Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 66
Offentligt
1428652_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. december 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 1 (L nr. 66)
Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke i forbindelse med systemet for indhent-
ning af oplysninger bliver opbygget et bureaukratisk og tungt system, som giver
uddannelsesinstitutionerne mere arbejde.
Svar
I forbindelse med regeringens gennemsigtighedsinitiativ vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet indsamle studerendes vurderinger af uddannelseskvaliteten
på egne uddannelser og færdiguddannedes vurderinger af deres uddannelses rele-
vans i forhold til deres beskæftigelse. For at sikre sammenlignelige data er det be-
sluttet, at data indsamles centralt.
Uddannelsesinstitutionerne skal i forbindelse med dataindsamlingen levere kon-
taktoplysninger vedrørende studerende og dimittender til ministeriet. Kontaktop-
lysningerne er basisoplysninger som navn, CPR-nummer, adresse og evt. e-mail og
telefonnummer. Ministeriet forventer, at disse oplysninger allerede er tilgængelige i
uddannelsesinstitutionernes studieadministrative systemer, og at der derfor ikke
vil være et stort arbejde forbundet med at levere disse oplysninger. Det skal således
bemærkes, at uddannelsesinstitutioner alene forpligtes til at udlevere de kontakt-
oplysninger, som institutionen i forvejen er i besiddelse af.
2. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/014604-42
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/1