Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 5
Offentligt
1423328_0001.png
20. november 2014
J.nr. 14-0216196
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om indgåelse af protokol om ændring af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten mellem Danmark og Irland.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 18. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423328_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. november 2014 fra Advokatfirmaet
Tommy V. Christiansen, jf. L 5 – bilag 3.
Svar
Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen anfører, at der bør indføres en overgangsperiode
for den berørte gruppe af luftfartsansatte, så de får mulighed til at indrette sig på ændrin-
gen af protokollen. Som begrundelse anføres hensynet til de berørte personers berettige-
de forventninger om, at de ikke beskattes i Danmark af deres lønindkomst, da den gæl-
dende dbo har eksisteret siden 1993. Herudover anføres det, at forudsætningerne for
lovforslaget er bristede, da de berørte personers disponible indkomst, pga. den korte
tilpasningsperiode, ikke vil være uændret, som forudsat i provenuskønnet. Endelig anfø-
res det, at det bør overvejes, om lovforslaget strider imod overordnede forvaltningsretlige
principper om ikke at gøre indgreb i en nærmere afgrænset gruppe af personers retsfor-
hold.
Protokollen til den dansk-irske dobbeltbeskatningsoverenskomst træder i kraft på det
tidspunkt, hvor begge lande har givet hinanden underretning om, at de forfatningsmæssi-
ge betingelser for protokollens ikrafttræden er opfyldt og har virkning fra og med 1. janu-
ar i det efterfølgende skatteår. Bemyndigelsesloven træder i kraft og har virkning på sam-
me tidspunkt. Hvis både Danmark og Irland ratificerer og udveksler noter inden årsskif-
tet, træder bemyndigelsesloven og protokollen således i kraft i år og har virkning fra og
med 1. januar 2015.
Indledningsvis skal det bemærkes, at princippet om beskyttelse af berettigede forventnin-
ger ikke anses for at være til hinder for ovennævnte ikrafttrædelsesbestemmelse i bemyn-
digelsesloven. Det bemærkes, at ikrafttrædelsesbestemmelsen ikke i det væsentlige adskil-
ler sig fra ikrafttrædelsesbestemmelser i mange andre bemyndigelseslove til protokoller og
dobbeltbeskatningsoverenskomster, bortset fra bemyndigelseslove til aftaler, der medfø-
rer ændringer i beskatningsretten til pensionsudbetalinger. I disse tilfælde vil der ofte være
en overgangsregel for pensionister, af hensyn til personer, der på grund af alder kan have
særligt svært ved at tilpasse deres økonomi til en ændret beskatning.
For så vidt angår det anførte om bristede forudsætninger for lovforslaget, skal det be-
mærkes, at provenuskønnet er forbundet med usikkerhed og hviler på en forudsætning
om, at de berørte personers disponible indkomst efter en vis tilpasningsperiode vil være
uændret. Det har ikke været muligt at skønne over eventuelle ændringer i den disponible
indkomst på kort sigt.
Det skal herudover bemærkes, at lovforslaget ikke anses for at være i strid med forvalt-
ningsretlige principper om ikke at gøre indgreb i en nærmere afgrænset gruppe af perso-
ners retsforhold. Der er tale et lovforslag, der ændrer de generelle principper for, hvordan
Danmark lemper for dobbeltbeskatning, når en person, der er hjemmehørende i Dan-
mark, har lønindkomst, som Irland også kan beskatte efter den dansk irske dobbeltbe-
skatningsoverenskomst. Lempelsesmetoden fastsættes, og lempelsen beregnes, på bag-
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423328_0003.png
grund af generelle objektive kriterier. Det forhold, at lovforslaget kun berører en mindre
kreds af personer, dvs. de personer, der er hjemmehørende i Danmark og har lønind-
komst, der også kan beskattes i Irland, findes ikke at medføre, at lovforslaget herved er i
strid med forvaltningsretlige principper.
Jeg finder derfor ikke grundlag for at indføre en særlig overgangsregel i bemyndigelseslo-
ven, der forlænger den periode, i hvilken personer, der er hjemmehørende i Danmark og
arbejder om bord på fly for irske luftfartsselskaber, kan undgå at betale dansk skat af
deres lønindkomst i forhold til det aftalte virkningstidspunkt i protokollen.
Side 3 af 3