Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1433542_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1417250
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 148 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 9. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 148 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes udover de to eksempler, der er nævnt i be-
mærkningerne til forslaget give en række yderligere eksempler
på sager, hvor Danmark som følge af internationale forpligtel-
ser ikke vil kunne udskyde familiesammenføringen i et år som
foreslået?”
Svar:
For så vidt angår familiesammenføring med en udlænding med opholds-
tilladelse efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3,
fremgår det af de almindelige bemærkninger til forslaget, pkt. 5, at det ef-
ter Justitsministeriets opfattelse må antages, at det korte ophold her i landet
og det forhold, at opholdstilladelsen kun er meddelt for 1 år, vil indgå med
betydelig vægt i vurderingen af, om den pågældende efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 har krav på familiesammenfø-
ring.
Der vil dog i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af,
om der er krav på familiesammenføring, idet der vil kunne være særlige si-
tuationer, hvor hensynet til familiens enhed vejer tungere. Dette gælder
f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en
handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt
syge mindreårige børn i hjemlandet. I sådanne tilfælde kan et afslag på
familiesammenføring være særligt indgribende allerede inden for det første
år.
Disse eksempler tilsigter ikke at være udtømmende, men er netop blot ek-
sempler. Der vil således også i andre situationer kunne være konkrete om-
stændigheder, der kan medføre, at udlændingemyndighederne skal medde-
le tilladelse til familiesammenføring på baggrund af Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
2