By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39
Offentligt
1425382_0001.png
Dato:
25. november 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål L 39 – spm 8 ad
forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (Øgede
muligheder for at sikre gode boligsociale rammer både på land og i by m.v.).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Dyremose (KF), Louise Schack
Elholm (V) og Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål 8 til L 39:
Er ministeren indstillet på at fjerne grænsen på 10.000 indbyggere, således at kriterierne for støtte til
nedrivning følger det faktiske behov, frem for at skulle afgøres af, hvor mange indbyggere der aktuelt
er i den pågældende by?
Svar:
For det første vil jeg gerne slå fast, at afgrænsningen på de 10.000 indbyggere er udtryk for en
prioritering af de eksisterende midler. Det er ikke økonomisk muligt at stille midler til rådighed til
nedrivning af samtlige faldefærdige private erhvervsbygninger i Danmark.
Byfornyelsesloven giver mulighed for at opkøbe og nedrive overflødige private erhvervsbygninger i
små byer med under 3.000 indbyggere, som skæmmer omgivelserne og derfor er til gene for de
omkringliggende beboelsesejendomme.
Med forslaget gives der mulighed for, at kommunerne i forbindelse med en beslutning om
områdefornyelse også i de mindre byer i intervallet mellem 3.000 og 10.000 indbyggere kan opkøbe
og nedrive faldefærdige tomme erhvervsejendomme, som skæmmer omgivelserne og derfor er til
gene for byens fysiske miljø og de omkringliggende beboelsesejendomme. Nedrivningen forudsættes
herved at ske gennem en koordineret og integreret indsats, der er rettet mod hele det område, der er
truffet beslutning om områdefornyelse for. Forslaget understøtter således regeringens overordnede
målsætning om, at omgivelserne i de mindre byer skal gøres attraktive for bosætning.
Som nævnt indledningsvis, er afgrænsningen et udtryk for en prioritering og målretning af midlerne.
Det betyder ikke, at ministeriet ikke anerkender, at der eksisterer et behov for nedrivning af
faldefærdige tomme erhvervsbygninger i byer med mere end 10.000 indbyggere. Men lovforslaget er
et skridt i den rigtige retning, idet kommunernes værktøjskasse i forbindelse med beslutning om
områdefornyelse udvides med et efterspurgt instrument, som samtidig målretter indsatsen. Af den
årsag er jeg derfor ikke indstillet på at udvide ordningen, således at tomme erhvervsbygninger overalt i
landet omfattes uanset bystørrelse.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan i øvrigt henvises til mit svar på By- og Boligudvalgets spørgsmål 7 til L 39.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk