Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 6
Offentligt
1418599_0001.png
11. november 2014
J.nr. 11-0296513
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til Lov om ændring af lov om indgåelse af protokoller om æn-
dring af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Belgien,
Luxembourg, Singapore og Østrig (Gennemførelse af protokol til ændring af dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 3. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418599_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 31. oktober 2014 fra Ernst &
Young, jf. L 6 - bilag 2.
Svar
Ernst & Young fremfører to forslag til ændring af overgangsreglen, der medfører, at per-
soner, der var hjemmehørende i Luxembourg den 9. juli 2013 og på denne dato modtog
pension fra Danmark, fortsat alene beskattes i Luxembourg. For det første foreslås, at
overgangsreglen tillige skal omfatte pensionsordninger, der igangsættes efter 9. juli 2013,
forudsat personen er hjemmehørende i Luxembourg. Ernst & Young referer til en sæt-
ning fra lovforslagets bemærkninger. For det andet foreslås, at overgangsreglen tillige skal
omfatte ægtefæller til pensionister, der er omfattet af overgangsreglen, på samme måde
som i loven om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spa-
nien. For det tredje foreslår Ernst & Young, at overgangsreglen bør udvides til alle, som
var hjemmehørende i Luxembourg den 9. juli 2013, men hvor pensionsudbetalingerne
først er påbegyndt efter 9. juli 2013.
Med hensyn til det første forslag skal det bemærkes, at betydningen af den omtalte sæt-
ning fra lovforslagets bemærkninger er en anden end den, som Ernst & Young angiver.
Sætningen har den betydning, at hvis en person er omfattet af overgangsreglen som følge
af, at han/hun var hjemmehørende i Luxembourg og modtog pensionsudbetalinger fra en
dansk privat pensionsordning den 9. juli 2013, vil hans/hendes øvrige danske private
pensioner, hvor udbetalingerne påbegyndes senere, ligeledes være omfattet af overgangs-
ordningen.
Dette er en følge af, at det er personen – og ikke pensionsordningen – der er omfattet af
overgangsordningen. Der er således ikke en modstrid mellem lovforslagets ordlyd og
bemærkningerne.
For så vidt angår det andet punkt skal det bemærkes, at Folketinget - siden opsigelserne af
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien - har vedtaget 6 bemyn-
digelseslove vedrørende dobbeltbeskatningsoverenskomster eller protokoller, hvor der er
indsat en overgangsregel i loven eller overenskomsten som følge af, at pensionsbeskat-
ningen er ændret fra bopælsbeskatning til kildebeskatning. Det drejer sig om Israel, Serbi-
en og Schweiz i 2009 samt Ungarn, Kina og Tjekkiet i 2012.
I ingen af disse tilfælde finder overgangsreglen anvendelse på ægtefæller til pensionister,
som er omfattet af overgangsreglen. Det er naturligt at anvende denne nyere udformning
af overgangsreglen som eksemplet til efterfølgelse.
Endeligt mener jeg ikke, at overgangsreglen skal udvides til alle personer, der er hjemme-
hørende i Luxembourg, men hvor pensionsudbetalingerne ikke er påbegyndt 9. juli 2013.
Det vil være i modstrid med alle nyere overgangsregler.
Side 2 af 2