Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1488449_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 22. januar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1628335
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. januar 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 110 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 110:
”Ministeren bedes kommentere henvendelen af 4. januar 2015 fra Skander-
borg Apotek, jf. L 35 - bilag 15.”
Svar:
Apoteker på Skanderborg Apotek, Aage Rasmussen, anfører i sin henvendel-
se, at opretholdelse af udligningsordningen og sektorafgifter for støtte til bl.a.
pakning og ekspedition af dosisdispenserede lægemidler og apotekernes ak-
kreditering efter Den Danske KvalitetsModel (DDKM), vil medføre ulige kon-
kurrencevilkår mellem apotekere.
Indledningsvist vil jeg anføre, at når apoteker med en lav omsætning støttes
via udligningsordningen, sker det med det formål at sikre lægemiddelforsynin-
gen for borgerne i et område.
I forhold til finansieringen af udligningsordningen og sektorspecifikke afgifter
henholdsvis godtgørelser behandles de økonomiske forhold for apotekersekto-
ren relativt indgående i ”Rapport om modernisering af apotekersektoren” fra
juni 2014 (kapitel 2). Principperne for udligningsordningen såvel som sektoraf-
gifter og -godtgørelser ændres ikke med modernisering af apotekersektoren
(L35).
Nedenfor er redegjort for udligningsordningen, jf. min besvarelse af spørgsmål
23 til L 35, mens beskrivelsen af sektorafgifter og –godtgørelser er hentet fra
rapport om modernisering af apotekersektoren, hvorfra også udligningsordnin-
gens og sektorafgifternes relation til prisfastsættelsen stammer.
Udligningsordningen
Af svar på spørgsmål 23 til L 35 af 18. december 2014 fremgår følgende:
”Udligningsordningen fungerer således, at en beløbsgrænse for omsætnings-
niveauet afgør, om en apoteker skal bidrage til ordningen eller modtage støtte
herfra. En omsætning under beløbsgrænsen vil medføre støtte svarende til dif-
ferencen mellem apotekerens omsætning og beløbsgrænsen. For omsætning
over beløbsgrænsen betales bidrag, som udgør differencen mellem beløbs-
grænsen og apotekerens omsætning. For apoteker beliggende i de større by-
er, kaldet bilag 1-apoteker med henvisning til listen over byer i bilag 1 i be-
kendtgørelse om beregning om betaling af afgift og tilskud i henhold til lov om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
apoteksvirksomhed, gælder, at disse er udelukket fra at modtage tilskud fra
udligningsordningen, men at apotekeren bidrager til udligningsordningen, så-
fremt omsætningen overstiger beløbsgrænsen.”
Sektorafgifter og -godtgørelser
Af side 34 i rapport om modernisering af apotekersektoren fremgår følgende:
”Alle apoteker, uanset omsætningsstørrelse, indbetaler sektorafgifter, som an-
vendes til honorering af konkrete indsatser i apotekersektoren. Disse afgifter
betales af borgerne via et tillæg til medicinpriserne, jf. nedenfor.
Hver afgift modsvares af en tilsvarende godtgørelse eller udgift. Sektorgodtgø-
relserne kan opdeles i tre grupper. En gruppe, der vedrører godtgørelse til for-
skellige typer af apoteksenheder, én der vedrører pension, samt en gruppe,
der relaterer sig til de opgaver, apotekerne er pålagt.
Sektorafgifter og – godtgørelser har som udligning hjemmel i apotekerlovens §
49, og de nærmere regler for betaling af afgifter og ydelse af godtgørelser, og
størrelsen heraf fremgår af afgift/tilskuds- bekendtgørelsen.
Godtgørelse for forskellige apoteksenheder – apoteksfilialer og apoteksudsalg
– kan ses som støtte til, at en apoteker driver en enhed for at sikre borgernes
adgang til lægemidler, samt for at tilskynde den enkelte apoteker til at drive fle-
re enheder og derved opnå mulighed for en mere rationel drift. Til illustration
ydes der for hver filial tilknyttet apoteket 517.000 kr. pr. år og til apoteksudsalg
73.000 kr. om året. For supplerende enheder ydes der et tilskud på knap 1,5
mio. kr. i tilknytningsåret, som reduceres løbende over 5 år, for i det 6. år at
svare til tilskuddet for en filial, som er 517.000 kr. For håndkøbsudsalg og me-
dicinudleveringssteder ydes der ikke tilskud.
Sektorgodtgørelser, der ydes apotekerne for pålagte opgaver eller forpligtel-
ser, er bl.a. honorering for vagttjeneste, herunder døgnapoteker, tilskud til apo-
teker, der tager farmakonomelever, tilskud ved apotekets akkreditering og
apotekets udfærdigelse af Schengenattester i forbindelse med borgeres ud-
landsrejser. For uddannelse af farmakonomelever og akkreditering gælder
endvidere, at der ydes tilskud til de institutioner, der danner grundlaget for
apotekernes aktivitet, dels til Pharmakon, der uddanner farmakonomer, dels
IKAS, der står for Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM).
Med sektorafgifter og – godtgørelser finansierer medicinbrugerne således ud-
gifter forbundet med salg af lægemidler, f.eks. uddannelse af farmakonomer.
Endvidere finansieres ydelser, som der i øvrigt har været et politisk ønske om
finansieres kollektivt blandt medicinbrugerne, f.eks. Schengenattester.”
Prisfastsættelse
Af side 37 i rapport om modernisering af apotekersektoren fremgår følgende:
”ApoteksIndkøbsPrisen (AIP) er som redegjort for ovenfor fastsat af lægemid-
delproducenterne ved 14-dages udbud. I forlængelse af aftalen om en brutto-
avance, jf. ovenfor, fastsættes apotekernes avance på lægemidler. Dette sker i
prisberegningsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 232 af 5. marts 2014 om
beregning af forbrugerpriser m.v. på lægemidler). Forbrugerprisen beregnes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
som ApoteksIndkøbsPrisen (AIP) tillagt apotekets avance, som er sammensat
af en procentuel avance samt et fast krone beløb.
Den procentuelle avance
dækker udgifter til udligningsordningen samt sektor-
specifikke godtgørelser, jf. afsnit 1.5. Den procentuelle avance, som pt. udgør
9,3 procent af apoteksindkøbsprisen, fremkommer som summen af de procen-
tuelle sektorafgifter, som apotekerne indbetaler til dækning af godtgørelser
som følge af udligning og sektorgodtgørelser. Summen korrigeres dog for en
rabat til regionerne på 1,72 pct. Lidt forsimplet opkræver apotekerne således
en procentuel avance fra medicinbrugerne, som de sender direkte videre til
Sundhedsstyrelsen, til fordeling blandt apotekerne med henvisning til konkrete
forhold – udligning og sektorgodtgørelser. Øges udgifterne til udligningsord-
ningen eller til de sektorspecifikke godtgørelser, vil der ske en forhøjelse af
den procentuelle avance, mens procentsatsen nedsættes, hvis udgifterne
mindskes.
Det faste kronebeløb/avance
udgør for nuværende 9,46 kr. Denne avance
modtager apotekerne for hver solgt lægemiddelpakning (receptpligtige læge-
midler og apoteksforbeholdte håndkøbslægemidler), uanset lægemidlets pris.
Ved en fastkroneavance har apoteket ikke en tilskyndelse til at udlevere dyre
lægemidler frem for billige lægemidler. Dette er også hensigtsmæssigt i relati-
on til medicintilskudssystemets anvendelse af generisk substitution – kopi frem
for originalprodukter.
Udover procentuel og fast kroneavance modtager apotekerne også et
recep-
turgebyr
på 8 kr., som er en betaling til apoteket for håndtering af en recept.”
Som der er redegjort for ovenfor betaler alle apotekere sektorafgifter, som er
en procentandel af deres omsætning, til Sundhedsstyrelsen, lige såvel som de
apoteker, der ikke er berettiget til at modtage tilskud fra udligningsordningen,
betaler afgift af den del af deres omsætning, som ligger over beløbsgrænsen i
udligningsordningen. Imidlertid overvælter apotekerne disse afgifter på læge-
middelpriserne som et procentuelt tillæg til lægemiddelprisen. Det er således
borgerne og regionerne, der via priserne på medicin betaler for udligningsord-
ningen såvel som bl.a. tilskud til apoteksenheder, vagtdækningen. Dette er
også baggrunden for, at lovforslaget omfatter en tilpasning af udligningsord-
ningen og målretning af enhedstilskud, så der fås så lave medicinpriser som
muligt, samtidig med at tilgængeligheden til lægemidler imødekommes.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth