Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 48
Offentligt
1424311_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 7. november 2014 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til lovforslag L 48, stillet på udvalgets vegne af Steen Gade,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. november 2014 fra ista Danmark,
jf. L 48 - bilag 2."
Svar
L 48 indeholder bl.a. et forslag til ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget. Ændringen vil medføre, at klima-, energi og bygningsministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om fakturering m.v. til gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivets krav i artikel 10 og 11 i forhold til slutkunder af energi,
hvis forbrug måles med en fordelingsmåler.
Lovforslaget vedrører således forbrugere i bygninger med flere lejligheder, hvor
forbruget ikke bliver afregnet direkte med varmeværket. Disse forbrugere er tilkoblet
en fælles afregningsmåler og fordeler den samlede varmeregning indbyrdes via
såkaldte fordelingsmålere, der måler forbruget i hver lejlighed.
Energidirektivets artikel 10 pålægger medlemsstaterne bl.a. at sikre, at slutkunder af
energi skal kunne få faktureringsoplysninger, herunder oplysninger om faktisk
energiforbrug, 4 gange om året, i det omfang, at dette er teknisk muligt og økonomisk
begrundet. Der skal således ved udformning af reguleringen ske en afvejning af de
energibesparelser, der vil kunne opnås, i forhold til de tekniske muligheder og de
omkostninger, som reguleringen vil medføre. Udmøntning af den foreslåede hjemmel
i lov om fremme af besparelser i energiforbruget skal baseres på en sådan afvejning.
Energistyrelsen er allerede i gang med at se på, hvordan reguleringen vil kunne
udformes inden for de rammer, som direktivet stiller. Der skal tages højde for, at der
kan være mange fordelingsmålere i en bygning med flere lejligheder. Hvis en
slutkunde ønsker at få oplysninger om sit energiforbrug 4 gange om året i stedet for
en gang, skal ikke kun denne slutkundes målere aflæses hyppigere, men også
afregningsmåleren og alle andre fordelingsmålere i bygningen. Sidstnævnte fordi
fordelingsmålere kun benyttes til at fordele bygningens samlede forbrug som vist på
afregningsmåleren. Hvis de besparelser, som et større kendskab til forbruget
forventes at medføre, kan opveje disse ekstra omkostninger, påkræver direktivet, at
oplysningerne stilles til rådighed 4 gange om året.
Ministeren
24. november 2014
J nr. 2014-1662
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at formålet med den foreslåede hjemmel
i lov om besparelser af energiforbruget er “at fastsætte regler, der på området for
forbrug af el, gas, varmt vand og varme målt ved såkaldte fordelingsmålere vil være
med at sikre fuld gennemførelse af artikel 10 og 11 i energieffektivitetsdirektivet.” Jeg
vil, hvis lovforslaget bliver vedtaget, selvfølgelig udnytte bemyndigelsen i
overensstemmelse med dette formål.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen