Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1491921_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. januar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1632142
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. januar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 114 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 114:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. januar 2015 fra Dan-
marks Apotekerforening, jf. L 35 - bilag 17.”
Svar:
Apotekerforeningen anfører i sin henvendelse af 15. januar 2015, at forenin-
gen finder ændringsforslaget til L 35 meget indgribende, idet det med forslaget
foreslås, at Sundhedsstyrelsen kan påbyde en apoteker at varetage vagttjene-
ste. Herudover anfører Apotekerforeningen, at den i lovforslaget foreslåede til-
rettelæggelse af apotekernes vagttjeneste vil føre til serviceforringelser i de
større byer og bedre tilgængelighed til lægemidler udenfor apotekerne almin-
delige åbningstid i de mindre byer, ligesom det generelt findes uhensigtsmæs-
sigt, at borgerne ikke vil kunne købe lægemidler mellem kl. 00.00 og 06:00.
Endelig finder foreningen, at det ikke vil være rentabelt for apotekerne at vare-
tage vagttjeneste ved et tilskud på ca. 1 mio. kr. Apotekerforeningen ønsker
som følge heraf drøftelser om lokale behov ift. vagttjenesten.
Ændringsforslaget til L 35 oversendt den 19. december 2014 til Folketinget in-
debærer, at Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om varetagelse
vagttjeneste, jf. også besvarelsen af spørgsmål 49 (L 35). Som det fremgår af
bemærkningerne til ændringsforslaget, vil Sundhedsstyrelsen kunne give en
apoteker påbud om varetagelse af vagttjeneste, hvis helt særlige lægemiddel-
forsyningsmæssige hensyn taler for det, da et påbud om varetagelse af vagt-
tjeneste er indgribende, men kan være nødvendigt for at sikre lægemiddelfor-
syningen til borgerne.
Det er både forventningen og hensigten, at apotekere, som varetager vagttje-
neste enten på et apotek eller en apoteksfilial, selv ansøger herom, når Sund-
hedsstyrelsen efter lovforslagets vedtagelse indkalder ansøgninger om vare-
tagelse af vagttjeneste. Adgangen til at påbyde en apoteker vagttjeneste vil
derfor kun ske i de helt særlige tilfælde, hvor en apoteker i nærområdet for en
akut- og vagtlægefunktion ikke har lyst til at varetage opgaven.
Hertil kommer, at ministeriet vil følge forholdene i apotekersektoren i forlæn-
gelse af moderniseringen, herunder også for apotekernes varetagelse af vagt-
tjeneste.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
I forhold til Apotekerforeningens synspunkt om, at de foreslåede ændringer af
apotekernes vagttjeneste vil føre til ringere tilgængelighed i de større byer og
bedre i de mindre byer, vil jeg bemærke, at hensigten med den ændrede vagt-
struktur er at skabe et mere sammenhængende sundhedsvæsen. Dette fordi
regionerne skal indstille til Sundhedsstyrelsen, hvor de finder det relevant med
vagtapoteker, i forhold til de regionale akut- og vagtlægefunktioner. Hertil
kommer muligheden for udbringning fra vagtapotek. I organiseringen af vagt-
tjenesteordningen er der således lagt vægt på tilgængeligheden til lægemidler
efter kontakt til akut- og vagtlægefunktion overalt i landet. Tilsvarende gælder
for tidsrummet kl. 00:00 til 06:00, hvor det findes hensigtsmæssigt og relevant
at akut- og vagtlægefunktion udleverer lægemidler borgeren til opstart af be-
handlingen, hvor det er nødvendigt.
Vedrørende Apotekerforeningens synspunkt om, at ca. 1 mio. kr. er for lidt i
støtte til apoteker, som varetager vagttjeneste, og at apotekere derfor vil få
underskud, findes det relevant at gøre opmærksom på, at den enkelte apote-
ker ikke kun modtager tilskuddet på 1 mio. kr. ved varetagelse af vagttjeneste,
men også avance for de recepter, der ekspederes i vagttjenesten, samt at en
apotekers over/underskud også vil afhænge af, hvorledes apoteksdriften, her-
under i vagttiden, tilrettelægges. Endelig må det forventes, at et apotek eller
en apoteksfilial, som varetager vagttjeneste, vil være borgernes bevidsthed,
når der skal købes lægemidler udenfor vagttiden. Det er således ikke ministe-
riets forventning, at beløbet på ca. 1 mio. kr. vil være for lille til varetagelse af
vagttjeneste, men dette forhold vil også blive iagttaget, når ministeriet følger
forholdene i apotekersektoren, herunder vagttjeneste, i forlængelse af moder-
niseringen.
Som det fremgår af ovenstående og L 35, sikrer omlægningen af apotekernes
vagttjeneste borgernes adgang til lægemidler udenfor apotekernes normale
åbningstid, samtidig med at den billiggøres. På den baggrund finder jeg ikke
behov for yderligere drøftelser med Apotekerforeningen herom.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth