Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 70 , L 70 A , L 70 B
Offentligt
3. Delopgave B:
Kommunernes krav til nybyggeri
Analyse af kommunernes brug af krav som
følge af planloven og kravenes påvirkning
af byggeomkostninger.
47
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0002.png
3. Kommunernes krav til nybyggeri
Analyse af konsekvenser af kommunernes brug af mulighederne i lokalplankataloget
Formål og hypotese
Delopgave B omhandler effekten af kommunernes anvendelse af
mulighederne i planlovens § 15, stk. 2 (lokalplankataloget) til at stille krav
til nybyggeri i lokalplanerne. Den centrale hypotese er, at enkelte af
kommunernes krav i lokalplanerne giver øgede byggeomkostninger for
erhvervet, og at forskelligartede krav på tværs af kommuner vanskeliggør
effektivisering i form af standardisering.
Formålet er således at opgøre de erhvervsøkonomiske konsekvenser i
form af øgede byggeomkostninger ved at undersøge kommunernes
anvendelse af lokalplankataloget. Omfanget opregnes som meromkost-
ninger for byggeriets kvadratmeterpris.
Derudover vil kommunerne blive sammenlignet på tværs i forhold til den
gennemsnitlige meromkostning per m2.
Analysetilgang
Beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kommunernes
anvendelse af mulighederne i lokalplankataloget består af tre dele.
1
3
Opregning af de erhvervs-
økonomiske konsekvenser
i form af øgede bygge-
omkostninger ved den
nuværende brug af
lokalplankataloget
Kortlægning af omfanget
af kommunernes anvendelse
af krav og opgørelse af opført
byggeri med disse krav
2
Estimering af meromkostninger
for de forskellige typer krav
1) Første del af analysen indebærer en kortlægning af
kommunernes anvendelse af mulighederne i planlovens § 15,
stk. 2. Nærmere bestemt analyseres kommunernes konkrete
anvendelse af bestemmelserne i planlovens § 15, stk. 2, nr. 7,
11, 22 og 25 om at stille krav til nybyggeri. Dette gøres ved
systematisk at gennemgå 1.145 lokalplaner fra perioden 2010-
2012, der omhandler henholdsvis bolig, erhverv og blandet bolig
og erhverv. Parallelt hermed er der blevet foretaget en
kortlægning via BBR af mængden af byggeri afsluttet i 2012
opført indenfor disse lokalplaner.
2) Herefter følger en estimering af størrelsen af de ekstra bygge-
omkostninger, der pålægges, ved at kommunerne stiller krav til
nybyggeri i medfør af de udvalgte bestemmelser i lokalplan-
kataloget. Estimaterne er blevet udarbejdet på baggrund af
interview med en bred række aktører i byggebranchen.
Estimeringen er differentieret efter, hvorvidt meromkostningerne
er værdiskabende for byggeriet.
3) Endelig følger en opregning gennem en kobling af de to del-
analyser. En kobling, der gør det muligt at fremsætte et realistisk
estimat af omfanget af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af,
at kommunerne anvender lokalplankataloget til at opstille krav til
nybyggeri. Konkret sker dette ved at sammenholde kort-
lægningen af krav og mængden af byggeri opført efter disse
krav med de estimerede ekstra byggeomkostninger for hvert
krav.
48
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0003.png
3. Kortlægning af kommunernes anvendelse af
lokalplankataloget
Detaljeret kortlægning af krav fordelt på kravtyper i 1.145 lokalplaner
Identifikation af lokalplaner i perioden 2010-2012
Deloitte har gennemført en kortlægning af krav i medfør af de relevante
bestemmelser i lokalplankataloget i lokalplanerne for alle 98 kommuner
med de generelle anvendelser bolig, erhverv og blandet bolig og erhverv i
perioden 2010-2012.
Populationen omfatter i alt 1.145 lokalplaner fra alle landets kommuner. I
forhold til den generelle anvendelse tegner boligområder sig for lidt over
halvdelen, mens fordelingen mellem erhvervsområde og blandet bolig og
erhverv er forholdsvis ligelig.
Fordelingen af lokalplaner på generel anvendelse
23%
20%
Diagrammerne nedenfor viser kommunerne med henholdsvis flest
og færrest lokalplaner i perioden 2010-2012 indenfor de kortlagte
kategorier. I gennemsnit har hver kommune haft 12 lokalplaner i
perioden fordelt på de tre anvendelsestyper. Gennemsnittet er
angivet ved den grønne linje.
De 20 kommuner med flest lokalplaner
37 34 34
32 31
28 27
23 23 23 23 21 20
19 19 17 17 17 17 17
Blandet bolig og erhverv
Boligområde
Erhvervsområde
57%
De 20 kommuner med færrest lokalplaner
Tidsmæssigt er der flest lokalplaner fra 2010, mens fordelingen er
tilnærmelsesvis ligelig for 2011 og 2012.
Tidsmæssig fordeling af lokalplaner
2010
32%
37%
2011
2012
31%
I det følgende er beskrevet metoden for kortlægning af krav i
lokalplanerne for 2010-2012 samt metoden til opregning og
kvalificering af meromkostninger for byggeriet.
© 2014 Deloitte
49
Lejre
Struer
Fredensb…
Brøndby
Norddjurs
Odsherred
Fanø
Rudersdal
Hørsholm
Tårnby
Herlev
Ærø
Vallensbæk
Rødovre
Læsø
Ballerup
Dragør
Sorø
Samsø
Hvidovre
Aalborg
Aarhus
København
Frederiks…
Vejle
Herning
Esbjerg
Ringkøbi…
Odense
Ikast-…
Hjørring
Næstved
Slagelse
Horsens
Kolding
Skanderb…
Viborg
Vejen
Hedensted
Gentofte
5 5 5 5 5 5 4 4 4 4 4
3 3 2 2 2
1 1 1 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0004.png
3. Kategorisering af krav i lokalplankataloget
Kategorisering af krav, der potentielt medfører meromkostninger for byggeriet
Kategorisering af krav
De 1.145 lokalplaner er blevet kodet efter, hvorvidt kommunerne
anvender muligheden i planlovens § 15, stk. 2 for at opstille krav til
nybyggeri på en række nærmere definerede områder.
I opgavebeskrivelsen er der udvalgt fire bestemmelser i lokalplan-
kataloget, der som minimum skal indgå i kortlægningen og analysen:
Nr. 7: Bebyggelsens omfang og placering
Nr. 11: Tilvejebringelse af eller tilslutning til fællesanlæg
Nr. 22: Lavenergibebyggelse
Nr. 25: Installation af anlæg til opsamling af regnvand til brug for
wc-skyl mv.
Desuden er lokalplanerne blevet rekodet i forhold til deres
anvendelsestype. Dette er gjort, da offentligt tilgængelige
plansystemsinformationer om specifik og konkret anvendelse er
meget brede og ikke nødvendigvis er gensidigt udelukkende.
Derfor er hver lokalplan blevet kodet i forhold til, om der er tale om
1) landområde, 2) åben-lavt byggeri, 3) etagebyggeri på mere end
tre etager, 4) tæt-lavt byggeri, 5) etage- og blandet byggeri, 6) både
tæt-lavt og åben-lavt byggeri, 7) sommerhusbyggeri og 8) erhvervs-
byggeri.
I kortlægningen er anvendelsen kodet i forhold til byggeriets faktiske
anvendelse. Således er for eksempel et kontorbyggeri på mere end
tre etager blevet kodet som et
etagebyggeri på mere end tre etager
og dermed ikke som
erhvervsbyggeri.
