Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1411869_0001.png
23. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)..
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 20. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mike Legarth (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411869_0002.png
Spørgsmål
Af bemærkninger til L 4 (s. 21) fremgår det, at det ikke forventes, at der fremover netto
vil blive brændt mere træ og papir m.v. af i affaldsforbrændingsanlæggene. Det oplyses
endvidere at eksport og genanvendelse af træaffald vil falde med ca. 0,7 PJ. Kan ministe-
ren redegøre for, hvor det træaffald, der i dag eksporteres og genanvendes, fremover
havner, hvis det ikke forbrændes i affaldsforbrændingsanlæggene?
Svar
Af bemærkningerne til L4 (s. 21) fremgår:
”Endelig
forventes det, at forbruget af frasorteret træ og papir udgør ca. 1,1 PJ i 2020. Dog forventes det
ikke, at der netto brændes mere træ og papir m.v. af i affaldsforbrændingsanlæggene. I stedet vil eksport
af VE-affald og genanvendelse af træaffald falde med ca. 0,7 PJ, hvor godt halvdelen vil fortrænge andet
VE-brændsel.”
Teksten skal forstås således, at der er to effekter på forbrænding af træ og papir mv.
For det først vil forbrænding af
frasorteret
træ og papir forøges med 1,1 PJ i 2020 som
følge af, at træ og papir, der tidligere blev brændt af sammen med andet affald, nu bli-
ver frasorteret for at opnå afgiftsfritagelsen for hele læs rent VE-affald. Uden lovæn-
dringen ville dette træ og papir også blive brændt. Lovændringens afgiftsfritagelse af
hele læs rent (ikke-kulbrinteholdigt) VE-affald indebærer imidlertid af affaldstræ og
papir bliver sorteret således, at det er adskilt fra plast og andet kulbrinteholdigt affald.
For det andet vil lovforslaget indebære en stigning i anvendelsen af træ og papir som
brændsel på 0,7 PJ i forbindelse med en reduktion af både eksport og genanvendelse
af træ- og papiraffald.
Effekterne fremgår af tabel 12 på side 20 i L4.
Af afsnittet
9.2 Genanvendelse
(s. 29) i bemærkningerne til L4 fremgår endvidere:
”Den
største effekt af afgiftsændringerne vil være for papir, pap og træ. Priserne på returpapir og pap har
traditionelt været stærkt varierende. Der har imidlertid ikke været nogen umiddelbar effekt mellem pri-
serne på returpapir og pap og genanvendelsesmængderne. Nettoeffekten af genanvendelse på papirområdet
er således usikker. Dog skønnes det, at nettoeffekten ved de givne forudsætninger vil være nul, idet der er
en særskilt høj pris for papir og pap til genanvendelse, og idet variationerne heri ikke synes at have påvir-
ket genanvendelsen i det mindste på kortere sigt.[…] For træ til genanvendelse er priserne noget lavere.
Det skønnes derfor, at genanvendelse af træ vil falde ca. 35.000 tons svarende til ca. 1 pct. af de samlede
mængder affald til afbrænding.”
Side 2 af 2