Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 52
Offentligt
1484575_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. januar 2015
2014-5107
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 52 - Forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbane,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Villum Chri-
stensen (LA).
Spørgsmål nr. 1:
I forlængelse af den markante fordyrelse af Aarhus Letbane bedes ministeren
oplyse, hvem der har været rådgivere på projektet, herunder evt. private firma-
er, og hvilke konsekvenser dette utilfredsstillende forløb har haft for de invol-
verede parter.
Svar:
Jeg kan oplyse, at der forud for lovens vedtagelse blev udarbejdet tekniske bag-
grundsrapporter af bl.a. COWI A/S, Grontmij │Carl Bro og NIRAS, som indgik
i grundlaget for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen.
Jeg har anmodet Aarhus Letbane I/S om at svare på spørgsmålet om et eventu-
elt rådgiveransvar. Selskabet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”De rådgivningsfirmaer, der har været involveret i de tekniske baggrundsrap-
porter, herunder skøn over økonomien, har næppe handlet ansvarspådragende,
idet priserne angivet i VVM-redegørelsen er anslået ud fra dels erfaringer fra
projekter, som allerede er udført, dels velbegrundede skøn. Derfor vurderer
Aarhus Letbane, at det desværre ikke er muligt at gøre et evt. erstatningskrav
gældende mod en rådgiver på det grundlag.”
Aarhus Letbane I/S har endvidere oplyst: ”Der blev i marts 2010 indgået byg-
herrerådgiveraftale med COWI A/S, som benyttede det franske rådgivningsfir-
ma Systra som underrådgiver. I 2013 aftales en større dekort og timeraterne i
rådgivningsaftalen med COWI A/S blev reduceret.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke