Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1432085_0001.png
8. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 50 af 4. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432085_0002.png
Spørgsmål
I Betænkning 1542 fra Udvalg om erhvervsmæssig befordring i personbiler står der, at
"forslagene skal tage højde for en fortsat høj forbrugerbeskyttelse, minimering af skatte-
snyd og rimelige rammer for taxibetjening i yderområder". Mener ministrene, at der med
fjernelsen af frikørselsordningen fortsat er rimelige rammer for taxibetjening i yderområ-
derne, og hvilket antal landtaxier mener ministrene, der skal være i yderområderne, for at
man kan tale om rimelige rammer?
Svar
Spørgsmålet er stillet til såvel ministeren for by, bolig og landdistrikter som skatteministe-
ren. Spørgsmålet besvares af skatteministeren på vegne af begge ministre.
Lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt lavere er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Det i spørgsmålet nævnte citat fra Betænkning 1542 fra Udvalg om erhvervsmæssig be-
fordring i personbiler er fra udvalgets kommissorium. Forud for den citerede sætning
anføres det, at ”Udvalgets arbejde skal resultere i konkrete forslag til en ændring af taxilo-
ven, som samlet set tilgodeser et rimeligt serviceniveau for forbrugeren, mulighed for en
fleksibel forretningsdrift for erhvervet og et hensigtsmæssigt offentligt indkøb af kørsels-
opgaver.”
Taxiloven hører under transportministerens område, og en ændring af denne lovgivning
indgik i regeringens oprindelige udspil til en vækstpakke. Dette udspil indeholdt således et
forslag til liberalisering af erhvervet efter anbefaling fra erhvervet selv. Forslaget inde-
holdt en række positive elementer for taxibranchen, ud over det foreliggende forslag om
en afgiftsharmonisering. Alle de foreslåede initiativer ville have betydet en generel forenk-
ling af reglerne og større muligheder for konkurrence og serviceudvikling. Det ville have
været til gavn for hele erhvervet. Desværre var det ikke muligt at opnå tilslutning til dette
forslag blandt alle partierne bag
Aftale om en vækstpakke.
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg hellere havde set, at det lovforslag, som vi nu behandler,
også havde indeholdt det forslag til liberalisering af erhvervet, som var en del af regerin-
gens oprindelige udspil. Det ændrer dog ikke på, at jeg fortsat mener, at den afgiftsmæssi-
ge ligestilling, som vi nu gennemfører, giver mere lige konkurrencevilkår, når det kommer
til afgifterne, og udgør et fornuftigt finansieringsbidrag til de øvrige dele af vækstpakken.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432085_0003.png
Der er som udgangspunkt ikke grundlag for at antage, at den foreslåede ligestilling med
hensyn til afgifterne vil påvirke taxierhvervet i landdistrikterne anderledes end i den øvri-
ge del af landet.
Når det nye forslag har virket, og branchen efterhånden har indrettet sig efter de nye
forhold, vil der således efter min opfattelse fortsat være grundlag for en samlet set god
betjening i såvel by- som landområder med personbiler til erhvervsmæssig befordring.
Side 3 af 3