Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og forskellige andre love - L 58
Til § 1
1)
Nr. 11
affattes således:
»11. Efter § 16 indsættes:
Ȥ
16 a.
For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, skal arbejdsløshedskassen i de første 6 måneders
sammenlagt ledighed afholde mindst 2 individuelle jobsamtaler efter § 16 med personen. Arbejdsløsheds-
kassen kan dog efter en konkret vurdering af personens behov i stedet henvise personen til jobcenteret, som
herefter afholder samtalerne.
Stk. 2.
Ved den første samtale færdiggøres udarbejdelse af personens ”Min Plan”. Hvis planen er udarbejdet
under en samtale i arbejdsløshedskassen, skal den herefter godkendes af jobcenteret.
Stk. 3.
Efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal jobcenteret afholde jobsamtaler, hver gang
personen har været ledig i sammenlagt 3 måneder.
Stk. 4.
Senest når personen har været ledig i sammenlagt 16 måneder, skal der afholdes en jobsamtale ud
over jobsamtalerne i stk. 3, hvor jobcenteret skal tilbyde personen en intensiveret indsats.
Arbejdsløshedskassen deltager i samtalen, medmindre personen ikke ønsker det.
Stk. 5.
Jobsamtaler efter stk. 3 kan afholdes tidligere eller op til 2 uger senere end de angivne tidspunkter.
Der skal dog være afholdt mindst 4 jobsamtaler hver gang personen har været ledig i sammenlagt 12
måneder.
Stk. 6.
Jobsamtaler efter stk. 1 og 3 kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i
tilbud efter kapitel 10-12.
Stk. 7.
Personer skal selv booke jobsamtaler i arbejdsløshedskassen og jobcenteret i henholdsvis
arbejdsløshedskassernes bookningssystemer og på "Min side" på Jobnet, bortset fra samtalen efter stk. 4.
Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret kan dog efter en konkret vurdering fratage en person retten til
selvbooking, hvis det vurderes, at personen booker jobsamtaler på anden måde end aftalt eller på en måde,
som det vurderes vil medføre, at kontaktforløbet ikke kan gennemføres efter hensigten.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om selvbooking og om afmelding som
arbejdssøgende, hvis en person ikke selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til
selv at skulle booke jobsamtaler.««
[Ændring af kontaktforløb for dagpengemodtagere, således at arbejdsløshedskassen som udgangspunkt
afholder kontaktforløbet med dagpengemodtagere de første 6 måneder]
Underændringsforslag til ændringsforslag nr. 1
2)
Nr. 11
affattes således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
»11. Efter § 16 indsættes:
Ȥ
16 a.
For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, skal jobcenteret i de første 6 måneders sammenlagt
ledighed afholde mindst 1 individuel jobsamtale efter § 16 med personen.
Stk. 2.
Ved den første samtale fastlægges personens ”Min Plan”.
Stk. 3.
Efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal jobcenteret afholde jobsamtaler, hver gang
personen har været ledig i sammenlagt 3 måneder.
Stk. 4.
Senest når personen har været ledig i sammenlagt 16 måneder, skal der afholdes en jobsamtale ud
over jobsamtalerne i stk. 3, hvor jobcenteret skal tilbyde personen en intensiveret indsats.
Arbejdsløshedskassen deltager i samtalen, medmindre personen ikke ønsker det.
Stk. 5.
Jobsamtaler efter stk. 3 kan afholdes tidligere eller op til 2 uger senere end de angivne tidspunkter.
Der skal dog være afholdt mindst 4 jobsamtaler hver gang personen har været ledig i sammenlagt 12
måneder.
Stk. 6.
Jobsamtaler efter stk. 1 og 3 kan ske telefonisk, digitalt eller på anden måde, hvis personen deltager i
tilbud efter kapitel 10-12.
Stk. 7.
Personer skal selv booke jobsamtaler efter stk. 1 og 3 på "Min side" på Jobnet. Jobcenteret kan dog
efter en konkret vurdering fratage en person retten til selvbooking, hvis det vurderes, at personen booker
jobsamtaler på anden måde end aftalt eller på en måde, som det vurderes vil medføre, at kontaktforløbet ikke
kan gennemføres efter hensigten.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om selvbooking og om afmelding som
arbejdssøgende, hvis en person ikke selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til
selv at skulle booke jobsamtaler.««
[Ændring af kontaktforløb for dagpengemodtagere, således at jobcenteret afholder kontaktforløbet, hvor
dagpengemodtageren skal deltage i mindst en jobsamtale i første 6 måneder]
3)
Nr. 14
affattes således:
»14.
§ 19
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og underændringsforslag nr. 2]
4)
I den i
nr. 23
foreslåede affattelse af § 26 a, stk. 3, 1. pkt., ændres
»efter
§ 19 have vejledning i
jobcenteret« til:
»have
vejledning«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 - 3]
Til § 2
5)
Nr. 2
udgår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48 a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
6)
Nr.
3 udgår.
[Ledige skal have fuld dagpengesats ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.]
7)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48 a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
8)
Nr. 14
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af forslaget til § 48 a om udbetaling af højst 80 pct. af højeste dagpenge ved
deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der vil
herefter ikke være behov for en særlig lånemulighed i forbindelse med uddannelsesløft ]
9)
Nr. 15
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af reglerne om den særlige låneordning i forbindelse med uddannelsesløft]
10)
Nr. 22
udgår.
[Konsekvens af ophævelsen af reglerne om den særlige låneordning i forbindelse med uddannelsesløft.
Klageadgang for afgørelser truffet om låneordningen]
Til § 8
11)
I
stk. 4,
udgår »og § 16 b« og § 2, nr. 2, 3, 7, 14, 15 og 22.
[Ikrafttrædelsesændring som konsekvens af ændringsforslag nr. 1, 2, 4-9]
Til § 10
12)
Stk. 1
affattes således:
»Stk.
1.
For en person, der er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som den 1. juli
2015 har haft mindre end 6 måneders sammenlagt ledighed, skal der i perioden frem til det tidspunkt, hvor
den sammenlagte ledighed udgør 6 måneder,
1) afholdes mindst 2 jobsamtaler efter § 16 a, stk. 1, hvis personen ikke har deltaget i jobsamtaler i
jobcenteret,
2) afholdes mindst 1 jobsamtale efter § 16 a, stk. 1, hvis personen har deltaget i 1 jobsamtale i jobcenteret,
eller
3) afholdes jobsamtaler efter behov, hvis personen har deltaget i mindst 2 jobsamtaler i jobcenteret.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Overgangsregel som konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget overtager arbejdsløshedskassen opgaven med at hjælpe dagpengemodtagere i det første halve
år af ledighedsperioden. I disse 6 måneder skal der holdes én cv-samtale og mindst 2 samtaler.
Arbejdsløshedskassen kan bestemme, at der skal holdes flere samtaler, hvis arbejdsløshedskassen ud fra et
skøn over den enkeltes situation finder behov for det.
Arbejdsløshedskassen kan dog efter en konkret vurdering af personens behov i stedet henvise personen til
jobcenteret, som herefter afholder samtalerne, bortset fra cv-samtalen.
I forslaget foreslås alene ændringer i forhold til de 2 jobsamtaler, der skal holdes i de første 6 måneder, idet
det fremgår af gældende lovs § 14, at arbejdsløshedskassen allerede i dag holder cv-samtalen med
dagpengemodtageren. I overensstemmelse med det fremsatte lovforslag er det i forslaget forudsat fastholdt,
at cv-samtalen med arbejdsløshedskassen fremover skal holdes senest 2 uger fra tilmeldingen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8. Det foreslås endvidere, at der med hjemmel i gældende § 62, stk. 6, og § 65, stk. 6, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan fastsættes nærmere regler i bekendtgørelse om en a-kasses pligt til
at vejlede mv. og bekendtgørelse om rådighed om rådighedssamtaler. Det foreslås således, at det med
hjemmel i bestemmelserne fastsættes, at arbejdsløshedskassen i hele ledighedsperioden skal holde
rådighedssamtaler efter behov, og at arbejdsløshedskassen i de første 6 måneders sammenlagt ledighed kan
holde en rådighedssamtale sammen med en jobsamtale.
Med forslaget affattes § 16 a på ny, mens § 16 b udgår.
Det foreslås i
stk.1,
at arbejdsløshedskassen i de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal afholde mindst
2 individuelle jobsamtaler med dagpengemodtageren. Det foreslå dog, at arbejdsløshedskassen efter en
konkret vurdering af personens behov i stedet kan henvise personen til jobcenteret, som herefter afholder
samtalerne.
Det foreslås i
stk. 2,
at personens ”Min Plan” færdiggøres ved den første samtale. Hvis planen er udarbejdet
under en samtale i arbejdsløshedskassen, skal den herefter forelægges for og godkendes af jobcenteret.
Det foreslås således, at det fortsat er jobcenteret, der giver og betaler for tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til den enkelte dagpengemodtager, og jobcenteret skal i forbindelse med godkendelsen
vurdere, om den foreslåede ”Min Plan” vil hjælpe dagpengemodtageren i job. Jobcenteret kan i den
forbindelse vælge at ændre i planen.
Forslaget til
stk. 3-8
er i overensstemmelse med forslaget til § 16 a, stk. 2-5 og 7-8, i lovforslag L 58 med
enkelte konsekvensændringer. Det foreslås således i overensstemmelse med lovforslaget, at
1) jobcenteret efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal holde jobsamtaler med
dagpengemodtageren, hver gang dagpengemodtageren har været ledig i sammenlagt 3 måneder, og at
disse samtaler i et vist omfang kan afholdes fleksibelt,
2) der skal holdes en jobsamtale senest efter 16 måneders sammenlagt ledighed, hvor jobcenteret skal
tilbyde dagpengemodtageren en intensiveret indsats, og hvor arbejdsløshedskassen deltager i samtalen,
medmindre dagpengemodtageren ikke ønsker det,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) jobsamtalerne under kontaktforløbet - i overensstemmelse med gældende regler - kan holdes på anden
måde end ved personligt fremmøde, hvis dagpengemodtageren deltager i tilbud,
4) dagpengemodtagerene selv skal booke jobsamtalerne under kontaktforløbet, bortset fra den fælles
samtale efter senest 16 måneders ledighed,
5) selvbookning af jobsamtaler med jobcenteret sker på "Min side" på Jobnet, mens selvbookning af
samtaler med arbejdsløshedskasserne sker via arbejdsløshedskassernes bookningssystemer,
6) der fastsættes nærmere regler om selvbooking og om afmelding som arbejdssøgende, hvis en person ikke
selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til selv at skulle booke jobsamtaler.
I modsætning til forslaget til § 16 a, stk. 6, i det fremsatte lovforslag, foreslås det dog, at en samtale om
jobrettet uddannelse, som skal afholdes efter lovforslagets § 26 a, stk. 3, 2. pkt., ikke kan træde i stedet for en
jobsamtale.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget vedr. det ændrede kontaktforløb yderligere her.
Til nr. 2
Med forslaget holdes der i de første 6 måneders ledighed mindst 1 jobsamtale i jobcenteret samt en cv-
samtale og 1 rådighedssamtale i arbejdsløshedskassen. Der kan afholdes flere samtaler, hvis der ud fra et
skøn over den enkeltes situation findes behov for det.
I forslaget foreslås alene ændringer i forhold til den ene jobsamtale, der som minimum skal holdes i de første
6 måneder, idet det fremgår af gældende lovs § 14, at arbejdsløshedskassen allerede i dag holder cv-samtalen
med dagpengemodtageren. I overensstemmelse med det fremsatte lovforslag er det i forslaget forudsat
fastholdt, at cv-samtalen med arbejdsløshedskassen fremover skal holdes senest 2 uger fra tilmeldingen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8. Det foreslås endvidere, at der med hjemmel i gældende § 62, stk. 6, og § 65, stk. 6, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan fastsættes nærmere regler i bekendtgørelse om en a-kasses pligt til
at vejlede mv. og bekendtgørelse om rådighed om rådighedssamtaler. Det foreslås således, at det med
hjemmel i bestemmelserne fastsættes, at arbejdsløshedskassen inden for de først 6 måneders ledighed skal
holde mindst 1 rådighedssamtale. Efter de første 6 måneder skal arbejdsløshedskassen holde
rådighedssamtaler efter behov.
Med forslaget affattes § 16 a på ny, mens § 16 b udgår.
Det foreslås i
stk.1,
at jobcenteret i de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal afholde mindst 1
individuel jobsamtale med dagpengemodtageren.
Det foreslås i
stk. 2,
at personens ”Min Plan” fastlægges ved den første samtale.
Forslaget til
stk. 3-8
er i overensstemmelse med forslaget til § 16 a, stk. 2-5 og 7-8, i lovforslag L 58. Det
foreslås således i overensstemmelse med lovforslaget, at
7) jobcenteret efter de første 6 måneders sammenlagt ledighed skal holde jobsamtaler med
dagpengemodtageren, hver gang dagpengemodtageren har været ledig i sammenlagt 3 måneder, og at
disse samtaler i et vist omfang kan afholdes fleksibelt,
8) der skal holdes en jobsamtale senest efter 16 måneders sammenlagt ledighed, hvor jobcenteret skal
tilbyde dagpengemodtageren en intensiveret indsats, og hvor arbejdsløshedskassen deltager i samtalen,
medmindre dagpengemodtageren ikke ønsker det,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9) jobsamtalerne under kontaktforløbet - i overensstemmelse med gældende regler - kan holdes på anden
måde end ved personligt fremmøde, hvis dagpengemodtageren deltager i tilbud,
10) dagpengemodtagerene selv skal booke jobsamtalerne under kontaktforløbet, bortset fra den fælles
samtale efter senest 16 måneders ledighed,
11) selvbookning af jobsamtaler med jobcenteret sker på "Min side" på Jobnet,
12) der fastsættes nærmere regler om selvbooking og om afmelding som arbejdssøgende, hvis en person ikke
selv booker jobsamtaler, samt om fritagelse af personer fra pligten til selv at skulle booke jobsamtaler.
I modsætning til forslaget til § 16 a, stk. 6, i det fremsatte lovforslag, foreslås det dog, at en samtale om
jobrettet uddannelse, som skal afholdes efter lovforslagets § 26 a, stk. 3, 2. pkt., ikke kan træde i stedet for en
jobsamtale.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget vedr. det ændrede kontaktforløb yderligere her.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2.
Med forslaget til nr. 1 og 2 om ny affattelse af § 16 a, er dagpengemodtagerens første jobsamtale omfattet af
§ 16 a, stk. 1. Som konsekvens heraf ophæves den gældende lovs § 19.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag 1-3, hvorefter gældende lovs § 19 ophæves, og den første
samtale indgår i ændringsforslagene 1 og 2. Dagpengemodtageren skal således ved den første samtale –
uanset om samtalen foregår i arbejdsløshedskassen eller jobcenteret – have vejledning om valg af uddannelse
efter positivlisten, hvis personen efterspørger dette.
Til § 2
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vedrørende ophævelse af § 48 a om udbetaling af højst
80 pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 6
Med forslaget vil dagpengemodtagere kunne modtage fuld dagpengesats under deltagelse i tilbud om
erhvervsuddannelse efter forslaget til § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med forslaget vil der ikke længere være behov for at fastsætte regler om en lånemodel i forbindelse med
deltagelse i tilbud i forbindelses med uddannelsesløftet, herunder om refusion og klage.
Forslagsstilleren skal begrunde ændringsforslaget yderligere her.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vedrørende ophævelse af § 48 a om udbetaling af højst
80 pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 8
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vedrørende ophævelse af § 48 a om udbetaling af højst
80 pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 9
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vedrørende ophævelse af § 48 a om udbetaling af højst
80 pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til nr. 10
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vedrørende ophævelse af § 48 a om udbetaling af højst
80 pct. af højeste dagpenge ved deltagelse i et tilbud om erhvervsuddannelse efter § 33 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til § 8
Til nr. 11
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 8, stk. 4, er tilrettet, så den er i overensstemmelse med ændringsforslagets
nr. 1, 2 og 4-9. De foreslåede ændringer træder således i kraft den 1. juli 2015.
Til § 10
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1, hvorefter kontaktforløbet ændres,
således at der skal afholde mindst 2 jobsamtaler i de første 6 måneders ledighed. Den foreslåede
konsekvensændring gælder uanset, om det er arbejdsløshedskassen eller jobcenteret, der skal afholde
samtalerne.
Der foreslås således en overgangsregel, hvor en dagpengemodtager, som er påbegyndt et ledighedsforløb
inden 1. juli 2015, skal have mindst 2 jobsamtaler i de første 6 måneders sammenlagt ledighed.
Hvis dagpengemodtagere før 1. juli 2015 ikke har deltaget i jobsamtaler i jobcenteret, skal
dagpengemodtageren deltage i mindst 2 jobsamtaler. Hvis dagpengemodtageren har deltaget i 1 jobsamtale i
jobcenteret, skal dagpengemodtageren deltage i mindst 1 jobsamtale, og hvis dagpengemodtageren har
deltaget i mindst 2 jobsamtaler i jobcenteret, skal dagpengemodtageren alene deltage i jobsamtaler, hvis der
er behov herfor.