Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 23
Offentligt
1431845_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
8. december 2014
Folketingets Kulturudvalg har den 2. december 2014, efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 29 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om det skønnes muligt at udskyde ikrafttrædelsesdatoen for
lovforslaget med f.eks. fire måneder, således at HFF i samarbejde med Danske Spil får
mulighed for at undersøge alternative finansieringsmuligheder for HFF bl.a. via
udvikling af nye spilformer, idet parterne har udtrykt, at resultatet af en sådan
undersøgelse kan foreligge med udgangen af marts måned 2015. Endvidere bedes
ministeren beskrive hvilke konsekvenser, det vil have for stemmeaftalen, såfremt det
skønnes muligt at udskyde ikrafttrædelsesdatoen og på samme vis, hvis ministeren
mener det ikke er muligt at udskyde ikrafttrædelsesdatoen argumentere for, hvorfor
det ikke skønnes muligt.
Svar:
Der vil være politiske, juridiske og økonomiske konsekvenser af en eventuel udskydelse
af ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget, som jeg vil redegøre for i det følgende:
Den politiske stemmeaftale om idræt, som blev indgået d. 6. maj 2014 mellem
regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative er en 4-årig
aftale, som indeholder en omfordeling af Kulturministeriets udlodningsmidler til
idrætsformål, og dækker årene 2015-2018.
Omfordelingen af udlodningsmidlerne til idrætsformål i den politiske stemmeaftale om
idræt betyder, at Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark, Idrættens
Analyseinstitut og Dansk Skoleidræt tilføres midler, ligesom der afsættes midler til
idrætsstatistik og talentudvikling hos Team Danmark. Ligeledes fremgår det af
stemmeaftalen, at omfordelingen finansieres af en reduktion af midlerne til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, indførelse af et omstillingsbidrag for alle
Dok. nr. 2456316
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
de idrætsorganisationer, der modtager udlodningsmidler (både lovbestemte og ikke
lovbestemte tilskud) og ved et statsligt bidrag.
Det vil således ikke være i overensstemmelse med stemmeaftalen, hvis man ændrer på
den økonomiske omprioritering, der fremgår af stemmeaftalen. Jeg bemærker hertil, at
den politiske stemmeaftale om idræt fastlægger, at HFF skal beskæres med 15 mio. kr.
i 2015, og der er afsat konkrete beløb til en række øvrige idrætsorganisationer og insti-
tutioner/formål.
Såfremt man ændrer ikrafttrædelsesdatoen for lovforslaget, vil det have den
konsekvens, at fordelingsnøglen for 2015, som indgår i L 23 lovforslaget, ikke vil
afspejle stemmeaftalen. Det skyldes, at fordelingsnøglen er beregnet ud fra en 12
måneders periode for omprioriteringen af midlerne. Hvis omprioriteringen i stedet skal
foretages over et mindre antal måneder end 12, vil den foreslåede fordelingsnøgle for
2015 i L 23 medføre, at der skal omprioriteres flere midler, end stemmeaftalen
foreskriver.
Ligeledes vil en ændring af ikrafttrædelsesdatoen have økonomiske konsekvenser for
Sport Event Denmark, Anti Doping Danmark og Idrættens Analyseinstitut, som ifølge
stemmeaftalen og L23 indføres på fordelingsnøglen.
Sport Event Denmark er i dag finansieret på FL § 21.61.20. Handlingsplan for store
idrætsbegivenheder til Danmark. Bevillingen ophører med udgangen af 2014, og Sport
Event Denmark vil således ikke have bevilling fra 1. januar 2015, hvis ikke L 23 træder
i kraft denne dato.
En udskydelse af ikrafttrædelsen vil for Anti Doping Danmark betyde, at institutionen i
1. kvartal af 2015 kun vil have en del af sin nuværende grundbevilling til rådighed.
Anti Doping Danmark er i dag finansieret af det kulturelle udlodningsaktstykke, som
løber fra 1. april 2014 til 31. marts 2015. Anti Doping Danmarks nuværende
grundfinansiering er baseret på en finansieringsaftale mellem Kulturministeriet,
Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund og Team Danmark. Den
eksisterende finansieringsaftale udløber med udgangen af 2014. Det er således kun
Kulturministeriets andel af den nuværende grundbevilling, der vil være til rådighed for
Anti Doping Danmark. En senere ikrafttrædelse end 1. april vil betyde, at Anti Doping
Danmark ikke har en grundbevilling frem til ikrafttrædelsen.
For Idrættens Analyseinstitut gælder, at institutionen i 1. kvartal af 2015 vil have sin
grundbevilling fra Kulturministeriet til rådighed, idet institutionen i dag er finansieret
af det kulturelle udlodningsaktstykke, som løber fra 1. april 2014 til 31. marts 2015. En
senere ikrafttrædelse end 1. april vil betyde, at Idrættens Analyseinstitut ikke har en
grundbevilling frem til ikrafttrædelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
På baggrund heraf kan jeg konkludere, at der ikke i overensstemmelse med
stemmeaftalen kan ske en udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen for L 23 til efter 1.
januar 2015. Som det fremgår af ovenstående vurderer jeg endvidere, at en udskydelse
af ikrafttrædelsen vil have særdeles uhensigtsmæssige konsekvenser.
Marianne Jelved