Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1413441_0001.png
28. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 28. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Torsten Schack Pedersen (V) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413441_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i en tilkendegivelse til L 4 give udtryk for, at regeringen inden sommeren
2015 vil udarbejde et beslutningsgrundlag med forslag til virkemidler, der kan sikre, at
balancen i forhold til affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genskabes?
Svar
Med Aftale om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO –
delaftale om Vækstpakke 2014 bringes de danske afgifter på VE-brændsler mv. i overens-
stemmelse med EU-retten. Det indebærer, at energiafgiften på visse VE-brændsler, her-
under rent VE-affald, bortfalder.
Det fremgår af lovforslaget, at bortfald af energiafgifter på rent VE-affald kan føre til
øget afbrænding af VE-affald fremfor genanvendelse, hvilket er imod intentionen med
Ressourcestrategien.
Det følger ligeledes af lovforslaget, at i den situation, hvor det afgiftsfritagne affald er
fremkommet ved sortering af affaldet, skal virksomheder, som forbrænder affaldet, kunne
dokumentere, at betingelserne for afgiftsfritagelsen er opfyldt. Det vil sige, at affaldet ikke
indeholder plast mv., men at der er tale om rent VE-affald. Lovforslaget indeholder i den
forbindelse en hjemmel til, at der fastsættes krav til dokumentation for, hvornår der er
tale om rent VE-affald. Formålet hermed er at sikre, at alene det rene VE-affald omfattes
af afgiftsfritagelsen.
Det skal endelig bemærkes, at bestemmelserne er blevet skærpet i forhold det oprindelige
lovudkast om indførelse af en forsyningssikkerhedsafgift på biomasse, som ændringerne i
VE-brændslerne var en del af. Modsat det tidligere udkast indeholder de foreslåede æn-
dringer ikke en tilladelig grænse på 1 pct. fossilt indhold i de pågældende læs. Skærpelsen
er sket af kontrolmæssige hensyn, og for at fastholde incitamentet til at sortere rene læs
VE-affald af hensyn til genanvendelse.
Som det fremgår af besvarelsen til spørgsmål 24, er arbejdet med at få fastsat dokumenta-
tionskrav igangsat med inddragelse af relevante myndigheder, branchen samt konkrete
virksomheder. Ved affattelsen af kravene i bekendtgørelsen vil de input, som branchen og
andre er kommet med bl.a. i forbindelse med høringen af lovforslaget, således blive ind-
draget. Dette gøres bl.a. med henblik på at sikre den balance, som spørgerne efterlyser.
De foreslåede lovændringer træder i kraft den 1. januar 2015, og bekendtgørelsen vil lige-
ledes blive udstedt med samme ikrafttrædelse.
I 2015 vurderes der ikke at være et tilstrækkeligt datagrundlag til at foretage en evaluering
af effekten af afgiftsændringerne. Regeringen vil imidlertid i forbindelse med evalueringen
af Ressourcestrategien i 2016 også gennemføre en evaluering af effekten af afgiftsændrin-
gerne på rent VE-affald i forhold til genanvendelsen.
Side 2 af 2