Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 57
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. december 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMBWI
Sags nr.: 1406748
Dok nr.: 1592490
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 57) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem
af udvalget (MFU) Trine Mach (SF).
Spørgsmål nr. 2 (L 57):
”Hvordan forholder ministeren sig til blandt andre Muskelsvindfondens påpeg-
ning af, at det i praksis bliver umuligt for borgere med borgerstyret personlig
assistance, særligt personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, at
rejse på ferie til udlandet?”
Svar:
Lovforslag nr. L 57 indeholder ingen forslag, som ændrer på retstilstanden i
forhold til muligheden for, at borgere, der modtager hjælp efter servicelovens §
95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere) eller § 96 borgerstyret personlig
assistance og hjælp til respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk.
1, kan rejse på ferie i udlandet.
Det er mit ministeriums vurdering, at en borger kan tage hjælpere til respirati-
onsbehandling med på et ophold uden for hjemmet, og at lønudgiften hertil i så
fald kan blive betalt af sygehusvæsenet i samme omfang, som hvis behandlin-
gen foregik i borgerens hjem.
Endvidere har Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
oplyst, at borgere, der modtager hjælp efter servicelovens § 96, ved ferie mv. i
udlandet kan medtage deres hjælp, ligesom kommunen i særlige tilfælde efter
ansøgning kan yde tilskud til dækning af ekstra omkostninger, som er forbun-
det med kortvarige ferieophold. Dette følger af reglerne i bekendtgørelse om
ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet (ud-
landsbekendtgørelsen).
Derimod giver udlandsbekendtgørelsen ikke borgere, der modtager hjælp efter
servicelovens § 95, ret til at medtage denne hjælp til udlandet. Den forskellige
retstilstand for de to typer hjælp skyldes, at borgerstyret personlig assistance
efter § 96 kompenserer for borgerens samlede behov for pleje, overvågning og
ledsagelse, mens kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter § 95 træder i
stedet for personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v. (hjemmehjælp) efter ser-
vicelovens § 83.
Hjemmehjælp er karakteriseret ved, at personlig hjælp og pleje, hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice gives i borge-
rens hjem uanset boligform. Hjælpen efter hjemmehjælpsreglerne omfatter ik-