det tilfælde, hvor flygtningen
er taget tilbage til sit hjemland, f.eks. Syrien samt i de tilfælde,
hvor det er muligt at få udstedt pas i hjemlandet eller at få ud-
leveret det oprindelige pas? Såfremt det ikke er tilfældet, vil
ministeren så – som lovteknisk bistand – udarbejde et æn-
dringsforslag, der sikrer, at opholdstilladelsen fratages i de
ovenfor nævnte tilfælde?”
Svar:
1.
Som svar på spørgsmålet kan det oplyses, at i det tilfælde, hvor flygt-
ningen er taget tilbage til sit hjemland, vil vedkommendes opholdstilladel-
se kunne bortfalde eller inddrages i overensstemmelse med regler, der er
beskrevet nedenfor.
En udlænding mister ikke automatisk sin opholdstilladelse alene af den
grund, at det er muligt at få udstedt pas i hjemlandet eller at få udleveret
det oprindelige pas.
2.
Om de nærmere regler, der regulerer spørgsmålet, henvises til nedenstå-
ende. For så vidt angår den efterspurgte lovtekniske bistand henvises til
pkt. 4 nedenfor.
2.1.
Reglerne om Udlændingestyrelsens udstedelse af rejsedokument for
flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og §
8, stk. 1 (konventionspas), og udstedelse af fremmedpas til bl.a. udlændin-
ge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, herunder om
påtegning og ophævelse af rejsebegrænsning i forhold til det eller de lande,
hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at den
pågældende risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, findes i
§§ 6-7 i udlændingebekendtgørelsen.
Udstedelse af konventionspas eller fremmedpas betinges af, at udlændin-
gen deponerer sit (oprindelige) nationalitetspas eller rejselegitimation hos
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3. I praksis
opbevares nationalitetspassene hos Rigspolitiet.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at der årligt er et mindre antal udlændinge
med tidsbegrænset opholdstilladelse efter asylreglerne, som anmoder sty-
relsen om at få udleveret deres deponerede nationalitetspas. Formålet kan
være legitimt, idet det f.eks. kan være, at udlændingen ønsker at besøge
familiemedlemmer i nærområdet, og at det i den forbindelse er lettere at
indrejse på et nationalitetspas. Nationalitetspasset vil i givet fald blive ud-
leveret på betingelse af, at konventionspasset eller fremmedpasset depone-
res, og med vejledning om, at indrejse i hjemlandet kan medføre inddra-
gelse eller bortfald af den pågældendes opholdstilladelse i Danmark, jf. ud-
lændingelovens §§ 19 og 17.
2.2.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbegrænset
eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages, når en udlæn-
ding, der har opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, rejser på fe-
rie eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den myndighed, der
har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgel-
se omfattet af § 7, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har
ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer sådan
forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2. Inddragelse kan ske indtil 10 år efter
det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.
Udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, blev indført ved lov nr. 572 af 31.
maj 2010 om ændring af udlændingeloven. Af forarbejderne til lov nr. 572
af 31. maj 2010, jf. punkt 7.2 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 188 af
26. marts 2010, fremgår det bl.a. om baggrunden for indførelsen af be-
stemmelsen, at den daværende regering fandt det uacceptabelt, at udlæn-
dinge med opholdstilladelse efter asylreglerne rejser på ferie eller andet
korterevarende ophold i hjemlandet, når de har oplyst over for de danske
myndigheder, at de risikerer forfølgelse i hjemlandet. Bestemmelsen om-
fatter derfor alle udlændinge, der i 10 år eller mindre har haft opholdstilla-
delse – både tidsbegrænset og tidsubegrænset – på grundlag af udlændin-
gelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Efter udlændingelovens § 17, stk. 1, bortfalder en opholdstilladelse, når
udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Tilladelsen bortfalder endvide-
re, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 6 på hinan-
den følgende måneder. Er udlændingen meddelt opholdstilladelse med mu-
lighed for varigt ophold, og har udlændingen lovligt boet mere end 2 år her
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i landet, bortfalder opholdstilladelsen dog først, når udlændingen har op-
holdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.
Endvidere bortfalder en opholdstilladelse, når en mindreårig udlænding
har opholdt sig uden for landet i mere end 3 på hinanden følgende måne-
der.
Om der kan ske inddragelse eller bortfald af en opholdstilladelse udstedt
efter udlændingelovens §§ 7 og 8 afhænger af en konkret vurdering af, om
betingelserne i udlændingelovens §§ 19 og 17 er opfyldt.
For så vidt angår udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med kon-
ventionsstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, skal reglerne om inddra-
gelse af opholdstilladelser administreres i overensstemmelse med flygtnin-
gekonventionens artikel 1 C om ophør af flygtningestatus.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse efter § 19, stk. 2, nr. 4,
finder bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 1, endvidere anvendel-
se, jf. udlændingelovens § 19, stk. 6. Der skal således ved afgørelser om
inddragelse af opholdstilladelsen tages hensyn til, om inddragelsen må an-
tages at virke særligt belastende på grund af bl.a. udlændingens tilknytning
til det danske samfund, udlændingens tilknytning til herboende personer,
konsekvenserne for herboende nære familiemedlemmer og udlændingens
manglende eller ringe tilknytning til hjemlandet.
2.3.
Rigspolitiet oplyste i sommeren 2014 til Justitsministeriet, at politiet
havde oplevet flere tilfælde, hvor syriske statsborgere – som er meddelt
asyl i Danmark – havde anmodet om at få udleveret deres syriske nationa-
litetspas.
Der blev i den forbindelse den 29. juli 2014 afholdt et møde mellem
Justitsministeriet, Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen med henblik på at
drøfte proceduren for udlevering af nationalitetspas, herunder med henblik
på at afdække formålet med udlevering og undgå eventuelt misbrug.
På mødet blev det aftalt, at Udlændingestyrelsen fremover rutinemæssigt
indkalder udlændinge, der anmoder om udlevering af nationalitetspas, til
interview i styrelsen bl.a. med henblik på at afdække formålet med an-
modningen. PET inddrages i relevant omfang. Under samtalen advares ud-
lændingen om opholdsretlige konsekvenser forbundet med at rejse til
hjemlandet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere blev det aftalt, at Justitsministeriet ville vurdere muligheden for
at skærpe reglerne om opbevaring og udlevering af nationalitetspas.
3.
Som det fremgår af regeringens handlingsplan fra september 2014 ved-
rørende forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, besluttede regerin-
gen efterfølgende at gennemføre en sådan skærpelse af reglerne om udle-
vering af nationalitetspas til og anvendelse af rejsebegrænsninger over for
flygtninge fra konfliktområder. Som følge heraf vil reglerne i udlændinge-
bekendtgørelsen om udlevering af nationalitetspas inden for den nærmeste
fremtid blive ændret, således at der vil blive indledt en inddragelsessag,
når en udlænding ønsker sit nationalitetspas udleveret. Det forventes, at de
nye regler vil kunne sendes i høring i begyndelsen af det nye år.
Som en del af udmøntningen af handlingsplanen vedrørende forebyggelse
af radikalisering og ekstremisme vil regeringen endvidere senere i denne
måned fremsætte forslag til lov om ændring af lov om pas til danske stats-
borgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod re-
kruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.). Formålet med lovforsla-
get er at styrke indsatsen mod rekruttering til væbnede konflikter i udlan-
det.
I relation til udlændinge med opholdstilladelse i Danmark, herunder efter
asylreglerne, lægges der med lovforslaget op til, at en opholdstilladelse
fremover vil kunne bortfalde, hvis en udlænding opholder eller har opholdt
sig uden for landet, og der er grund til at antage, at udlændingen under op-
holdet deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed, alvorlig forstyrrelse af den offentlige
orden eller andre staters sikkerhed. I tilknytning hertil vil udlændingen bli-
ve meddelt et indrejseforbud, der som udgangspunkt vil gælde for bestan-
dig. Det foreslås, at reglerne skal træde i kraft den 1. marts 2015.
Som beskrevet ovenfor er der allerede efter gældende ret mulighed for at
inddrage en opholdstilladelse eller lade den bortfalde i den situation, hvor
en udlænding med opholdstilladelse i Danmark rejser frivilligt til sit hjem-
land.
Med handlingsplanen vedrørende forebyggelse af radikalisering og eks-
tremisme vil der ske en skærpelse af reglerne om udlevering af nationali-
tetspas til og anvendelse af rejsebegrænsninger over for flygtninge fra kon-
fliktområder. Herudover vil der blive indført nye lovregler, hvorefter en
opholdstilladelse fremover vil kunne bortfalde, hvis en udlænding ophol-
der eller har opholdt sig uden for landet, og der er grund til at antage, at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udlændingen under opholdet deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor
dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, alvorlig for-
styrrelse af den offentlige orden eller andre staters sikkerhed.
4.
Såfremt der foreslås indført en ordning, hvorefter opholdstilladelser
meddelt efter asylreglerne automatisk og i alle tilfælde bortfalder som føl-
ge af, at udlændingen rejser hjem, får udstedt pas i hjemlandet eller får ud-
leveret sit deponerede nationalitetspas eller rejselegitimation, vil et lov-
forslag kunne udformes på nedenstående måde.
Det bemærkes, at en sådan ordning efter Justitsministeriets vurdering vil
rejse spørgsmål i forhold til Danmarks internationale forpligtelser.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af rea-
litetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i
et andet EU-land m.v.)
[af […]]
Til § 1
1) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 17
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
Ud over de tilfælde, der er nævnt i stk. 1 og 2, bortfalder en op-
holdstilladelse altid, når udlændingen rejser tilbage til sit hjemland, når det
for udlændingen er muligt at få udstedt pas i hjemlandet, eller når udlæn-
dingen har anmodet om at få udleveret pas eller rejselegitimation depone-
ret hos Udlændingestyrelsen.”
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Bortfald af opholdstilladelse som følge af hjemrejse, mulighed for at få
udstedt pas i hjemlandet og udleveret pas eller rejselegitimation]
2) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
”02. I
§ 52 b, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”jf. § 17, stk. 3” til:
”jf. § 17, stk. 4”.”
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Konsekvensændringer som følge af den foreslåede ændring i nr. 1 i dette
ændringsforslag]
Bemærkninger
[…]
7