Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1600390
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 40 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 40:
’’Er ministeren enig i, at Sundhedsstyrelsens ret til at nedlægge en frivilligt op-
retholdt filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling medfører en ekstra
usikkerhed, der vil give apotekerne incitament til at sælge frivillige apoteksen-
heder inden bevillingen afgives, så den afgående apoteker har tilstrækkelig tid
til at finde en køber, så vedkommende kan undgå tab ved nedlæggelse?”
Svar:
I forhold til besvarelse af spørgsmålet, finder jeg det relevant at gøre rede for,
hvad der sker med frit oprettede enheder i tre situationer: For det første ved
overdragelse af en apotekerbevilling fra en apoteker til en anden, for det andet
ved bevillingsophør uden at apoteksbevillingen genbesættes, og for det tredje
det tilfælde, hvor Sundhedsstyrelsen midlertidigt driver et apotek.
Overdragelse af en apotekerbevilling fra en apoteker til en anden
Når en apoteker giver meddelelse til Sundhedsstyrelsen om, at vedkommende
ikke længere ønsker at drive apotek, opslår styrelsen bevillingen, såfremt der
vurderes fortsat at være grundlag herfor med henblik på at finde en ny apote-
ker. Tiltrædende apoteker tilbydes alle de til apoteket tilknyttede apoteksenhe-
der på datoen for meddelelse givet til Sundhedsstyrelsen for ønsket om bevil-
lingsophør, jf. min besvarelse af SUU spørgsmål 41. Når en nye apoteker er
fundet, vil tiltrædende og afgående apoteker handle de apoteksenheder, som
tiltrædende apoteker ønsker at overtage. De frit oprettede enheder, som til-
trædende apoteker ikke ønsker at overtage, vil afgående apoteker skulle af-
hænde til andre apotekere, eller såfremt det ikke er muligt, lukke enhederne.
Overdragelse af apotek og apoteksenheder sker uden Sundhedsstyrelsens
mellemkomst, dog må der for apotek og apoteksenheder kun sælges indret-
ning, inventar og varelaget til en pris, der ikke overstiger den bogførte værdi
heraf.
I forlængelse heraf bemærkes det, at Sundhedsstyrelsen ved modtagelse af
meddelelse om lukning af en apoteksenhed – apoteksfilial eller apoteksudsalg
– tager stilling til, hvorvidt der skal gives et påbud til opretholdelse af enheden
med henvisning til særlige lægemiddelforsyningsmæssige behov. Rammerne
for Sundhedsstyrelsens vurdering af om apoteksenheder løser et særligt læ-
gemiddelforsyningsmæssigt behov fremgår af lovbemærkningerne, og er yder-
ligere tydeliggjort i min besvarelse af spørgsmål 28 til L 35. Apoteksenheder,
som Sundhedsstyrelsen i 2016 finder varetager et særligt forsyningsmæssigt