Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1600573
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 59 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 59:
’’Hvor meget forventer ministeren, at apoteksavancen vil kunne sænkes, som
følge af den ændrede beløbsgrænse i udligningsordningen?”
Svar:
Af bemærkningerne lovforslaget fremgår følgende:
”Den administrative tilpasning af udligningsordningen, målretningen af enheds-
tilskud og den ændrede organisering af vagttjenesten vil – idet bruttoavancen
med lovforslaget ønskes reduceret svarende hertil i de kommende forhandlin-
ger om apotekernes samlede bruttoavanceramme - medføre at følgende re-
duktion vil være afsættes for regeringens forhandling af bruttoavancerammen
for apotekersektoren i årene 2016-2022 og frem: 2016: 16,0 mio. kr., 2017:
33,8 mio. kr., 2018: 38,6 mio. kr., 2019: 43,5 mio. kr., 2020: 48,4 mio. kr.,
2021: 53,2 mio. kr., og fra 2022: 58,1 mio. kr. (2014-priser).”
Apotekernes bruttoavanceramme omfatter al apotekernes aktivitet, dvs. ikke
kun salg af lægemidler. Den samlede aktivitet har derfor også indflydelse på
den lægemiddelavance, som fastsættes i forlængelse af de indgåede brutto-
avanceaftaler. Dette samt en reduktion af bruttoavanceramme og effekten
heraf på lægemiddelavancen, er illustreret ved følgende figur, som stammer
fra Rapport om modernisering af apotekersektoren fra juni 2014.