Hermed sikres det, at
byggerierne bliver kategoriseret i forhold til deres praktiske
anvendelse og ikke i forhold til deres juridiske status. Det betyder
også, at
erhvervsbyggeri
i kortlægningen primært er
produktionsvirksomhed og ikke kontorbyggeri.
Den antagelse, der ligger til grund herfor, er, at det er den praktiske
anvendelse, der har betydning for kvadratmeterprisen og dermed også for
en eventuel meromkostning som følge af de opstillede krav.
På baggrund af møder med brancheorganisationer og efter drøftelse med
arbejdsgruppen har Deloitte valgt at kategorisere kravtyperne under de fire
bestemmelser i lokalplankataloget i følgende kategorier.
Bestemmelse
Nr. 7: Bebyggelsens
omfang og placering
Kategorisering af kravtyper
Bebyggelsesprocent
Krav til maksimum- eller minimumhøjde
Krav til æstetik
Grønne tage
Nr. 11: Tilvejebringelse
af eller tilslutning til
fællesanlæg
Parkeringskælder
Regnvandsbassin
Lavenergiklasse 1
Nr. 22: Lavenergi-
bebyggelse
Lavenergiklasse 2
Lavenergiklasse 2015
Bygningsklasse 2020
Nr. 25: Anlæg til
opsamling af regnvand til
brug for wc-skyl mv.
Installation af anlæg til opsamling af regnvand
fra tage til brug for wc-skyl og tøjvask
Kortlægningen omfatter kun krav, ikke fakultative hensigtserklæringer.
Argumenterne og fremgangsmåden for kodningen bliver beskrevet på næste
side og i trin 2 sammen med en beskrivelse af kodningsresultaterne og
overvejelserne omkring baggrunden og mulighederne for at udregne
meromkostninger for de enkelte krav.
50
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0005.png
3. Kortlægning af kommunernes anvendelse af
lokalplankataloget
Detaljeret kortlægning af krav fordelt på kravtyper i 1.145 lokalplaner
De fire bestemmelser i lokalplankataloget indeholder en lang række forskelligartede krav. Til brug for analysen er det nødvendigt at opdele
bestemmelserne i flere kategorier med henblik på, at:
Det skal være muligt at gennemføre en meningsfyldt tværgående kortlægning af krav i medfør af lokalplankataloget i alle lokalplaner.
Det skal være muligt at benchmarke kommunernes anvendelse af krav i medfør af lokalplankataloget.
På denne baggrund er følgende kodning blevet opstillet.
Variable
7: Omfang og udformning
Bebyggelsesprocent
Anføres alene, hvor den fremgår direkte. Hvis procenten varierer, anføres den højeste bebyggelsesprocent for at undgå skævvridning.
Desuden anføres det, hvis bebyggelsesprocenten varierer indenfor samme lokalplan eller ikke er angivet.
Det anføres, om der er krav om minimum- eller maksimumhøjde indenfor samme lokalplan. Det er ikke muligt at opgøre en bestemt højde, da nogle kommuner
angiver højden i etager og andre i meter. Hertil kommer, at højden kan være markant forskellig indenfor én plan.
Det angives også, hvis der ikke er et minimumkrav til højde, men formålet med lokalplanen er at opføre et større etagebyggeri.
Krav om minimumhøjde.
Omfanget af krav til æstetik er kodet efter kravenes omfang målt i linjer i forhold til en normalside. Der er blevet anvendt tre intervaller: 1) 1-19 linjer,
2) 20-39 linjer og 3) 40+ linjer. Selvom denne tilgang er forbundet med usikkerhed, ville de samme udfordringer gøre sig gældende, hvis der blev kodet på
antallet af bestemmelser, da dette udtrykker noget om intensiteten eller omfanget af bestemmelsen. Ved at måle omfanget bliver det desuden i højere grad
muligt at sammenligne kommunerne på tværs.
Antages at være særlig omkostningsdrivende.
Jævnfør forudgående side er lokalplanerne kodet efter 1) landområde, 2) åben-lav byggeri, 3) etagebyggeri på mere end tre etager, 4) tæt-lav byggeri, 5) etage-
og blandet byggeri, 6) både tæt-lav og åben-lav byggeri, 7) sommerhusbyggeri og 8) erhvervsbyggeri.
Anføres, selvom der for eksempel kun er krav om, at 20 procent af parkeringspladserne skal være i kælder.
Overvejelser omkring regnvandsbassin uddybes senere i forbindelse med yderligere beskrivelse af variablen.
Lokalplanerne kodes efter, om der er krav til 1) lavenergiklasse 1, 2) bygningsklasse 2020, 3) lavenergiklasse 2, 4) lavenergiklasse 2015, 5) bedst mulige
lavenergi efter gældende bygningsreglement og 6) lavenergi efter gældende bygningsreglement.
Denne kodning foretages for at tage højde for ændringer i bygningsreglementet.
Eventuel kommentar
Højde
Æstetik
Krav til grønne tage
Type af byggeri, som lokalplanen
dækker
11: Fællesanlæg
Krav til parkeringskælder
Krav til regnvandsbassin
22: Lavenergibebyggelse
Krav til lavenergi
25: Regnvand til wc-skyl og tøjvask
Krav om opsamling af regnvand til
wc-skyl og tøjvask
51
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0006.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Byggebranchen er blevet inddraget i opgørelsen af mulige meromkostninger ved
anvendelse af krav i lokalplaner
Identifikation af meromkostninger ved nybyggeri som følge af
kommunernes anvendelse af lokalplankataloget
Deloitte har undersøgt antallet af kvadratmeter opført som nybyggeri
i 2012 baseret på lokalplanerne for 2010-2012.
Ved at sammenholde mængden af byggeri udført i 2012 med de
estimerede byggeomkostninger for de forskellige typer krav i de
1.145 lokalplaner er det muligt at fremsætte et estimat af omfanget
af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kommunernes krav til
nybyggeri. Samtidig vil det være muligt at sammenligne
kommunerne på tværs.
For at skabe de mest realistiske estimater af meromkostningerne for
de enkelte krav har Deloitte afholdt 13 interview med aktører fordelt
bredt over den danske byggebranche.
Denne tilgang er valgt, idet byggebranchen må forventes at have
den største indsigt i, hvordan de enkelte kravtyper til byggeriet
påvirker byggeomkostningerne i både positiv og negativ retning.
Herunder er det blevet afdækket, om kravene medfører en
værdiforøgelse for byggeriet eller udgør en ren udgift for branchen.
Det fremgår af listen til højre over interview, at aktørerne spænder
over entreprenører både indenfor erhvervs- og boligbyggeri,
udviklingsselskaber og brancheorganisationer. Dermed har det
været muligt at indsamle data om forskellige bygningstyper, idet
kravene forventes at have varierende effekt på disse.
Navn
Dansk Byggeri
Danica Pension
Carlsberg Byen
By & Havn
Kuben Byg
MT Højgaard
Type
Brancheorganisation
Udviklingsselskab
Udviklingsselskab
Udviklingsselskab
Udviklingsselskab/entreprenør
Entreprenør
Entreprenør
Rådgiver
Udviklingsselskab/entreprenør
Udviklingsselskab/entreprenør
Entreprenør
Entreprenør
Züblin
Niras
JM Danmark
Lind og Risør
HHM
HusCompagniet
Sennen Bolig
Entreprenør
Deloitte har endvidere haft
kvalificerende drøftelser med
Statens Byggeforskningsinstitut.
Konkret har Deloitte under disse
interview søgt at få opstillet
estimater for de eventuelle
meromkostninger per m2 for
nybyggeri opført i 2012 indenfor
rammerne af de kodede
kravtyper.
Interviewene er også blevet
brugt til at afdække, i hvilket
omfang de opstillede krav
medfører en
værditilvækst
for
byggeriet svarende til
meromkostningerne og dermed
kan overleveres til slutbrugeren,
eller om omkostningerne alene
pålægges byggeriet.
Endelig er samtalerne blevet brugt til at søge at afdække, om og i givet
fald i hvilket omfang kommunernes
sagsbehandlingstid
i relation til
planlægning af byggeri (udarbejdelse af lokalplaner, kommuneplan-
tillæg og dispensation fra lokalplaner) påfører byggeriet meromkost-
ninger. Sagsbehandlingstiden vil blive berørt yderligere i delopgave C.
52
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Forskelle i vurdering af konsekvenser for bygge-
omkostninger
Vurderingen af meromkostninger og værditilvækst varierer afhængigt af
byggevirksomhedens forretningsmodel
Anvendelse af resultaterne fra brancheinterview
Interview med branchen har resulteret i en række værdier for
meromkostninger for byggeriet for hvert enkelt krav. Værdierne er
håndteret således, at eventuelle outliers er fjernet, hvorefter
minimum- og maksimumværdien er etableret som et muligt
omkostningsinterval for det enkelte krav.
Intervallet ligger generelt således, at maksimumværdien udgør det
dobbelte af minimumværdien, dog med undtagelse af krav om
grønne tage, hvor maksimumværdien er fire gange højere end
minimumværdien. Til selve opregningen er det minimumværdien og
en genereret middelværdi, der er brugt med det formål at etablere et
konservativt bud på meromkostningerne.
I opregningen, der vedlægges som bilag, er det muligt at ændre
denne forudsætning, så udregningerne i stedet for eksempel
refererer til en gennemsnitlig værdi for meromkostningerne.
Supplerende bemærkninger til opgørelsen af meromkostninger
og værditilvækst
Interviewene med branchen viser, at der er forskel i vurderingen af
meromkostninger, afhængigt
af om den pågældende aktør ”kun”
er
entreprenør, eller om der er tale om udviklere. Forskellen går hoved-
sagelig på, om aktøren også skal drifte byggeriet efterfølgende. Især
i forhold til lavenergikrav ses en større tendens til at etablere
lavenergibebyggelse, hvis der er mulighed for efterfølgende at
indtjene omkostningerne over driften.
Derudover er der forskel i vurderingen af meromkostninger,
afhængigt af om virksomheden anvender standardiserede løsninger
eller primært udarbejder individuelt tilpassede projekter.
Virksomheder, der anvender standardiserede løsninger, har
vanskeligere ved at tilpasse deres koncepter til kommunernes
forskelligartede krav og anfører derfor generelt større omkostninger
forbundet med kravene.
53
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0008.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Metode for opregningen
Der er foretaget en række antagelser for at forsimple opregningen af
meromkostninger. Generelt er opregningen foretaget på baggrund af
kvadratmeterpriser for variablene parkeringskælder, opsamling af
regnvandsbassin, opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask samt
grønne tage. Derudover er kvadratmeterprisen brugt til den endelige
opregning af meromkostninger for byggeriet.
Generalisering af gennemsnitlige kvadratmeterpriser
Til brug for analysen af meromkostninger er byggeriet opdelt i tre
hovedgrupper, nemlig åben-lavt/tæt-lavt byggeri, etagebyggeri og
erhvervsbyggeri.
Til brug for beregningen antages det, at den gennemsnitlige
kvadratmeterpris for parcelhuse (åben-lav) og etagebyggeri kan
overføres til andre bygningstyper. Kategorien åben-lavt/tæt-lavt
byggeri (åben/tæt-lav) dækker således også kodningerne for
landområde, tæt-lav og sommerhuse. Dette forsimpler modellen,
men giver en mulig bias i resultaterne. Hvis en fuldt differentieret
model var mulig, ville der for eksempel forventes en lavere
kvadratmeterpris for tæt-lav byggeri og sommerhuse end for
parcelhuse. I så fald ville den procentuelle meromkostning for
byggeriet blive højere. Den valgte kategorisering giver således en
konservativ opregning af omkostningerne. Gennemsnitlig
kvadratmeterpris for parcelhuse er efter drøftelse med
byggebranchensat til 12.000 kr.
Ligeledes overføres kvadratmeterprisen for etagebyggeri til
lokalplaner, der har etage- og blandet byggeri. Sidstnævnte kategori
indeholder varierende typer byggeri med forskellig kvadratmeterpris.
Det antages således, at kvadratmeterprisen for disse byggerier i
gennemsnit ligner kvadratmeterprisen for etagebyggerier.
Gennemsnitlig kvadratmeterpris for erhvervsbyggeri i form af
etagebyggeri (kontorbyggeri) er efter drøftelse med byggebranchen
sat til 12.500 kr.
For erhvervsbyggeri til produktion oplyser branchen, at der for denne
type byggeri anvendes betydelig færre ressourcer til byggeriet end til
kontorbyggeri. Således vil meromkostningerne for denne type
byggeri blive procentvis større end for de andre typer. Den
gennemsnitlig m2 pris for erhvervsbyggeri fastsættes til 9.000 kr.
Udregningerne er vedlagt i bilag. Her vil det være muligt at ændre på
antagelserne for gennemsnitlig m2 pris ved en simpel indtastning.
En frekvensfordeling
for de tre typer byggeri
viser, at kategorien
åben/tæt-lav er bedst
repræsenteret i
lokalplanerne med
58 procent, mens
etagebyggeri og
erhvervsbyggeri hver
udgør henholdsvis
21 og 19 procent.
2%
19%
Andet
Åben/tæt-lav
21%
Etagebyggeri
58%
Erhvervsbyggeri
54
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0009.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav til omfang og udformning
bebyggelsesprocent og højde
Baggrund
Kommunerne har mulighed for i lokalplanerne at opstille krav til
bebyggelsesprocenten og bygningernes højde. Fastlæggelse af
bebyggelsesprocenter opstiller i sagens natur begrænsninger for
byggeriet. Hertil kommer, at bebyggelsesprocenterne administreres
forskelligt i de forskellige kommuner. For eksempel medregner nogle
kommuner carporte og udhæng i bebyggelsesprocenten. Denne type
administrative forskelle kan ikke afdækkes ved kortlægningen, men
bidrager til byggebranchens opfattelse af uigennemsigtighed og
uforudsigelighed
ikke så meget i relation til reglerne, men primært i
forhold til kommunernes administration af bygningsreglementets
beregningsregler for bebyggelsesprocenter
Nedenfor ses den gennemsnitlige bebyggelsesprocent i lokalplanerne i
forhold til de tre typer.
Gennemsnitlig bebyggelsesprocent fordelt på type
Erhverv
Etagebyggeri
Åben/tæt-lav
38
53
122
Som forventet er det også de større byområder, der har højest
bebyggelsesprocent i deres lokalplaner. Samlet er den
gennemsnitlige bebyggelsesprocent 58.
De 15 kommuner med højest og lavest gennemsnitlig bebyggelsesprocent
København
Frederiksberg
Hvidovre
Ishøj
Brøndby
Aalborg
Ballerup
Gladsaxe
Herning
Aarhus
Esbjerg
Billund
Gribskov
Glostrup
Odense
Norddjurs
Helsingør
Assens
Mariagerfj…
Gentofte
Vejen
Stevns
Tønder
Silkeborg
Kerteminde
Dragør
Samsø
Sorø
Nyborg
Rudersdal
38
37
37
36
35
35
35
35
35
33
30
30
30
29
28
© 2014 Deloitte
198
158
110
108
105
101
100
92
83
82
78
78
77
76
73
55
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0010.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav til omfang og udformning
bebyggelsesprocent og højde
Omkostninger
Mangel på ensrettet administration gør det vanskeligt at udvikle
standardløsninger for byggeriet af åben/tæt-lav, hvilket fordyrer det
enkelte projekt. Hertil giver en bebyggelsesprocent højere end 180 for
etagebyggeri ikke nødvendigvis en merværdi for byggeriet, da:
- Håndværkerne spilder tid under selve byggeriet til transport op og ned
langs bygningen, hvilket fordyrer selve byggefasen. Meget høje
bygninger har desuden øgede krav til sikkerhed for håndværkerne,
hvilket driver omkostningerne. I tæt bebyggede områder
vanskeliggøres dette af, at selve byggepladsen som oftest har en
begrænset størrelse.
- Bygninger højere end 22 meter indeholder en brandtrappe. Dette
medfører meromkostninger for byggeriet både ved etablering og som
tabte kvadratmeter/etage.
51 lokalplaner sætter direkte krav til minimumhøjde. Som ventet sætter
hovedstadsområdet flest minimumkrav, men også en række mellemstore
byer sætter krav til minimumhøjde.
De 10 kommuner med flest krav til minimumhøjde i procent af antal lokalplaner
København
Rødovre
Herning
Odense
Guldborgsund
Køge
Lyngby-Taarbæk
Randers
Albertslund
Billund
50% (n=17/34)
50% (n=1/2)
36% (n=10/28)
22% (n=5/23)
20% (n=2/10)
14% (n=1/7)
11% (n=1/9)
10% (n=1/10)
9% (n=1/11)
9% (n=1/11)
En række kommuner opstiller dog indirekte krav til minimumshøjde,
uden at der direkte anføres et krav til minimumshøjde i lokalplanens
bestemmelser. Det sker fx hvor lokalplanen skal realisere et større
etagebyggeri. Til eksempel indeholder lokalplanen for Marmormolen
II ikke et krav til minimumhøjde, men formålet med planen er blandt
andet at bygge to større etagebyggerier.
I figuren nedenfor ses, at det i overvejende grad er kommuner i
hovedstadsområdet, der opstiller indirekte krav til minimumhøjde.
De 15 kommuner med flest indirekte krav til minimumhøjde
Frederiksberg
Hørsholm
Herlev
Hvidovre
Ishøj
Rødovre
Ballerup
Køge
67% (n=4/6)
50% (n=1/2)
50% (n=1/2)
43% (n=3/7)
41% (n=15/37)
38% (n=13/34)
38% (n=3/8)
33% (n=3/9)
33% (n=1/3)
30% (n=7/23)
100% (n=5/5)
100% (n=4/4)
100% (n=4/4)
100% (n=1/1)
Aalborg
København
Furesø
Allerød
Vallensbæk
Ikast-Brande
Kalundborg
29% (n=2/7)
Opregning
Efter drøftelsen med byggebranchen er det vurderet, at krav til
bebyggelsesprocenten ikke egner sig til en generel beregning af
meromkostninger, da omkostningerne i høj grad vil være
projektafhængige.
© 2014 Deloitte
56
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0011.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav til omfang og udformning
æstetik
Baggrund
Der opleves stor forskel i forhold til krav til udseende i de forskellige
kommuner. Byer i hovedstadsområdet og andre større og ældre byer
udstikker flere æstetiske krav end øvrige kommuner.
Dragør
København
Egedal
Esbjerg
Kalundborg
Frederiksberg
Brøndby
Faaborg-Midtfyn
Brønderslev
Halsnæs
3,00
2,94
2,63
2,56
1 = Kort beskrivelse af æstetikkrav
2 = Mellemlang beskrivelse af æstetikkrav
2,50
3 = Lang beskrivelse af æstetikkrav
2,40
2,40
2,38
2,36
2,36
Byggeformålet er ofte afgørende for mængden af æstetiske krav. Der
stilles for eksempel flere krav til etagebyggeri tiltænkt kontorer end krav til
etagebyggeri tiltænkt erhvervsbyggeri og produktionsvirksomhed.
1,76
2,02
1,52
1 = Kort beskrivelse af æstetikkrav
2 = Mellemlang beskrivelse af æstetikkrav
3 = Lang beskrivelse af æstetikkrav
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
Om lokalplanernes krav til æstetik fordyrer byggeriet afhænger ligeledes
af formålet. Krav til æstetik opleves som mest problematisk for parcel-
husbyggeri. I bycentre er der ofte større efterspørgsel efter klarere
rammer for æstetik og arkitektur. Det påfører slutbrugerne ekstraomkost-
ninger.
Omkostninger
Der er i Danmark tradition for, at nybyggeri skal opretholde en vis
æstetisk standard. Der bliver typisk ikke bygget i ringe kvalitet.
Baseline for æstetik er således allerede høj. Der er således også
generel forståelse for de æstetiske krav, der ikke anskues som
nævneværdigt fordyrende for byggeriet.
Krav til æstetik kan i nogle afgrænsede tilfælde medføre meromkost-
ninger, for eksempel hvis kravene udelukker anvendelse af gængse,
men billigere byggematerialer som for eksempel betontegl eller
plastvinduer. Meromkostningerne kan i disse tilfælde beløbe sig til
cirka 5 procent af byggeomkostningerne i bycentre og 2-3 procent
for øvrigt byggeri.
Kravene kan vanskeliggøre standardløsninger, hvilket på længere
sigt fordyrer byggeriet.
Omfattende krav til æstetik, materialer og arkitektur kan derudover
have indflydelse på, hvor besværligt det er for entreprenører og
bygherrer at opfylde kommunens krav til et byggeri. Dette kan
medføre langvarig kommunikation og iterationer med kommunen,
hvilket har indflydelse på varigheden af en lokalplan- eller
dispensationssag.
Opregning
Det vurderes, at æstetiske krav udgør en så afgrænset og
entreprenørafhængig problematik, at den ikke egner sig til en
generel beregning af meromkostninger.
I stedet vurderes det, at omfattende krav til æstetik har en effekt på
sagsbehandlingens længde, hvorfor meromkostningerne i højere
grad medfører omkostninger relateret til liggetider.
57
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0012.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om etablering af grønne tage
Baggrund
Kommunerne har mulighed for at stille krav til etablering af såkaldte
grønne tage, der er blevet populære på grund af den æstetiske værdi, men
også på grund af deres evne til at holde på regnvandet og dermed forsinke
udløb i kloakkerne. Grønne tage medfører dog også en vis byggeteknisk
risiko, hvilket stiller krav til en stærkere tagkonstruktion. Samtidig giver
grønne tage ikke nævneværdig værditilvækst for byggeriet.
Kravet om grønne tage gælder overvejende for etagebyggeri, men ses
også for enkelte parcelhuse og erhvervsbyggerier.
I alt stiller 47 af de kortlagte lokalplaner krav om grønne tage. Det er især
Københavns Kommune, der forholdsmæssigt stiller flest krav om grønne
tage, og kravet stilles primært til etagebyggeri.
Lokalplaner med krav om grønne tage,
i procent af antal lokalplaner i kommunen
Kolding
Horsens
Hedensted
Svendborg
Jammerbugt
Gladsaxe
Allerød
Egedal
Aalborg
Gribskov
Guldborgsund
Silkeborg
Ishøj
Ballerup
København
5%
5%
6%
8%
8%
9%
11%
13%
16%
17%
20%
20%
33%
50%
62%
Krav om grønne tage
fordelt på typer
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
2;
4%
11;
24%
Omkostninger
Meromkostningerne til etablering af grønne tage rangerer fra 200 til
800 kr. per m2 tag. Omkostningerne varierer især i forhold til, om
taget blot skal have en visuel/æstetisk effekt, skal have en egentlig
regnvandsforsinkende/-opsamlende funktion (kan kræve omfattende
konstruktionsændringer i forhold til normalbyggeri) eller for eksempel
også er tænkt som opholdsareal.
Samtidig kan der opleves problemer ved at kombinere grønne tage
med solceller på grund af brandfare. Dermed kan grønne tage
kompromittere mulighederne for en omkostningseffektiv lavenergi-
bebyggelse.
Opregning
For åben/tæt-lav antages det samlede tagareal at være lig med en
halv gange antal etagemeter byggeret, idet tagryggen normalt ikke
må være højere end 8,5 m over jorden for åben/tæt-lav.
Ligeledes antages det samlede tagareal at være lig med en halv
gange antal etagemeter for erhverv.
For etagebyggeri antages det, at tagarealet er lig med en sjettedel af
det samlede areal, jævnfør krav om maksimalt etageantal i
Københavns Kommune.
Minimumomkostninger
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
0,8 %
0,3 %
1,1 %
Maksimumomkostninger
3,3 %
1,1 %
4,4 %
34;
72%
Erhvervsbyggeri
58
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0013.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om etablering af parkeringskælder
Baggrund
Kommuners krav til etablering af parkeringskælder kan være en
betydelig driver for øgede omkostninger i forbindelse med et
byggeri. Dette er formentlig også årsagen til, at krav til parkerings-
kældre udelukkende findes i lokalplaner, der omhandler
etagebyggeri og erhverv.
Lokalplantyper med krav til parkeringskælder
56
95%
3
5%
Etagebyggeri
Erhverv
Ikke overraskende opstiller København og andre større byer ikke
overraskende relativt flest krav til etablering af parkeringskælder.
Kommuner med krav til parkeringskælder i procent af antal lokalplaner
København
Ballerup
Glostrup
Aalborg
Frederiksberg
Aarhus
Odense
Greve
Middelfart
Herning
Horsens
Kolding
Gladsaxe
Sønderborg
Høje-Taastrup
59%
50%
22%
22%
20%
18%
17%
11%
11%
11%
11%
11%
9%
8%
7%
Meromkostninger
Omkostningerne til anlæg af parkeringsplads i kælder estimeres af
branchen til at ligge mellem 150.000 og 300.000 kr. per
parkeringsplads. Omkostningerne afhænger af en række faktorer,
herunder for eksempel hvor mange lag, der skal etableres i
parkeringskælderen, og hvordan undergrunden ser ud i forhold til
kloakering.
De adspurgte byggevirksomheder anfører, at omkostningerne til
etablering af en parkeringsplads i konstruktion i meget vidt omfang
modsvares af en tilsvarende højere markedspris for byggeriet. Dette
kræver dog, at krav om parkering i konstruktion kun bruges i
områder, der er tilstrækkelig attraktive til at kunne bære merprisen.
I den samlede nettoopregning af meromkostninger fraregnet
værdistigning er det antaget, at omkostningerne dækkes af
værdistigningen, selvom der givetvis kan findes eksempler, hvor det
langt fra er tilfældet. Dette vil dog typisk blot resultere i, at der ikke
igangsættes byggeri på grunden.
Opregning
Den procentvise omkostning i forhold til nybyggeri er udregnet på
basis af en antagelse om, at der etableres én parkeringsplads per
standardbolig i nybyggeri. Tal fra Danmarks statistik viser, at en
bolig i etageejendom opført i 2012 i gennemsnit var på 88 m2.
Givet en antaget gennemsnitlig m2 for henholdsvis etagebyggeri og
erhvervsbyggeri udregnes den procentvis meromkostning per m2 ud
fra følgende.
Minimumomkostninger
Etagebyggeri
Erhverv
13,6 %
19,9 %
Maksimumomkostninger
27,3 %
37,9 %
© 2014 Deloitte
59
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0014.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om etablering af regnvandsbassin
Baggrund
Regnvandsbassin ønskes oftest etableret for at forsinke regnvandet
og aflaste af kloakkerne eller lavtliggende huse i forbindelse med
skybrud. Hertil kan de også have en rekreativ og naturmæssig
værdi. Regnvandsbassin kan dog også være en nødvendighed, når
der er begrænset mulighed for tilslutning til kloaksystemet i området.
Som det fremgår herunder, etableres de fleste regnvandsbassiner i
åben/tæt-lav bebyggelse.
Lokalplantyper med krav til regnvandsbassin
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
104
68%
22
15%
26
17%
Følgende byer opstiller flest krav til etablering af regnvandsbassin.
Krav om regnvandsbassin i procent af antal lokalplaner
Kolding
Middelfart
Aarhus
Egedal
Holbæk
Allerød
Jammerbugt
Aalborg
Horsens
Odder
58%
44%
41%
38%
36%
33%
33%
32%
32%
31%
Omkostning
I områder med lav bebyggelsesprocent etableres ofte overflade-
bassiner, mens der i områder med høj bebyggelsesprocent etableres
underjordiske anlæg.
Etablering af regnvandsbassin er ikke i særlig grad fordyrende for
projektet og anskues at koste 50-100 kr. mere per m2 byggeret
udover normal kloakering. Etablering af underjordiske anlæg har en
lille meromkostning i forhold til overjordiske anlæg, dog uden at dette
beskrives som særlig fordyrende. Der er derfor ikke i opgørelsen
tillagt større meromkostninger for etablering af regnvandsopsamling i
tæt bymæssig bebyggelse.
For tæt bebyggede områder kan der også opstå problemer ved
underjordiske anlæg, hvis disse er i konflikt med andre anlæg, for
eksempel en parkeringskælder.
Opregning
Givet en antaget gennemsnitlig m2-størrelse for et standardbyggeri
henholdsvis åben/tæt-lav, etagebyggeri og erhvervsbyggeri udregnes
den procentvise meromkostning per m2 for etablering af et
standardbyggeri.
Minimumomkostninger
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
0,4 %
0,4 %
0,6 %
Maksimumomkostninger
0,8 %
0,8 %
1,1 %
60
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0015.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om lavenergibebyggelse
Baggrund
Kommunerne kan opstille krav om, at nybyggeri bliver opført som
lavenergi i henhold til bygningsreglementet (BR). Det gældende
bygningsreglementet, BR2010, indeholder lavenergiklasserne
lavenergiklasse 2015
og
bygningsklasse 2020.
I de seneste år har der fra slutbrugerne været betydelig efter-
spørgsel efter boliger i lavenergiklasse 2015, da anlægsomkost-
ningerne kan indtjenes over driften.
Modsat er der blandt boligkøbere lav efterspørgsel efter
bygningsklasse 2020, idet de høje anlægsomkostninger gør det
betydelig vanskeligere at indtjene dem over driften, da
driftsbesparelserne mellem lavenergiklasse 2015 og bygningsklasse
2020 er relativt små.
Som med lavenergiklasse 2015 må det dog forventes, at stigende
efterspørgsel efter byggeri i bygningsklasse 2020 vil medføre nye og
mere innovative løsninger fra producentside.
Dog volder bygningsklasse 2020 en række problemer for byggeriet.
Det skyldes, at standarden endnu ikke er klart defineret.
Endelig kan andre krav til byggeriet være i modstrid med
muligheden for at opnå en lavenergistandard. For eksempel
vanskeliggør krav til grønne tage anvendelsen af solcellepaneler,
ligesom arkitektoniske krav til eksempelvis spring af facader og
dermed større overflader minimerer energibesparelses-
mulighederne. Disse modstridende krav kan føre til yderligere
meromkostninger for byggeriet. Det er dog svært at sige, hvor
hyppigt denne problematik gør sig gældende, da det for eksempel
afhænger af, om lavenergikravet skal udføres som led i
bygningskonstruktionen eller med alternative energikilder.
