Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1423024_0001.png
20. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 14. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423024_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2014 fra Dansk
Taxi Råd, jf. L 43 - bilag 5.
Svar
Nedenfor følger kommentarer til budskaberne i Dansk Taxi Råds rapport ”Konsekven-
serne for taxierhvervet i Danmark ved afskaffelse af frikørselsordningen” fra oktober
2014.
Forslaget var oprindeligt en del af et udspil til en samlet omlægning af lovgivnin-
gen på taxiområdet
Dansk Taxi Råd anfører, at forslaget om ophævelse af frikørselsordningen oprindeligt var
en del af et forslag vedrørende en ny taxilovgivning. Det, der ligger tilbage fra forslaget, er
et rent provenuforslag, som vil fordyre de offentlige kørselsopgaver, og ikke give bedre
konkurrence eller miljømæssige gevinster.
Det bemærkes, at harmoniseringen af afgifterne på taxier m.v. udspringer af et samlet
forslag til ændret regulering af erhvervet, som blev udarbejdet på baggrund af betænknin-
gen fra ”Udvalg om erhvervsmæssig befordring i personbiler”, blandt andet med deltagel-
se fra Dansk Taxi Råd.
Det samlede forslag om ændret regulering af erhvervet indgik i regeringens forslag, men
udgik som led i de politiske forhandlinger af den endelige aftale om en vækstpakke.
Frikørselsordningen er ikke en guldrandet forretning for taxivognmændene, men
sikrer deres overlevelse
Dansk Taxi Råd anfører, at værditabet på bilerne øges markant med en afskaffelse af
frikørselsordningen.
Det bemærkes, at afgiftsharmoniseringen også omfatter en afskaffelse af registreringsaf-
giften for taxier.
Frikørselsordningen indebærer tilskud til erhvervet, og afskaffelsen heraf vil øge erhver-
vets omkostninger gennem øget værditab på erhvervets biler.
Frikørselsordningen betyder, at bilerne, efter endt tjeneste som taxier, kan sælges på det
almindelige marked for brugte personbiler, hvor priserne fastsættes ud fra prisen på til-
svarende biler med fuld registreringsafgift. Når der ikke skal betales registreringsafgift ved
salget, ligger der heri en fortjeneste til vognmanden og forhandleren svarende til forskel-
len mellem registreringsafgift af bilen som brugt (hvis der f.eks. var tale om en importeret
bil) og den allerede betalte registreringsafgift af taxien, da den var ny. I forbindelse med
provenuberegningerne har Skatteministeriet opgjort denne gevinst til i størrelsesordenen
155.000 kr. pr. bil.
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423024_0003.png
Vognmændene har mulighed for at tilpasse sig de nye regler fx gennem anskaffelse af
billigere biler, hvor værditabet er mindre end værditabet på de biler, der købes i dag.
Frikørselsordningen giver bedre miljø, større sikkerhed og bedre arbejdsmiljø for
chaufføren
Dansk Taxi Råd anfører, at frikørselsordningen giver en sikker og miljøvenlig vognpark
samt, at ordningen medvirker til et bedre arbejdsmiljø for chaufføren.
Det bemærkes, at frikørselsordningen givetvis har medvirket til, at taxier er blevet købt og
afhændet igen efter et nogenlunde fast mønster. Dette har sammen med miljø- og energi-
klassekravene til taxier betydet, at taxibestanden forholdsvist hurtigt er blevet tilpasset til
de nyeste standarder.
Med ophævelsen af frikørselsordningen kan den enkelte vognmand tilpasse sig det nye
marked, f.eks. gennem valg af billigere biler, der beholdes i kortere tid eller ved fortsat at
købe forholdsvis kostbare biler, der til gengæld måske beholdes i en længere periode. Der
må således forventes en større spredning på den periode, bilerne kører som taxier. Ud fra
en samlet betragtning forventes der ikke nævneværdige miljømæssige effekter af forslaget.
For så vidt angår spørgsmålet om større sikkerhed og bedre arbejdsmiljø for chauffører-
ne, kan det anføres, at også billigere biler i dag kan tilbyde høj grad af sikkerhed og kom-
fort for både chauffør og passagerer. Ligeledes vurderes det generelle niveau for sikker-
hed og arbejdsmiljø ikke påvirket nævneværdigt, hvis nogle vognmænd vælger at beholde
bilerne i en længere periode.
Forslaget medfører et markant tab af arbejdspladser
Dansk Taxi Råd anfører, at afskaffelsen af frikørselsordningen medfører et markant tab af
arbejdspladser i taxibranchen og følgeindustrien.
Jeg henviser til min besvarelse af SAU, alm. del, spørgsmål 41.
Taxibranchen har ca. 12.000 ansatte og tegner sig for 22 pct. af den landbaserede
persontransport.
Dansk Taxi Råd anfører blandt flere statistiske oplysninger, at branchen har mere end
12.000 ansatte samt, at taxierhvervets omsætning udgør 22 pct. af den landbaserede per-
sontransport.
Det bemærkes, at de seneste opgørelser fra Danmarks Statistik viser, at der er i alt ca.
10.000 jobs i taxierhvervet. Dette omfatter såvel ansatte som selvstændige vognmænd.
Ifølge Danmarks Statistik udgjorde persontransportarbejdet med taxier 347 mio. per-
sonkm i 2013, hvilket svarer til ca. 0,5 pct. af den samlede landbaserede persontransport
på ca. 70 mia. personkm i samme år. Den samlede persontransport til busser og taxier
udgjorde knap 7 mia. personkm i 2013. Taxiernes andel heraf udgjorde således ca. 5 pct.
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423024_0004.png
Afskaffelse af frikørselsordningen har økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner
Dansk Taxi Råd anfører, at offentlig kørsel på landsplan udgør 55 pct. af taxiernes om-
sætning. I yderområderne er det helt op til 80 pct. Øgede omkostninger i forbindelse med
afskaffelse af frikørselsordningen vil blive pålagt kunderne, herunder regioner og kom-
muner.
Med henvisning til en række høringssvar fra blandt andre KL og Danske Busvognmænd
anfører Dansk Taxi Råd, at kommuner og regioner vil skulle kompenseres herfor igen-
nem et øget DUT-tilskud.
Det bemærkes, at kommunerne og regionerne er store kunder af kørsel til borgerne. Det-
te marked betjenes i dag bl.a. af taxier og af biler med godkendelse til offentlig servicetra-
fik (OST-biler). Kørslen for kommuner og regioner vil efter de foreslåede ændringer ske i
et marked, hvor beskatningen af køretøjerne er harmoniseret.
Afgiftsharmoniseringen medfører øgede omkostninger i dele af erhvervet, samt uændrede
eller reducerede omkostninger i andre dele af erhvervet. Afskaffelsen af frikørselsordnin-
gen giver meromkostninger for taxier og limousiner, mens afskaffelsen af registreringsaf-
giften omvendt reducerer omkostningerne for taxier, limousiner og sygetransportbiler.
For kørestolstaxier er der ingen effekter af forslaget, og for OST-biler er der kun mindre
effekter af forslaget som følge af ændrede løbende afgifter.
Kommuner og regioner har mulighed for at tilpasse deres efterspørgsel efter kørsel i dette
marked, hvor flere af tilladelsestyperne kan byde på kørslen. Taxibranchen kan efter æn-
dringerne konkurrere på priserne og bibeholde de nuværende markedsandele eller søge at
hæve priserne med mulighed for tab af markedsandele, eller en kombination. En fasthol-
delse af de nuværende priser vil medføre reduceret indtjening i erhvervet, der dog kan
søges kompenseret gennem reducerede omkostninger (fx billigere biler) eller øgede priser
på andre delmarkeder. Det kan på den baggrund ikke umiddelbart konkluderes, at den
planlagte harmonisering skaber væsentlige omkostninger for kommunerne og regionerne.
Skatte- og afgiftsændringer, som vedrører prisdannelsen i private virksomheder, vil også
påvirke kommunernes økonomi i den udstrækning, de køber varer og tjenesteydelser fra
de pågældende erhverv. Dette giver almindeligvis ikke anledning til regulering efter DUT-
reglerne.
Skatteministeriets provenuberegninger er tvivlsomme
Dansk Taxi Råd anfører, at det er tvivlsomt, hvorvidt der er taget højde for følgende
forhold i Skatteministeriets provenuberegninger:
DUT-reguleringen
Udskiftningsintervallet af køretøjer
Salg af frikørte taxier til eftermarked.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423024_0005.png
Det bemærkes, at det overordnet er Skatteministeriets vurdering, at provenuskønnene er
retvisende. En række af de konkrete forudsætninger, der er foretaget, er dog behæftet
med en vis usikkerhed.
Vedrørende DUT-reguleringen henvises til bemærkningerne ovenfor.
For så vidt angår udskiftningsintervallet for taxier, er der i forbindelse med provenube-
regningerne lagt til grund, at udskiftningstidspunkterne ikke ændres.
Under gældende regler sælges en taxi typisk, når den er frikørt. Det skyldes, at den kan
sælges til en høj pris på grund af den høje afgift på en tilsvarende bil. Det giver sælgeren
en gevinst, som afspejler afgiftsfritagelsen. Ved de foreslåede regler vil køb og salg af
taxier alene bestemmes af vognmandens driftsøkonomiske overvejelser snarere end af-
giftsmæssige forhold.
Afgiftsændringerne for taxier trækker på den ene side i retning af anskaffelse af billigere
biler, som generelt har kortere levetid. På den anden side gør afgiftsændringerne det mere
attraktivt at beholde en dyrere bil i længere tid, fordi der ikke længere kan opnås en bety-
delig afgiftsdrevet gevinst ved at sælge bilerne, så snart de er frikørt.
Der kan således forventes en større spredning på udskiftningstidspunkterne i forhold til i
dag.
Vedrørende salg af frikørte taxier til eftermarked skal det anføres, at afgiftsændringerne
for taxier ikke umiddelbart påvirker efterspørgslen efter brugte biler. Frikørte taxier købes
af almindelige bilkunder, som efterspørger en brugt bil af lignende mærke, størrelse og
kvalitet. Når der ikke længere er frikørte taxier uden registreringsafgift på bilmarkedet, vil
der i stedet blive solgt brugte taxier og andre (importerede) brugte biler med fuld registre-
ringsafgift.
Såfremt brugte taxier fremover eksporteres, må det forventes, at importen af brugte biler
stiger tilsvarende. I 2013 blev der i alt importeret 15.353 biler, mens eksporten dette år
udgjorde 32.501 biler.
Med afskaffelsen af frikørselsordningen bortfalder det hidtidige afgiftsmæssige tilskud til
erhvervet. Statens merprovenu afhænger derfor ikke af evt. ændringer i udbuddet af brug-
te taxier. Der er heller ikke sammenhæng mellem evt. salg af biler på andre markeder og
det beregnede tilbageløb.
Afskaffelse af dokumentation via kørebøger m.v. inviterer til sort arbejde
Dansk Taxi Råd anfører, at når vognmændene ikke længere skal dokumentere deres kør-
sel via elektroniske kørebøger m.v. for SKAT, vil dette i yderste konsekvens øge risikoen
for skatteunddragelse.
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423024_0006.png
Det bemærkes, at lovforslaget om harmonisering af afgifterne for taxier m.v. ikke medfø-
rer, at taxierhvervets dokumentation via kørebøger m.v. bortfalder. Lovforslaget medfø-
rer alene, at SKAT ikke længere vil have brug for dokumentation via kørebøger m.v. i
forbindelse med kontrol af, hvorvidt reglerne i frikørselsordningen er overholdt. Regler
for førelse af kørebøger m.v. ændres ikke med lovforslaget.
Afskaffelse af frikørselsordningen skævvrider konkurrencen
Dansk Taxi Råd anfører, at forslaget skævvrider konkurrencen mellem de forskellige dele
af branchen.
Det bemærkes, at bilerne i dag beskattes forskelligt afhængigt af tilladelsestype. Bilerne i
de forskellige tilladelsestyper konkurrerer imidlertid i vid udstrækning på det samme mar-
ked for kørsel. Med forslaget skabes en afgiftsmæssig ligestilling, og dermed også lige
konkurrencevilkår for alle i branchen, når det gælder udgifter til bilerne.
Der er korrekt, når Dansk Taxi Råd anfører, at der er forskel på reguleringen i øvrigt af
de forskellige dele af erhvervet. I regeringens udspil til en vækstpakke indgik et forslag om
ændret regulering af erhvervet, herunder bl.a. med universaltilladelser og lige vilkår for
kørsel mv. i alle dele af erhvervet. I forbindelse med forhandlingerne om vækstpakken i
foråret 2014 var det imidlertid ikke muligt at opnå bred politisk tilslutning til det samlede
forslag om fuld harmonisering i den erhvervsmæssige personbefordring. I den endelige
aftale om en vækstpakke indgår derfor alene forslaget om afgiftsharmonisering.
Afskaffelse af frikørselsordningen medfører mindre mobilitet i landdistrikterne
Dansk Taxi Råd anfører, at frikørselsordningen øger skævvridningen mellem land og by.
Konklusionen er baseret på indsamling af data fra kommunerne om udviklingen i antallet
af tilladelser.
Det bemærkes, at en analyse af den seneste udvikling ikke i sig selv kan anvendes til at
forudsige regionale effekter af afskaffelsen af frikørselsordningen.
Skatteministeriet har til brug for opgørelsen af provenueffekterne beregnet en samlet
effekt af forslaget. Det er imidlertid ikke foretaget særskilte analyser af, hvorvidt den fore-
slåede afgiftsharmonisering vil påvirke mobiliteten i landdistrikterne. Reglerne for taxibe-
tjeningen, herunder betingelser for drift af bestillingskontorer (Taxicentraler), er reguleret
i anden lovgivning end skatte- og afgiftslovgivningen.
Side 6 af 6