Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1429461_0001.png
3. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 2. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429461_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. december 2014 fra Landdistrikternes
Fællesråd, jf. L 43 - bilag 11.
Svar
Landdistrikternes Fællesråd har i henvendelse af 1. december 2014 til Folketingets Udvalg
for Landdistrikter og Øer kommenteret regeringens lovforslag L 43, der blandt andet
omfatter en afgiftsmæssig ligestilling af personbiler til erhvervsmæssig befordring. Lige-
stillingen indebærer bl.a. en afskaffelse af registreringsafgiften for disse biler, samt en
afskaffelse af den såkaldte frikørselsordning. Landdistrikternes Fællesråd peger på, at hver
tredje landtaxi er forsvundet siden 2007 og frygter, at en afskaffelse af frikørselsordningen
for taxier vil medføre, at landtaxier helt forsvinder. Særligt peges der på, at de regionale
flexordninger ikke, som taxierne, har betjening hele døgnet.
Hertil bemærkes det, at lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som
er indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen og Det Konservative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initia-
tiver rettet mod bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse
samt lavere erhvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Der er som udgangspunkt ikke grundlag for at antage, at den foreslåede ligestilling med
hensyn til registreringsafgift vil påvirke taxierhvervet i landdistrikterne anderledes end i
den øvrige del af landet.
Reglerne for taxibetjeningen, herunder betingelserne for drift af bestillingskontorer – de
såkaldte Taxicentraler – er reguleret i anden lovgivning end skatte- og afgiftslovgivningen.
Her er der fastlagt krav til taxibetjening i hele landet, herunder yderområderne. Disse
regler ændres ikke med det foreliggende forslag om ligestilling af afgifterne for taxier-
hvervet.
Når det nye forslag har virket, og branchen efterhånden har indrettet sig efter de nye
forhold, vil der således efter min opfattelse fortsat være grundlag for en samlet set god
betjening i såvel by- som landområder med personbiler til erhvervsmæssig befordring,
herunder også med taxier.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af ULØ 31, alm. del, spørgsmål 31.
Side 2 af 2