Eksempelvis kan det nævnes, at der i lokalplanen for Marmormolen
II er både krav om lavenergi og omfattende krav til arkitektonisk
fremtræden, herunder spring i facader, hvilket vanskeliggør, at
lavenergi udføres alene som led i bygningskonstruktionen.
For åben/tæt-lavt byggeri kan krav til byggefelter og placering af
byggeriet på grunden være til hinder for optimal placering af vinduer,
solceller mv. i forhold til at opfylde lavenergistandarder.
De fleste af lokalplanerne stiller krav om lavenergiklasse 2015, mens
25 lokalplaner stiller krav om bygningsklasse 2020.
103
30%
211
61%
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
33
9%
Samlet indgår krav om lavenergi i 347 lokalplaner, hvor af 61
procent omhandler åben/tæt-lav byggeri.
0%
Åben/tæt-lav
20%
40%
60%
80%
100%
201
10
Etagebyggeri
89
14
Erhverv
32
1
Energiklasse 2015
Bygningsklasse 2020
61
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0016.png
100%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
0%
62
© 2014 Deloitte
Kommunalt er der stor spredning i brugen af lavenergikrav. I gennemsnit stiller 30 procent af lokalplanerne lavenergikrav.
I fem kommuner er det samtlige lokalplaner, der indeholder krav til lavenergibebyggelse, mens 32 kommuner ikke har lokalplaner i perioden
2010-2012, der indeholder krav til lavenergibebyggelse.
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om lavenergibebyggelse
Brøndby
Herlev
Hvidovre
Kolding
Samsø
Svendborg
København
Frederikshavn
Allerød
Hillerød
Fredericia
Middelfart
Skive
Egedal
Aarhus
Tønder
Helsingør
Høje-Taastrup
Fredensborg
Frederiksberg
Bornholm
Køge
Ballerup
Furesø
Holbæk
Roskilde
Rudersdal
Skanderborg
Gladsaxe
Stevns
Silkeborg
Sønderborg
Albertslund
Viborg
Hjørring
Faxe
Guldborgsund
Syddjurs
Brønderslev
Aalborg
Fanø
Holstebro
Hørsholm
Slagelse
Tårnby
Greve
Nyborg
Odense
Ringsted
Lejre
Struer
Ringkøbing-Skjern
Assens
Ishøj
Jammerbugt
Horsens
Halsnæs
Kalundborg
Faaborg-Midtfyn
Solrød
Esbjerg
Lyngby-Taarbæk
Randers
Favrskov
Haderslev
Aabenraa
Billund
Dragør
Frederikssund
Gentofte
Glostrup
Gribskov
Hedensted
Herning
Ikast-Brande
Kerteminde
Langeland
Lemvig
Lolland
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Næstved
Odder
Odsherred
Rebild
Rødovre
Sorø
Thisted
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Vordingborg
Ærø
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0017.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om lavenergibebyggelse
Meromkostninger
For begge standarder gælder muligheden for at anvende alternative
energikilder. Dette drejer sig for eksempel om etablering af
solcellepaneler, jordvarmeanlæg eller vindmøller. De alternative
energikilder gør det muligt at etablere lavenergistandarder uden
betydelige meromkostninger.
Hvis det ikke er muligt at investere i anlæg af alternative energi-
kilder, vil energistandarden have betydning for konstruktionen af
råhusbyggeriet, hvilket er en betydelig dyrere løsning.
For eksempel medfører isoleringskravene for bygningsklasse 2020,
at ydervægge skal være helt op til 1 m tykke. Dette giver et konkret
tab af værdi for bygningen, idet der afgår boligkvadratmeter til
isolering.
Lavenergibyggeri er ifølge byggebranchen i vidt omfang efterspurgt
af kunderne. I forhold til bolig- og etagebyggeri vurderes det, at
markedets efterspørgsel omtrent svarer til lavenergiklasse 2015, og
at meromkostningerne derfor kan indhentes i merværdi. For
parcelhusbyggeri (åben/tæt-lav) vurderes det, at efterspørgslen efter
lavenergibebyggelse er stor, men ikke helt svarende til lavenergi-
klasse 2015, hvilket afspejles i, at merværdien ikke helt dækker
meromkostningerne.
Kompakte boligstrukturer giver mulighed for at etablere fælles
anlæg, hvilket reducerer meromkostningen per m2 for at opnå
energistandarder.
.
Opregninger
Meromkostningerne for lavenergistandarder opgives i procent/m2, og der
er derfor ikke foretaget yderligere opregninger. Baseline for åben/tæt-lav
estimeres til mellem bygningsreglement 2010 og lavenergiklasse 2015.
For etagebyggeri vurderes baseline at være lavenergiklasse 2015. For
erhvervsbyggeri til produktionsvirksomhed ligger baseline ved BR2010.
Det skal nævnes, at lokalplaner med krav til lavenergiklasse 1, i
beregningerne er sidestillet med lavenergiklasse 2015.
Tabellen viser meromkostningerne i procent til etablering af lavenergi
2015 og bygningsklasse 2020 for parcelhuse, etagebyggeri og erhverv i
forhold til henholdsvis BR 2010 og baseline.
Tabellen viser også, i hvilket omfang investeringerne i lavenergi
modsvares af øget værdi, så nettomeromkostningerne kan beregnes.
Nettomeromkostning
(baseline minus
værdiskabelse)
Meromkostning ift. BR
2010
Åben/tæt-lav
Lavenergi 2015
Bygningsklasse 2020
Etagebyggeri
Lavenergi 2015
Bygningsklasse 2020
Erhvervsbyggeri
Lavenergi 2015
Bygningsklasse 2020
10-15 %
15-20 %
7,5-12,5 %
12,5-17,5 %
10-15 %
15-20 %
Meromkostning ift.
baseline
5-10 %
10-15 %
2,5-7,5 %
7,5-12,5 %
0-5 %
7,5-12,5 %
0-5 %
5-10 %
10-15 %
15-20 %
10-15 %
15-20 %
63
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0018.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Krav om opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask
Baggrund
Etablering af anlæg til opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask
giver ikke nævneværdig værditilvækst for byggeriet. Samtidig giver
anvendelse af regnvand til wc-skyl og tøjvask også ret få drifts-
mæssige besparelser. Derfor må krav af denne type primært anses
for at have ideologisk begrundelse.
Som det fremgår, er krav om anvendelse af regnvand til wc-skyl og
tøjvask meget begrænset for erhverv og åben/tæt-lav bebyggelse.
Krav af denne type stilles primært til etagebyggeri.
Lokalplantyper med krav om opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask
1
3%
4
12%
28
85%
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
Seks kommuner bruger dette krav i varierende grad. I 68 procent af
alle Københavns Kommunes lokalplaner er der stillet krav om
opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask.
Kommuner med krav om opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask,
i procent af antal lokalplaner
København
Hillerød
44%
38%
25%
20%
20%
68%
Meromkostninger
Etablering af anlæg til opsamling af regnvand til wc-skyl og tøjvask
vurderes at ligge på omkring 200-400 kr. i meromkostning per m2
byggeret. Omkostningerne går blandt andet til beholder, rense-
facilitet, pumper og dobbelt rørføring. Derudover er meromkost-
ningerne afhængige af en række andre faktorer, blandt andet
nærhed til toilet og vaskefaciliteter.
For områder med en høj værdi per m2 byggeret kan tab af areal som
følge af beholder og ekstra rør give en yderligere meromkostning.
