Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1433396_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2014
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1415940
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 144 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 9. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433396_0002.png
Spørgsmål nr. 144 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt reali-
tetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyt-
telse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Moderen til 7, som ge-
neralsekretæren ikke glemmer”, Politiken den 9. december
2014, herunder oplyse om ministeren er indstillet på at udvide
omfanget af de særlige tilfælde, hvor hensynet til familiens
enhed vejer så tung, at det kan begrunde familiesammenfø-
ring?”
Svar:
Det skal understreges, at de to eksempler, der fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, pkt. 5.1, er eksempler på situationer, hvor
der kan være særlige grunde, som kan føre til, at der skal gives tilladelse til
familiesammenføring, allerede inden den herboendes opholdstilladelse ef-
ter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt
måtte blive forlænget efter et år. Eksemplerne tilsigter ikke at være ud-
tømmende, men er netop blot eksempler. Der vil således også i andre situa-
tioner kunne være konkrete omstændigheder, der kan medføre, at udlæn-
dingemyndighederne skal meddele tilladelse til familiesammenføring på
baggrund af Danmarks internationale forpligtelser.
2