Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1433420_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1407620
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 130 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 2. december 2014.
Mette Frederiksen
/
Karin Baunsgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 130 vedrørende forslag til lov om ændring af udlæn-
dingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt
afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har
opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72) fra Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere talepapir fra Institut for Men-
neskerettigheders foretræde for udvalget tirsdag den 3. decem-
ber 2014, jf. L 72 - bilag 10.”
Svar:
1.
Institut for Menneskerettigheder uddyber i sit talepapir af 2. december
2014 de synspunkter, som tillige fremgår af instituttets brev af 21. novem-
ber 2014, hvorved instituttet anmodede om foretræde for Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
2.
Vedrørende familiesammenføring skal det understreges, at de to eksem-
pler, der fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 5.1,
er eksempler på situationer, hvor der kan være særlige grunde, som kan fø-
re til, at der skal gives tilladelse til familiesammenføring, allerede inden
den herboendes opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i ud-
lændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt måtte blive forlænget efter et år. Ek-
semplerne tilsigter ikke at være udtømmende, men er netop blot eksem-
pler. Der vil således også i andre situationer kunne være konkrete omstæn-
digheder, der kan medføre, at udlændingemyndighederne skal meddele til-
ladelse til familiesammenføring på baggrund af Danmarks internationale
forpligtelser.
3.
Som det fremgår af side 6 i den kommenterede høringsoversigt, indebæ-
rer lovforslaget, at opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i §
7, stk. 3, skal meddeles tidsbegrænset og med henblik på midlertidigt op-
hold. På den måde vil de danske asylregler i højere grad tage højde for det
beskyttelsesbehov, som sådanne asylansøgere har, og som sådan afspejle
beskyttelsens midlertidige karakter.
En midlertidig opholdstilladelse meddelt efter den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 7, stk. 3, vil ikke skulle forlænges, hvis de forhold,
der førte til tildeling af beskyttelsen, ikke længere kan begrunde beskyttel-
se. Der skal med andre ord foretages en fornyet asylvurdering, i hvilken
forbindelse der skal tages stilling til, om der på baggrund af de aktuelle op-
lysninger om de generelle forhold i hjemlandet fortsat er grundlag for at
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
yde beskyttelse. Hensynene nævnt i udlændingelovens § 26, stk. 1, vil ikke
finde anvendelse ved afgørelsen om forlængelse. Spørgsmålet om forlæn-
gelse af opholdstilladelsen vil dog som hidtil skulle afgøres under inddra-
gelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder relevant praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Vedrørende praksis for afslag på forlængelse af opholdstilladelse meddelt
efter den foreslåede § 7, stk. 3, henvises der til besvarelsen af spørgsmål
nr. 53 til lovforslaget.
4.
Vedrørende den praktiske mulighed for udsendelse kan der henvises til
besvarelsen af spørgsmål nr. 23 til lovforslaget.
3