For at undgå tabte m2 byggeret kan bassinet graves ned.
En eventuel spildevandsafgift og tilskud modregnes (spildevands-
afgiften varierer betydeligt fra kommune til kommune, ligesom det i
nogle kommuner er muligt at modtage etableringstilskud). Spilde-
vandsafgiften er ikke inkluderet i opregningen.
Opregning
Givet en antaget gennemsnitlig m2-størrelse for et standardbyggeri
for henholdsvis åben/tæt-lav, etagebyggeri og erhvervsbyggeri
udregnes den procentvis meromkostning per m2 for etablering af et
standardbyggeri.
Minimumomkostninger
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
1,7 %
1,6 %
2,2 %
Maksimumomkostninger
3,3 %
3,2 %
4,4 %
Egedal
Herlev
Fredensborg
Frederiksberg
64
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0019.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Opsummering af anvendte beregningsprocenter for meromkostninger og sammenligning
af procentvise omkostninger ved forskellige kravtyper
Parkering (brutto)
Åben-/tæt lav
Minimumværdi
Middelværdi
Etagebyggeri
Minimumværdi
Middelværdi
Erhvervsbyggeri
Minimumværdi
Middelværdi
18,9 %
28,4 %
0,6 %
0,8 %
10%
12,5%
10,0%
12,5%
15 %
17,5%
15%
17,5%
2,2 %
3,3 %
1,1 %
2,8 %
13,6 %
20,5 %
0,4 %
0,6 %
0%
2,5%
0%
2,5%
7,5%
10%
5%
7,5%
1,6 %
2,4 %
0,3 %
0,7 %
-
-
0,4 %
0,6 %
5%
7,5%
2,5%
5,0%
10%
12,5%
7,5%
10%
1,7 %
2,5 %
0,8 %
2,1 %
Regnvands-
bassin
Lavenergi 2015
(brutto)
Lavenergi 2015
(netto)
Bygningsklasse
2020 (brutto)
Bygningsklasse
2020 (netto)
Regnvand til wc-
skyl og tøjvask
Grønne tage
30%
Åben-/tæt lav Minimum
25%
Åben-/tæt lav Middelværdi
Etagebyggeri Minimum
Etagebyggeri Middelværdi
20%
Erhvervsbyggeri Minimum
Erhvervsbyggeri Middelværdi
15%
10%
5%
0%
Parkering
Regnvandsbassin
Lavenergi 2015 (Brutto)
Lavenergi 2015 (Netto)
65
Bygningsklasse 2020
(Brutto)
Bygningsklasse 2020
(Netto)
Regnvand til wc-skyl og
vaskeri
Grønne tage
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0020.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
benchmarking af kommuner (minimumværdi)
Diagrammet viser de procentvise gennemsnitlige meromkostninger
for nybyggeri knyttet til krav i lokalplanerne for perioden 2010-2012
fordelt på kommuner. Kommuner, der ikke er taget med i modellen,
har ingen meromkostningsdrivende krav i lokalplanerne.
I disse resultater er ikke indregnet konsekvensen af eventuel
merværdi. Se herom på næste side.
Den grønne linje repræsenter det samlede gennemsnit for de
procentvise gennemsnitlige meromkostninger i alle kommuner. Den
samlede gennemsnitlige meromkostning udgør 2 procent.
Som det fremgår af diagrammet, ligger kommunerne relativt jævnt
fordelt. De fleste kommuner (i alt 66 kommuner) ligger under
gennemsnittet, mens 32 kommuner trækker gennemsnittet op. Heraf
ligger de to kommuner med de højeste værdier langt over
gennemsnittet.
Samlet procentvis meromkostning for lokalplaner i perioden 2010-2012
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Ballerup
København
Kolding
Allerød
Aarhus
Middelfart
Frederikshavn
Samsø
Høje-Taastrup
Egedal
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Svendborg
Fredericia
Tønder
Aalborg
Roskilde
Albertslund
Odense
Glostrup
Frederiksberg
Holbæk
Herlev
Sønderborg
Bornholm
Skive
Silkeborg
Faxe
Rudersdal
Viborg
Stevns
Greve
Skanderborg
Brøndby
Hørsholm
Jammerbugt
Syddjurs
Gladsaxe
Guldborgsund
Assens
Horsens
Hjørring
Herning
Køge
Brønderslev
Holstebro
Esbjerg
Slagelse
Fanø
Ringsted
Lejre
Struer
Ringkøbing-Skjern
Kalundborg
Gentofte
Halsnæs
Faaborg-Midtfyn
Randers
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Vejle
Note: Ballerup Kommune må betragtes som outlier, da data kun baserer sig på to lokalplaner,
hvoraf den ene omhandler erhverv og indeholder krav til Bygningsklasse 2020.
66
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0021.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
benchmarking af kommuner (minimumværdi)
Diagrammet viser de gennemsnitlige procentvise ikke-værdi-
skabende meromkostninger, der fremgår af de krav, der stilles i
lokalplanerne for perioden 2010-2012 fordelt på kommuner.
Kommuner, der ikke er taget med i diagrammet, har ingen krav i
lokalplanerne, der skaber ikke-værdiskabende meromkostninger.
Sammenlignet med tabellen på foregående side er der overordnet
set sket en betydelig reduktion i de procentvise meromkostninger.
Dette kommer af, at den absolut største omkostningsdriver
(parkeringsanlæg i konstruktion) skaber en merværdi for byggeriet.
Dette gælder også for etablering af lavenergi 2015-standard for
etagebyggeri og åben-/tæt lav byggeri.
Den grønne linje repræsenter det samlede gennemsnit for de
procentvise gennemsnitlige ikke-værdiskabende meromkostninger i
alle kommuner. Det samlede gennemsnit udgør 1 procent.
Igen ses det, at kommunerne ligger relativt jævnt fordelt. De fleste
kommuner (i alt 63 kommuner) ligger under gennemsnittet, mens 35
kommuner trækker gennemsnittet op.
Samlet procentvis ikke-værdiskabende meromkostning for lokalplaner i perioden 2010-2012
9%
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
Note: Ballerup Kommune må betragtes som outlier, da data kun baserer sig på to lokalplaner,
hvoraf den ene omhandler erhverv og indeholder krav til Bygningsklasse 2020.
67
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0022.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
benchmarking af kravtyper (minimumværdi)
Som nævnt i ovenstående kommunale fordeling indeholder den gennemsnitlige
lokalplan krav, der på landsplan medfører 2 procent samlet (brutto) meromkostning
og 1 procent ikke-værdiskabende (netto) meromkostning.
I diagrammet nedenfor ses en fordeling af den procentvise meromkostning i
lokalplanerne på de forskellige kravtyper. Som det fremgår af diagrammet, er det
især krav til energiklasse og krav til parkeringskælder, der driver meromkost-
ningerne.
Som det dog også fremgår ovenfor vil netop parkeringskælder og lavenergi (2015,
ikke 2020) typisk medføre en værditilvækst af byggeriet i samme eller næsten
samme størrelsesorden som meromkostningen.
1,35%
0,86%
0,72%
Brutto
Netto
0,06%
Parkering
Regnvandsbassin
Energiklasse
0,05%
Regnvand til wc-skyl
og vaskeri
0,02%
Grønne tage
68
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0023.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
fordeling af meromkostninger for nybyggeri indenfor byggetyper
(minimumværdi)
Ved at bruge den antagne gennemsnitlige kvadratmeterpris for de
tre byggetyper er det muligt at opgøre en samlet meromkostning for
byggeriet for de tre typer nybyggeri i 2012, der er omfattet af de
kortlagte lokalplaner fra perioden 2010-2012. Udsnittet af byggeriet i
2012 baseret på lokalplaner fra perioden 2010-2012 udgør 6 procent
af det samlede byggeri i perioden.
Ikke-værdiskabende
meromkostninger (kr.)
16 mio.
70 mio.
3 mio.
Som det fremgår af tabellen til venstre, er det etagebyggeri, der
bærer de fleste meromkostninger. I figuren ses en procentvis
fordeling af de ikke-værdiskabende meromkostninger for byggeri
bygget i 2012 baseret på de kortlagte lokalplaner for perioden 2010-
2012. Figuren viser således, at etagebyggeri bærer 78 procent af
meromkostningerne, selvom kun 53 procent af det kortlagte byggeri
var etagebyggeri.
Fordeling af totale ikke-værdiskabende meromkostninger for byggeriet
4%
18%
Type
Aben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
Totale meromkostninger (kr.)
30 mio.
276 mio.
3 mio.
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
Total
309 mio.
89 mio.
Tabellen viser meromkostninger for byggeriet i 2012 fordelt på de tre
byggetyper. Midterste kolonne viser de totale meromkostninger, der
samlet udgør 309 mio. kr. I kolonnen til højre ses en opgørelse af
meromkostningerne for ikke-værdiskabende krav. Her ses det, at
89 mio. kr. ud af de 309 mio. kr. udgør krav, der ikke medfører
værditilvækst, der kan overføres til forbrugerne. Dette udgør den
erhvervsøkonomiske omkostning for branchen for det gældende
udsnit af byggeriet i 2012.
Opgørelsen skal tolkes med stor forsigtighed, da der som tidligere
nævnt er foretaget en række antagelser for at muliggøre opregning-
en.
78%
Antallet af krav stillet i lokalplaner generelt forventes at være højere i
nyere lokalplaner, blandt andet fordi lavenergikrav er en relativt ny
opfindelse. Det er derfor vanskeligt at opregne meromkostninger fra
det valgte udsnit til det samlede nybyggeri i 2012. En videre opreg-
ning til meromkostninger for det samlede byggeri i 2012 vurderes
derfor ikke at være metodisk forsvarlig.
69
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0024.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
fordeling af meromkostninger for nybyggeri indenfor kravtyper
(minimumværdi)
Tabellen og figurerne viser, hvordan meromkostningerne for
byggeriet i 2012, der er bygget efter de kortlagte lokalplaner for
perioden 2010-2012, er fordelt på de forskellige kravtyper.
Beregningerne på denne side er baseret på en konservativ
vurdering af størrelsen af meromkostningerne.
Type
Parkering
Energiklasse
Totale meromkostninger (kr.)
180 mio.
108 mio.
Ikke-værdiskabende
meromkostninger (kr.)
-
69 mio.
Fordeling af totale meromkostninger for byggeriet
1%
1%
4%
Parkering
Energiklasse
35%
58%
Regnvandsbassin
Regnvand til wc-skyl og
vaskeri
Grønne tage
Regnvandsbassin
Regnvand til wc-skyl
og tøjvask
Grønne tage
Total
4 mio.
13 mio.
3 mio.
309 mio.
4 mio.
13 mio.
3 mio.
89 mio.
3%
Fordeling af totale ikke-værdiskabende meromkostninger for byggeriet
Som det ses, udgøres bruttomeromkostningerne primært af krav til
parkering i konstruktion samt krav til lavenergi (samlet kategori for
lavenergiklasse 2015 og bygningsklasse 2020).
4%
15%
Energiklasse
Regnvandsbassin
Regnvand til wc-skyl og
vaskeri
Grønne tage
78%
70
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0025.png
3. Opgørelse af konsekvenser for byggeomkostninger
Resultater
fordeling af meromkostninger for nybyggeri indenfor byggetyper og
kravtyper (middelværdi)
Fordeling af totale ikke-værdiskabende meromkostninger på bygningstyper
Tabellen og figurerne viser, hvordan meromkostningerne for byggeriet i
2012, der er bygget efter de kortlagte lokalplaner for perioden 2010-
2012, er fordelt på de forskellige kravtyper.
Beregningerne på denne side er baseret på middelværdien af størrelsen
af meromkostningerne og skal betragtes som et supplement til
beregningerne på foregående side.
Type
Aben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
Totalt
Totale meromkostning (kr.)
44 mio.
436 mio.
5 mio.
486 mio.
Ikke-værdiskabende
meromkostninger (kr.)
31 mio.
107 mio.
5 mio.
142 mio.
3%
22%
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhvervsbyggeri
75%
Som det ses af figuren ovenfor, er det primært etagebyggeri, der
bærer meromkostningerne ved de kortlagte krav.
Som det ses af figuren nedenfor, udgøres nettomeromkostningerne
ved krav til nybyggeri primært af krav til lavenergi. Det vil i denne
forbindelse i vidt omfang være krav til bygningsklasse 2020 og krav
til lavenergiklasse 2015 for åben/tæt-lav bebyggelse.
Fordeling af totale ikke-værdiskabende meromkostninger på kravtyper
Type
Totale meromkostninger (kr.)
Ikke-værdiskabende
meromkostninger (kr.)
Parkering
Energiklasse
Regnvandsbassin
Regnvand til wc-skyl
og tøjvask
Grønne tage
Totalt
270 mio.
182 mio.
6 mio.
20 mio.
7 mio.
486 mio.
-
110 mio.
6 mio.
20 mio.
7 mio.
142 mio.
5%
14%
4%
Energiklasse
Regnvandsbassin
Regnvand til wc-skyl og
vaskeri
Grønne tage
77%
71
© 2014 Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428548_0026.png
3. Opført bebyggelse i 2012
Overordnet fordeling af de bebyggede m2 i 2012 på de kodede lokalplaner
Kommuner med flest bebyggede m2
Bebyggede m2 fordelt på lokalplantype
68751
14%
København
Aalborg
Aarhus
Gladsaxe
Odense
Jammerbugt
Ishøj
Frederikshavn
Horsens
Vejle
Haderslev
Kolding
Hillerød
Aabenraa
Holbæk
17,57%
14,85%
6,96%
6,68%
4,53%
3,56%
2,34%
2,30%
2,27%
2,13%
1,94%
1,76%
1,60%
1,47%
1,32%
156729
33%
Åben/tæt-lav
Etagebyggeri
Erhverv
256150
53%
Bebyggede m2 fordelt på energikrav
247409
51%
152463
31%
Lavenergiklasse 2015
Bygningsklasse 2020
Uden
Navn på lokalplaner med flest bebyggede m2
Marmormolen II
Nye anvendelser i Gladsaxe Erhvervskvarter
Erhvervsområde ved Hedeager og…
Boliger og kontor m.v., Hadsundvej 182-…
Ørestad Syd tillæg 1
Boliger, erhverv m.m., Eternitten,…
Centerområde, Blokhus
Godsbanearealet, Aalborg Midtbyg
Ishøj Stationsforplads
Teglværkshavnen tillæg 4
4,35%
4,35%
4,12%
3,63%
3,56%
2,92%
2,34%
1,89%
1,55%
1,43%
1,35%
1,35%
1,29%
© 2014 Deloitte
10,86%
6,66%
85345
18%
Bebyggede m2 med og uden lokalplan
4%
Kvm i alt uden lokalplan
Sundhedshus, Fyrkildevej, Smedegård
Omdannelse af boligområdet Varbergparken
Hestehaven 12 - 16 Boliger
Kolding Åpark - et center- og naturområde
Erhverv, Korinthvej til Rørdalsvej, Aalborg Øst
Kvm i alt med lokalplan
96%
72
Dette gælder ikke alene de kodede lokalplaner, men
alle
lokalplaner.