Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 44
Offentligt
1429391_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Indfødsretskontoret
Josefine Juel Schiøtt
2014-0037-0091
1396451
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt statsborgerskab og
betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) (L 44), som Folketingets
Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2014.
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Indfødsretsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) (L
44):
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt ministeren forventer, at mu-
ligheden for dobbelt statsborgerskab vil medføre en stigning i
antallet af sager, hvor der vil ske frakendelse af statsborger-
skab og udsendelse?”
Svar:
Det følger af indfødsretslovens § 8 B om frakendelse af dansk statsborger-
skab, at frakendelse forudsætter, at den pågældende ikke derved bliver
statsløs.
Efter de gældende regler er det den altovervejende hovedregel, at en per-
son skal opgive sit hidtidige statsborgerskab for at erhverve dansk indføds-
ret. Personer, som i forbindelse med erhvervelse af dansk indfødsret er
blevet løst fra deres hidtidige statsborgerskab, vil således normalt ikke
kunne frakendes deres danske indfødsret, idet de i så fald vil blive statslø-
se.
Med indførelse af en generel adgang til dobbelt statsborgerskab vil der ik-
ke længere blive stillet krav om løsning i forbindelse med erhvervelse af
dansk indfødsret. Det må derfor antages, at flere personer end hidtil vil få
dobbelt statsborgerskab i forbindelse med erhvervelse af dansk indfødsret.
Om personer, der erhverver dansk indfødsret, bliver dobbelte statsborgere,
vil dog i alle tilfælde også afhænge af reglerne i det land, hvor de pågæl-
dende hidtil har haft statsborgerskab. Hvis det hidtidige statsborgerskabs-
land ikke anerkender dobbelt statsborgerskab, vil de pågældende således
kunne fortabe deres hidtidige statsborgerskab i medfør af reglerne i det
hidtidige statsborgerskabsland.
Tilsvarende vil det efter omstændighederne også være muligt for personer,
der har fået dansk statsborgerskab, at give afkald på deres hidtidige stats-
borgerskab, også selv om dette ikke efter reglerne i det hidtidige statsbor-
gerskabsland er en nødvendig følge af opnåelsen af dansk statsborgerskab.
Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål 1 ved-
rørende lovforslaget. Som det fremgår heraf, følger det af forarbejderne til
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indfødsretslovens § 8 B (lovforslag nr. L 138 af 28. januar 2004 om æn-
dring af indfødsretsloven, almindelige bemærkninger, pkt. 4.2.5), at al-
mindelige betragtninger om proportionalitet må indgå i domstolenes vur-
dering af, hvorvidt en person skal frakendes dansk indfødsret. Der skal så-
ledes foretages en afvejning af på den ene side forholdets grovhed og på
den anden side frakendelsens betydning for den pågældende.
Det er på denne baggrund vanskeligt at sige noget nærmere om, hvor man-
ge danskere, der i fremtiden vil have dobbelt statsborgerskab, og om hvor
mange personer, der vil kunne blive frakendt deres danske statsborgerskab.
3