Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 57
Offentligt
1430932_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. december 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMBWI
Sags nr.: 1406748
Dok nr.: 1592490
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 57) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem
af udvalget (MFU) Trine Mach (SF).
Spørgsmål nr. 2 (L 57):
”Hvordan forholder ministeren sig til blandt andre Muskelsvindfondens påpeg-
ning af, at det i praksis bliver umuligt for borgere med borgerstyret personlig
assistance, særligt personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, at
rejse på ferie til udlandet?”
Svar:
Lovforslag nr. L 57 indeholder ingen forslag, som ændrer på retstilstanden i
forhold til muligheden for, at borgere, der modtager hjælp efter servicelovens §
95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere) eller § 96 borgerstyret personlig
assistance og hjælp til respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk.
1, kan rejse på ferie i udlandet.
Det er mit ministeriums vurdering, at en borger kan tage hjælpere til respirati-
onsbehandling med på et ophold uden for hjemmet, og at lønudgiften hertil i så
fald kan blive betalt af sygehusvæsenet i samme omfang, som hvis behandlin-
gen foregik i borgerens hjem.
Endvidere har Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
oplyst, at borgere, der modtager hjælp efter servicelovens § 96, ved ferie mv. i
udlandet kan medtage deres hjælp, ligesom kommunen i særlige tilfælde efter
ansøgning kan yde tilskud til dækning af ekstra omkostninger, som er forbun-
det med kortvarige ferieophold. Dette følger af reglerne i bekendtgørelse om
ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet (ud-
landsbekendtgørelsen).
Derimod giver udlandsbekendtgørelsen ikke borgere, der modtager hjælp efter
servicelovens § 95, ret til at medtage denne hjælp til udlandet. Den forskellige
retstilstand for de to typer hjælp skyldes, at borgerstyret personlig assistance
efter § 96 kompenserer for borgerens samlede behov for pleje, overvågning og
ledsagelse, mens kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter § 95 træder i
stedet for personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v. (hjemmehjælp) efter ser-
vicelovens § 83.
Hjemmehjælp er karakteriseret ved, at personlig hjælp og pleje, hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice gives i borge-
rens hjem uanset boligform. Hjælpen efter hjemmehjælpsreglerne omfatter ik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
ke ledsagelse, som derimod kan ydes efter servicelovens § 97 om ledsage-
ordning, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Hjælp efter servicelovens § 95, jf. § 83, gives dermed efter sit formål til borge-
ren i dennes hjem, hvilket er baggrunden for, at denne type hjælp ikke kan
medtages under et midlertidigt ophold i udlandet.
Det følger imidlertid af EF-forordning nr. 883/04 om koordination af social sik-
ring, at naturalydelser ved sygdom, herunder hjælp efter servicelovens § 95,
skal tildeles i opholdslandet, men til udgift for den kompetente stat. Det vil ty-
pisk sige den pågældendes sædvanlige opholdsland.
Dette betyder, at en borger, uanset at det ikke er muligt at medtage hjælp efter
servicelovens § 95 til udlandet efter dansk ret, ville kunne få tildelt den pågæl-
dende ydelse i et andet EU-/EØS-land, under forudsætning af at en sådan
ydelse er tilgængelig i det pågældende land, og at landets egne borgere ville
få den i en tilsvarende situation.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Birgitta Bladt Winkler