Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1439160_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1591971
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 101 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 101:
’’Hvad vil det koste samfundet, hvis ordningen bevares, men målrettes nyud-
nævnte apotekeres overtagelse af en bevilling med tilhørende enheder?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til statsgaranterede lån.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget ydes der 10-20 garantier
årligt. Det beløbsmæssige omfang af alle stillede garantier ved udgangen af
2013 udgjorde 438,5 mio. kr. Videre fremgår det, at der siden indførelse af
statsgaranterede lån til apotekere i 1984 kun her været to tilfælde, hvor garan-
tien er udløst.
Jævnfør min besvarelse af SUU spørgsmål 80 til L 35 er baggrunden for op-
hævelse af apotekernes adgang til statsgaranterede lån en ligestilling i forhold
til andre private erhvervsdrivende i sundhedsvæsenet, og at der med lov-
forslaget gives mulighed for, at apotekerne frit kan åbne apoteksenheder, apo-
teksfilialer og apoteksudsalg dog indenfor en radius af 75 km fra apoteket.
Historisk har statsgaranterede lån til apotekere ikke medført betydelige udgif-
ter for medicinbrugerne og det offentlige via medicintilskuddet, men med den
fri adgang til oprettelse af apoteksenheder vil der være en større usikkerhed.
De risici må bæres af apotekeren, som selv frit vælger at oprette enhederne.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth