Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 37
Offentligt
1422043_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 18. november 2014
Sagsnr.: 28082
Dok.nr.: 747546
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 til L 37 stillet den 12. november 2014.
Spørgsmål nr. 4:
”Ministerens bedes kommentere Landbrug & Fødevarers præsentation fra foretrædet for udvalget
den 12/11-14, jf. L 37 – bilag 6.”
Svar:
Landbrug & Fødevarer benyttede foretrædet til at drøfte fire emner i relation til lovforslaget til
ændring af landbrugsloven: Landmandens bestemmende indflydelse i et selskab, bopælspligt,
digitalisering samt sælgerpantebreve.
Landmandens bestemmende indflydelse i selskabet
Landbrugsloven indeholder i dag barrierer, som at der skal være en landmand med bestemmende
indflydelse i selskabet, der gør det vanskeligt for investorer at få fuld indflydelse over deres
investering i landbrugsejendomme. Der er tale om barrierer, som ikke findes i andre erhverv. Det
er med til at hæmme kapitaltilførslen til et trængt erhverv, hvor en gennemsnitlig heltidsbedrift i
dag har jordbrugsaktiver (jord, bygninger m.m.) for ca. 40 mio. kr. Det er mere end ti gange så
meget som i 1990. Både Vækstteam for Fødevarer, Natur- og Landbrugskommissionen og
Kvægbrugets Task Force har anbefalet en afskaffelse af selskabsbarriererne i landbrugsloven.
Det er i den sammenhæng værd at bemærke, at udenlandske investeringsfonde allerede i dag har
mulighed for at etablere et aktieselskab og investere i dansk landbrug i stil med AP Pension til
glæde for fx yngre landmænd. Hidtil vurderes udenlandske investorer ikke at have udvist interesse
i at købe danske landbrugsejendomme.
I forhold til at lette generationsskiftet i dansk landbrug indgår der foruden den foreslåede
modernisering af landbrugsloven i den politiske aftale om Vækstplan for Fødevarer f.eks. en række
produkter samt lempeligere vilkår for låntagning i Landbrugets FinansieringsBank og til dels
Vækstfonden målrettet yngre landmænd. Det er bl.a. muligt at få særligt yderligt stående lån til
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ejerskifter og rekonstruktioner. Det er alle tiltag, der skal være med til at lette generationsskiftet i
dansk landbrug.
Desuden er det værd at bemærke, at fra 2015 kan yngre nyetablerede landmænd under 40 år
søge og modtage et særligt EU-tilskud. De vil kunne modtage op til 25 pct. mere i landbrugsstøtte i
fem år.
Bopælspligt
Der ændres med lovforslaget intet ved bopælspligten.
Efter lovens regler må ejeren kun færdes på en landbrugsejendom i forbindelse med ejendommens
drift, hvis bopælspligten opfyldes ved, at tredjemand bor på ejendommen. Baggrunden for denne
regel, der kom ind i landbrugsloven i 2007, er et ønske om at understøtte sommerhusprotokollen,
idet landbrugsejendomme ikke skal kunne erhverves til sommerhusformål.
Digitalisering
Med lovforslaget skabes der hjemmel til, at al relevant skriftlig kommunikation mellem
NaturErhvervstyrelsen og virksomheder eller fysiske personer skal foregå digitalt. Udfordringen
med svage internetforbindelser i landområder hører ind under Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter.
Sælgerpantebreve
Forslaget om at udskyde beskatningen af ejendomsavancen på sælgerpantebrev hører ind under
Skatteministeriets ressort og har ingen direkte sammenhæng med landbrugsloven. Der henvises
derfor til skatteministerens besvarelse af FLF alm. del nr. 540, hvor skatteministeren har redegjort
for og vurderet konsekvenserne af denne mulighed.
Dan Jørgensen
/ Nicolai Høtoft
2