By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39
Offentligt
Dato:
8. december 2014
Folketingets By- og Boligudvalg
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 10 ad forslag til
lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (Øgede muligheder for at
sikre gode boligsociale rammer både på land og i by m.v.) (L 39). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Dohn (EL)
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren – som lovteknisk bistand – udarbejde ændringsforslag om udredning og håndtering af
skimmelsvamp i lejeboliger. Ændringsforslaget skal indeholder følgende elementer: Det skal være
kommunen, der hyrer et skimmelanalyseselskab, og det må ikke være kommunens egne teknikere
eller udlejers teknikere, der forestår analysearbejdet. Analysen skal betales af byfornyelsesmidlerne.
Analysen skal forelægges embedslægen, som afgør, om lejeren fortsat kan bo i lejemålet eller
midlertidig skal genhuses. Kommunen skal betale en sagkyndig for at foretage en foreløbig vurdering
af årsagen. Ved genhusning skal kommunen bruge byfornyelseslovens regler om erstatningsbolig og
ikke byggeloven. Når arbejdet er udført, skal kvalitetskontrol og godkendelse ske af en uvildig instans,
inden ny indflytning sker.
Svar:
Der henvises til det anførte ændringsforslag nedenfor.
Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at der er tale om en anmodning om teknisk
bistand til et ændringsforslag, som ligger uden for rammerne af det, der tænktes løst med det
fremsatte lovforslag, L 39.
Endvidere er der tale om et forslag om et helt nyt sæt af regler om kompetence, procedure,
håndhævelse og betaling, som af hensyn til lovkvaliteten fordrer en grundigere gennemarbejdning end
anmodningen, som blev modtaget officielt den 5.december, har givet mulighed for.
I forhold til det indholdsmæssige skal jeg bemærke, at anmodningen rejser en række uafklarede
spørgsmål, f.eks. om forskelsbehandling af beboere afhængig af boligform og typen af sundhedsfare,
dobbeltkompetence og klageadgang. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har bl.a. derfor ikke
vurderet ændringsforslagets administrative og økonomiske konsekvenser eller forholdet til anden
lovgivning. Hvis der måtte være flertal for forslaget, må disse spørgsmål afklares inden 3.
behandlingen, evt. således at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse.
Byfornyelsesloven indeholder klare og entydige regler om kommunernes håndtering af
sundhedsfarlige forhold i alle typer af boliger og opholdsrum, herunder også i tilfælde af
skimmelsvamp. Ingen må bo i en bolig, hvor der er sundhedsfare. Det er i første omgang ejerens
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk