Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1425616_0001.png
26. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 25. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425616_0002.png
Spørgsmål 33
Ministeren bedes oplyse, om beregninger for provenuet ved afskaffelsen af frikørselsord-
ningen bygger på:
At der efter afskaffelsen af frikørselsordningen vil blive solgt samme antal af de bilmodel-
ler, der for nuværende bliver frikørt som taxier?
At der vil være et fald i antallet af de købte bilmodeller, og at der dermed sker et skift til
billigere bilmodeller hos de privatforbrugere der køber frikørte taxi?
I den forbindelse bedes ministeren redegøre for, hvordan en variation i typen af salget af
bilmodeller vil påvirke det samlede provenu, samt med hvilken usikkerhed en sådan vur-
dering er behæftet.
Svar
Jeg kan bekræfte, at beregningen af provenuet bygger på en forudsætning om, at efter-
spørgslen efter brugte biler ikke påvirkes af afskaffelsen af frikørselsordningen.
De bilkøbere, der i dag køber frikørte taxier, vil fortsætte med at købe biler af samme
størrelse og værdi. Det kan være biler, der har kørt som taxi eller brugte biler indført fra
udlandet.
I det omfang, taxivognmændene fremover anskaffer mindre biler, må det forventes, at
importen af større, brugte biler øges, mens udførslen af mindre, brugte ligeledes stiger.
Det kan således
ikke
bekræftes, at der sker et skifte i sammensætningen af de brugte biler,
som anskaffes af danske bilkøbere.
Provenuberegningerne er således helt uafhængige af, hvilke bilmodeller taxibranchen
fremadrettet vil vælge.
Endelig bemærkes, at forslaget er et led i
Aftale om en vækstpakke
indgået mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti i juni 2014.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set. Konsekvenser af
dette forslag kan ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Side 2 af 2