Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1437869_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1600632
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 66 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 66:
’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2014 fra Dan-
marks Apotekerforening, jf. L 35 - bilag 6.”
Svar:
Apotekerforeningen rejser i deres henvendelse af 14. november 2014 forhold,
som foreningen også har rejst i høringen over lovforslaget. Dette gælder apo-
tekernes salg af andre varer end lægemidler, forhold vedrørende apoteker
som shop-i-shops, kriterier og proces for påbud og forsyningstilskud til apo-
teksfilialer og apoteksudsalg, forhold vedrørende salg ved apoteksoverdragel-
se, antallet af receptekspederende enheder og afstand fra apotek til apoteksfi-
lial, lånoptagelse samt Den Danske KvalitetsModel (DDKM).
Om apotekernes salg af andre varer end lægemidler fremgår det af lovforsla-
get, at ”…..bemyndige Sundhedsstyrelsen til at fastsætte regler om, hvilke va-
rer som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et apoteks virksomhed.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det forhold, at regeringen finder, at
apotekersektoren er en sektor med særlige kendetegn, der bør drives som en
del af sundhedsvæsenet snarere end som en del af detailhandlen.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til dels at udarbejde en positivliste
over de varer, der utvivlsomt er varer, som naturligt og hensigtsmæssigt knyt-
ter sig til et apoteks virksomhed, og som derfor må forhandles på apoteket, li-
gesom det er hensigten at udarbejde en negativliste. Det er dog ikke intentio-
nen at udarbejde udtømmende lister. Et sådant regelsæt vil gøre det nemmere
for apotekere at navigere i forhold til salg af frihandelsvarer, ligesom det vil let-
te Sundhedsstyrelsens tilsyn med området.”
I forlængelse af bl.a. af Apotekerforeningens vareeksempler er udarbejdet po-
sitiv- og negativlister, som vil blive indarbejdet i en bekendtgørelse, og som vil
komme i en bred høring, samt på høringsportalen.
Positivliste (varer som apotekerne kan forhandle)
Medicinsk udstyr, som omfatter bl.a. kondomer, plaster, graviditetstests, re-
medier til måling af blodsukker.
Kosttilskud, som omfatter bl.a. vitamin- og mineraltilskud og ernæringspræpa-
rater
Hygiejneartikler og plejeprodukter til bl.a. hud, hår, tænder, herunder til pleje af
små børn. Blandt disse produkter kan nævnes cremer, shampoo, tandpasta,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
solcreme, badeolie, produkter til fjernelse af kosmetik, tandbørster, tandtråd,
vat, hygiejnebind o.lign.
Negativliste (varer som apotekerne ikke må forhandle)
Køkkenudstyr- og maskiner, herunder udstyr til hjælp til åbning af dåser m.v.
for personer med få kræfter.
Tøj, håndklæder m.v.
Sko, herunder sundhedssandaler m.v.
Tasker, herunder toilettasker og kosmetikpunge.
Legetøj, herunder skriveredskaber.
Bøger.
Dagligvarer, herunder slik, pastiller, krydderier m.v.
Kosmetik som neglelak, mascara, rouge m.v.
Vedrørende forhold om shop-i-shops vil jeg henvise til min besvarelse af SUU
spørgsmål 13 og 17 til L 35.
Om kriterier og proces for påbud og forsyningstilskud til apoteksfilialer og apo-
teksudsalg henvises til min besvarelse af SUU spørgsmål 19 til L 35.
Forhold vedrørende salg ved apoteksoverdragelse er der redegjort for i mit
svar til SUU på spørgsmål 38 til L 35, hvorfor der henvises hertil.
Danmarks Apotekerforening finder, at afstanden på 75 km fra apoteksfilial til
apoteker for stor, samt at 8 receptekspederende enheder er for højt et antal
per apoteker i forhold til at sikre det faglige niveau.
Det bemærkes hertil, at der netop for at sikre fagligheden på apoteksfilialer
administrativt vil blive stillet krav om, at der skal være én farmaceut til stede i
åbningstiden pr. 3 apoteker/apoteksfilialer. Herudover vil det administrativt bli-
ve fastsat, at apotekere mindst fire gange årligt skal føre tilsyn på deres apo-
teksfilialer. Hertil kommer, at apotekeren skal sikre, at der foreligger en skriftlig
instruks, der beskriver i hvilke situationer, en farmaceut skal kontaktes.
Videre anfører foreningen, at bortfald af muligheden for statsgaranterede lån til
apotekere vil medføre dyrere lån. Hertil bemærkes det, at det ikke kan udeluk-
kes, at den manglende statsgaranti vil påvirke de lånevilkår, som apotekerne
vil opleve. Hensynet bag ændringen er, at apotekerne, i lighed med andre er-
hvervsdrivende, bør bære den økonomiske risiko, der er ved virksomhedsdrift,
herunder set i forhold til at apotekerne får mulighed for frit at oprette apoteks-
enheder. Endelig skal nævnes, at fx praktiserende læger ikke har mulighed for
at få statsgaranterede lån.
Vedrørende Apotekerforeningens betragtninger om obligatorisk anvendelse af
Den Danske KvalitetsModel (DDKM) kan jeg henvise til det oversendte kom-
menterede høringsnotat, hvoraf det om DDKM fremgår, ”at der som led i rege-
ringens strategioplæg på sundhedsområdet ”Jo før – jo bedre” indgår en ny-
tænkning af Den Danske Kvalitetsmodel, som skal understøtte større fokus på
resultater, udbredelse af bedste praksis, forenkling og mindre bureaukrati.
DDKM anvendes af bl.a. sygehuse, kommuner og apoteker, og i kraft af apo-
tekernes rolle i sundhedsvæsenet, vil også apotekernes kvalitetssikring og -
udvikling indgå i nytænkningen.” Forholdet vil, når der er klarhed over, hvorle-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
des kvalitetssikring og -udvikling skal understøttes, blive adresseret i en brut-
toavanceaftale, som det også skete med DDKM i sin tid.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth