Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424692_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424692_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den provenumæssige effekt for staten af en ordning, hvor den nuværende ord-
ning for frikørsel af taxier udbredes til alle former for erhvervsmæssig personbefordring
med personbil (taxi, limousine, sygetransport og offentlig servicetrafik)?
Svar
Lovforslaget er en del af
aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, der gennemføres med til-
slutning fra alle aftaleparter.
Forslaget skaber en afgiftsmæssig ligestilling for personbiler, der anvendes til erhvervs-
mæssig befordring. Afskaffelsen af frikørselsordningen samt afskaffelsen af registrerings-
afgiften for taxier og limousiner forventes samlet set at indbringe et merprovenu på 130
mio. kr. i varig virkning efter tilbageløb og skøn for adfærdseffekter. Merprovenuet indgår
som finansieringselement i vækstpakken.
Med en udbredelse af den nuværende frikørselsordning til at omfatte alle personbiler til
erhvervsmæssig personbefordring er det ikke umiddelbart muligt at opnå et provenu som
forudsat i lovforslaget.
Udarbejdelse af et skøn over mindreprovenuet ved en udvidelse af frikørselsordningen vil
fordre en omfattende dataanalyse og –bearbejdning, der ligger uden for rammerne af
arbejdet med nærværende lovforslag.
Side 2 af 2