Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1411431_0001.png
23. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check og afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 15. oktober 2014.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411431_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de provenu- og adfærdsmæssige konsekvenser af en trinvis ind-
fasning af afgiftsforhøjelsen med henholdsvis:
a: 50 pct. pr. 1. januar 2015, 75 pct. pr. 1. januar 2016 og 100 pct. pr. 1.januar 2017
b: 75 pct. pr 1. januar 2015 og 100 pct. pr. 1. januar 2016.
Svar
Det forventede mindreprovenu sammenlignet med provenutabellen i L 4, som følge af de
to modeller for en gradvis indfasning af afgiftsforhøjelser på cigarer, cerutter og cigarillos
mv., fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Mindreprovenu ved forskellige modeller for gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på ciga-
rer, cerutter og cigarillos mv., mio. kr. (2014-niveau)
Model a: 3 års indfasning
(50 pct., 75 pct., 100 pct.)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Model b: 2 års indfasning
(75 pct., 100 pct.)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virkning
5
-
Varig
virkning
5
5
2015 2016 2017
35
10
20
5
5
-
2017
5
-
2018
5
-
2018
5
-
2019
5
-
2019
5
-
2020
5
-
2020
5
-
2015 2016
20
5
5
-
Anm.: Det er forudsat, at afgiften først indekseres året efter afgiftsforhøjelsen er fuldt indfaset. Dvs. at afgiften indekseres
fra 2018 i model a og fra 2017 i model b. Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Adfærdseffekterne ved en gradvis indfasning skønnes at være de samme som ved den
foreslåede forhøjelse, når afgiften er fuldt indfaset efter henholdsvis tre eller to år. Det vil
sige, at den forventede nedgang i salget i Danmark, den forventede nedgang i forbruget,
den forventede stigning i salget af afgiftspligtige cigaretter og den forventede stigning i
grænsehandlen ligeledes forventes at slå fuldt igennem, når afgiften er fuldt indfaset efter
henholdsvis tre eller to år. Adfærden forventes at følge indfasningen af afgiften. Det vil fx
sige, at når afgiften i model a kun forhøjes med 50 pct. i 2015, vil den forventede adfærd,
der følger af den fulde forhøjelse, kun slå halvt igennem i 2015.
Det er lagt til grund, at afgiften først indekseres året efter den fulde indfasning af afgifts-
forhøjelsen, det vil sige fra 2018 i model a og fra 2017 i model b.
Side 2 af 2