By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39
Offentligt
1425390_0001.png
Dato:
25. november 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 7 ad forslag til
lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (Øgede muligheder for at
sikre gode boligsociale rammer både på land og i by) (L 39). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Charlotte Dyremose (KF), Louise Schack Elholm (V) og Karina Adsbøl
(DF).
Spørgsmål nr. 7:
Er ministeren indstillet på at udvide forslagets anvendelsesområde, så der ikke alene gives støtte til
nedrivning af tomme erhvervsejendomme, men også til nedrivning af faldefærdige avls- og
driftsbygninger på landet?
Svar:
Jeg kan oplyse, at kommunalbestyrelsen efter bestemmelserne i byfornyelseslovens § 38 c kan støtte
nedrivning af private erhvervsbygninger under visse betingelser. Der skal være tale om
erhvervsbygninger, hvor erhvervet er ophørt, og som er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere. Erhvervsbygninger beliggende i det åbne land er ikke omfattet.
Begrænsningerne indebærer, at kun erhvervsbygninger, hvor erhvervet er nedlagt, og som skæmmer
omgivelserne og derfor er til gene for byens fysiske miljø og omkringliggende beboelsesejendomme,
er omfattet af byfornyelseslovens støttemulighed.
Afgrænsningen af, hvornår der er tale om åbent land og by med færre end 3.000 indbyggere, afgøres
af kommunalbestyrelsen på baggrund af den eksisterende lokale opfattelse af afgrænsning mellem
land og by i det konkrete område.
I lovforslaget er samtidig åbnet mulighed for, at kommunalbestyrelsen også i de mindre byer i
intervallet mellem 3.000 og 10.000 indbyggere kan nedrive og opkøbe faldefærdige tomme
erhvervsejendomme, som skæmmer omgivelserne og derfor er til gene for de omkringliggende
beboelsesejendomme, men kun som led i en beslutning om områdefornyelse. Nedrivningen
forudsættes herved at ske gennem en koordineret og integreret indsats, der er rettet mod hele
området. Nedrivningsmuligheden understøtter regeringens overordnede målsætning om, at
omgivelserne i de mindre byer skal gøres attraktive for bosætning.
Jeg kan henvise til, at kommunalbestyrelsen efter byfornyelseslovens § 98, stk. 2, kan beslutte at yde
tilskud til byfornyelsesforanstaltninger, der ikke i øvrigt kan ydes tilskud, men uden statsrefusion. Efter
denne bestemmelse har kommunalbestyrelsen således mulighed for at træffe beslutning om støtte til
f.eks. nedrivning af faldefærdige avls- og driftsbygninger på landet.
Endvidere kan jeg henvise til, at der er særlige regler om nedrivningsfradrag ved nedrivning af
driftsbygninger.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af hensyn til en målretning af de forholdsvis begrænsede offentlige byfornyelsesmidler er jeg ikke
indstillet på at åbne mulighed for at nedrive faldefærdige avls-og driftsbygninger i det åbne land med
statsrefusion.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på By- og Boligudvalgets spørgsmål 8 til L 39.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk